بار دیگر موسسه مالی S&P رتبه تجاری شرکت نوکیا را کاهش داد

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
در میانه رکود اقتصادی دامنگیر در مغرب زمین، شرکت فنلاندی نوکیا که سابقه بلندبالایی در صنعت تلفن همراه دارد با کاهش چشمگیر درآمد روبرو گشته است. به نحوی که موسسه استاندارد اند پورز (S&P) در جدیدترین ارزیابی خود که روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد از کاهش رتبه تجاری این شرکت خبر داد.
تبلیغات

بنا به این گزارش، با توجه به چشم انداز منفی، رتبه تجاری شرکت نوکیا از BB+ به BB- تنزل کرده است. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که وضعیت مالی این غول تلفن همراه بدتر از پیش بینی های درآمدی برای سه ماهه دوم و ارزیابی های سه ماهه سوم بوده است.

سخنگوی این موسسه ارزیابی مالی جهانی معتقد است:

حال به این نتیجه رسیده‌ایم که میزان درآمدهای شرکت نوکیا کمتر از پیش بینی سه ماهه سوم خواهد بود. از این گذشته، شاهدیم که میزان درآمد تثبیت شده این کمپانی از 19 درصد به 16 درصد کاهش یافته است.

مدتی است که موسسات ارزیابی اقتصادی خبرهای خوشی برای نوکیا ندارند. عدم رضایت موسسه S&P از گردش مالی این شرکت فنلاندی پس از آن صورت گرفت که تقریباً یک ماه پیش موسسه خدمات سرمایه گذاران مودیز (Moody's Investors Service) و ارزیابی اقتصادی فیتچ (Fitch Ratings) نیز رتبه اقتصادی نوکیا را بنا به دلایل مشابه کم کرده بودند.

با وجودی که نوکیا - شرکت بزرگ تولیدکننده تجهیزات تلفن همراه - با مشکلات اقتصادی فراوانی دست به گریبان است، تلاش می‌کند خود را از این شرایط برهاند. به همین خاطر آنها قصد دارند با بازتعریف هزینه‌های ساختاری از ضرر و زیان خویش کاسته و از فرصت عرضه محصولات جدید بیشترین بهره را ببرند.

مقاله‌های مرتبط:

    در همین راستا، نوکیا برنامه‌ی ویژه‌ای برای عرضه گوشی لومیا (Lumia) با ویندوز 8 دارد. قرار است این گوشی تا یک ماه دیگر عرضه عمومی شود که ممکن است بتواند این کمپانی را به جلب نظر مساعد مصرف کنندگان و موفقیت‌های سابق خویش بازگرداند؛ درست همان چیزی که موسسات ارزیابی مالی به آن دلخوش هستند.

    S&P در پایان ابراز می‌دارد که

    امیدواریم آنها (نوکیا) با عرضه مدل‌های جدیدتر، بخصوص مدلی که بر پایه سیستم عامل ویندوز 8 مایکروسافت است بازار مصرف را در دست بگیرند. گرچه چنین رویه ای نیازمند زمان برای تثبیت میزان درآمدهای آنهاست.

    اما پرسش اصلی اینجاست که آیا نوکیا می تواند از این تیر خود با دقت و مهارت بهره ببرد و هدف اصلی که مخاطبان ویندوز در سراسر جهان است را شکار کند، یا اینکه خود شکاری راحت برای رقبای جدی تجاری خواهد بود. کسی چه می‌داند، دنیای فناوری پر است از عجایب محیر العقول!

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات