چه انتظاراتی از CES 2016 داریم؟

شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴
مطالعه 12 دقیقه
طی روزهای آتی رویداد CES 2016 با تمام حواشی و محصولات جدیدی که قرار است در آن معرفی شوند، در لاس وگاس آمریکا آغاز می‌شود. شرکت‌های زیادی از سراسر دنیا راهی این شهر می‌شوند تا محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند. در ادامه مروری بر اتفاقاتی که انتظار داریم در CES 2016 روی دهند خواهیم داشت.
تبلیغات

شاید خوب باشد تا مروری بر محصولاتی که قرار است در CES 2016 معرفی شوند همچنین شایعات داغی که در مورد معرفی برخی خدمات وجود دارند داشته باشیم. طی سال‌های اخیر CES همواره مهم‌ترین نمایشگاه محصولات الکترونیکی در سال بوده است و ا گر چه هنوز هم CES مهم‌ترین رویداد دنیای فناوری است، ولی طی سال‌های اخیر CES کمی کمرنگ‌تر از قبل شده است. کنگره جهانی موبایل تنها چند هفته پس از CES‌ برگزار می‌شود و هیجان زیادی حول این رویداد وجود دارد؛ چرا که تولید کنندگان اصلی دنیای گوشی‌های هوشمند، معرفی و عرضه‌ی محصولات فصل بهار خود را برای کنگره جهانی موبایل برنامه‌ریزی می‌کنند. از سوی دیگر IFA برلین نیز گرمابخش دنیای فناوری در اواخر تابستان است بنابراین حالا دیگر مثل سابق در CES‌ شاهد معرفی گوشی‌های هوشمند بالارده نیستیم. 

از سوی دیگر بسیاری از محصولاتی که در CES معرفی می‌شوند ازمرحله‌ی نمایش در این رویداد فراتر نمی‌روند و دیگر شاهد حضور آن‌ها در بازار نیستیم. با این حال ایده‌هایی مانند واقعیت مجازی، تلویزیون‌هایی با رزولوشن بالا و خودروهای بدون راننده در نمایشگاه‌های CES‌ قبلی مورد توجه قرار گرفتند و حالا شاهد پیشرفت‌های آن‌ها هستیم. 

امسال هم انتظار می‌رود تا اخبار زیادی در ارتباط با تولید کنندگان تلویزیون، شرکت‌های خودروسازی، گجت‌های پوشیدنی هوشمند و حتی شرکت‌های فعال در زمینه‌ی واقعیت مجازی در CES 2016 وجود داشته باشد. اما برای برخی هم همیشه بهترین قسمت CES همان جایی است که پیش از برگزاری این رویداد انتظارش را نداشتیم؛ از خرابکاری‌ هنگام سخنرانی روی صحنه گرفته تا سرگرمی‌هایی با فرم‌های کاملا جدید که به لطف پیشرفت فناوری توسعه داده شده‌اند.

این نمایشگاه به طور رسمی کار خود را از چهارشنبه آغاز می‌کند. در ادامه با هم به مهم‌ترین اتفاقاتی که در CES 2016‌ شاهدشان خواهیم بود، می‌پردازیم. 

دانلود ویدیو

خودروها باز هم نقش برجسته ای در CES دارند

حالا دیگر برخی به شوخی می‌گویند که CES تبدیل به نمایشگاه خودرو شده است. ولی امسال واقعا این امر شوخی به نظر نمی‌رسد؛ چرا که بسیاری از خودروسازان مهم، محصولات خود را در این رویداد معرفی خواهند کرد و البته شرکت‌های کوچک خودروساز نیز مقدمات لازم برای حضور در CES 2016 را فراهم کرده‌اند.  

انتظار می‌رود جنرال موتورز خودروی Bolt خود را که یک خودروی الکتریکی است و با هر بار شارژ بیش از ۲۰۰ مایل را می‌پیماید در CES 2016 معرفی کند. فولکس واگن نیز درصدد است تا مدل مفهومی جدیدی را در این رویداد به نمایش بگذارد که انتظار می‌رود Microbus جدیدی از سوی این شرکت باشد. از سوی دیگر شایعات حاکی از این است که فورد هم با گوگل تیم شده تا در کنار هم در زمینه تولید خودروهای بدون راننده فعالیت کنند. 

اما این همه ماجرا نیست؛ بی ام و در حال کار روی سیستم جدید برای کنترل نسل جدید رابط کاربری درون خودروهای خود است که اصطلاحا AirTouch نامیده می‌شود و احتمالا روی مدل مفهومی جدید i8 Spyder معرفی می‌شود. حالا که صحبت از i8 به میان آمد شاید خوب باشد که بگوییم شرکت سوییسی Rinspeed هم با بی ام وi8 توسعه داده شده توسط خود به CES 2016‌ می آید. از ویژگی‌های عجیب و غریب این نسخه از i8 همین بس که Rinspeed، این خودرو را مجهز به یک پهپاد کرده است تا راننده بتواند در هنگام رانندگی، از رانندگی خود و محیط اطراف تصویربرداری کند یا شاید عکس سلفی هنگام رانندگی بگیرد. آئودی هم در CES 2016 حضور خواهد داشت. 

اما عجیب‌ترین نکته در مورد حضور این شرکت‌های خودروساز در CES 2016 این است که یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های خودروی سال یعنی NAIAS، هفته آینده برگزار می‌شود با این حال خودروسازها CES‌ را برای نمایش محصولات خود انتخاب کرده‌اند.

iot tv main 2 min.0 3e254

تلویزیون‌ها همراه همیشگی CES

همواره انتظار می‌رود تا تلویزیون‌ها بیش از هر محصول دیگری در CES‌ به چشم بیایند؛ اما حداقل برای امسال انتظار ایده‌های نوآورانه خیلی جدید در رابطه با تلویزیون‌ها وجود ندارد. در واقع امسال تلویزیون‌های بیشتری نسبت به سال گذشته قابلیت‌هایی نظیر HDR، دالبی ویژن و غیره را خواهند داشت که تجربه‌ی لذت بخشی را برای کاربران علاوه بر رزولوشن بالا رقم خواهند زد. سامسونگ در نظر دارد تا تلویزیون‌های خود را تبدیل به هاب خانه‌های هوشمند خود کند و به نظر می‌رسد سایر شرکت‌ها هم کم و بیش همین رویه را در پیش بگیرند. اما اندروید تی‌وی به چه شکل در تلویزیون‌های جدید حضور خواهد داشت؟ این سوال در مورد سیستم‌عامل تلویزیونی Roku هم صادق است. باید دید آیا شرکت‌های دیگر هم مثل ال‌جی در زمینه OLED قدم بر خواهند داشت یا خیر.

شرکت‌های تولید تلویزیون به طور دائم در تلاش هستند تا راهی بیابند که مردم را قانع کنند تلویزین‌های فعلی خود را با محصولات جدید این شرکت‌ها جایگزین کنند و CES‌ مهمترین مکان برای فروش محصولات این شرکت‌ها در سال محسوب می‌شود.

wink relay.0 719d3

لوازم خانه‌های هوشمند در همه جا خواهند بود

 شاید اگر یک جا باشد که بتوانیم خیلی ساده‌تر در مورد خانه‌های هوشمند آینده رویا پردازی کنیم، آنجا CES‌ باشد. طی سال‌های اخیر، محصولاتی که در CES معرفی شده‌اند ما را به خانه‌های هوشمند نزدیک‌تر کرده‌اند. 

اپل و گوگل در تلاش هستند تا مثل همیشه در میان انبوهی از شرکت‌ها که در حال کار در این حوزه هستند خود را متمایز سازند و کاری کنند که همه چیز در خانه‌های ما با هم مرتبط باشند و به نوعی با هم صحبت کنند. امسال به لطف اقدامات صورت گرفته توسط اپل و گوگل، انتظار داریم که شاهد جهشی در اتصال سایر بخش‌های خانه‌ها‌ی هوشمند که هنوز به هم متصل نشده‌اند و البته محصولات فعلی موجود در خانه‌های هوشمند باشیم. 

گسترش خانه‌های هوشمند چیزی است که در دنیای خارج از CES‌ هنوز راه زیادی تا رسیدن به آن وجود دارد. اما یکی از نکات مهم در رابطه با نمایشگاه CES‌ امسال این است که روند پیشرفت سامسونگ، اینتل و سایر شرکت‌های مهم حامی خانه‌های هوشمند چطور است؟ آیا آن‌ها می‌توانند کاری کنند که همه لوازم خانه‌ها به هم متصل شوند؟ آیا آن‌ها می‌توانند تضمین بدهند که همه لوازم طی ۱۰ سال آینده با زبانی مشترک توسعه پیدا خواهند کرد؟ انتظار نداریم که بحث اینترنت اشیاء یک شبه به واقعیت تبدیل شود؛ ولی انتظار داریم که اولین محصولات ملموس این زیر ساخت را مشاهده کنیم. 

20130107 625a1121verge ff36a

همه نوع ابزارهای پوشیدنی هوشمند به نمایش گذاشته می‌شوند

سال ۲۰۱۵ برای ابزارهای پوشیدنی هوشمند سال خوبی بود. اپل واچ، گیر اس ۲ سامسونگ، هواوی واچ و غیره به بازار عرضه شدند، فیت‌بیت معرفی شد، برخی تولید کنندگان لباس‌های هوشمند را تولید کردند و البته هدست‌های واقعیت مجازی رنگ واقعیت به خود گرفتند. با این حال بسیاری از این محصولات هنوز هم دارای محدودیت‌های فنی و عملی هستند و به نظر هم نمی‌رسد که CES 2016 نقطه پایانی بر تمامی این محدودیت‌ها باشد.

امسال در رویداد CES 2016 انتظار ابزارهای پوشیدنی هوشمند زیادی را داریم. دست‌بندها، ساعت‌های هوشمند و البته نسل جدید پایشگرهای فعالیت‌های روزانه با بهبودهایی در طراحی معرفی می‌شوند. 

سنسورها در همه چیز از تجهیزات ورزشی، کفش‌های ورزشی تا لباس‌ها قرار داده خواهند شد. شاید ابزارهای شنیدنی‌ (Hearables) ابزارهای مورد توجه در سال ۲۰۱۶ باشند. این فناوری به این مفهوم است که سازندگان هدفون‌ها متوجه شده‌اند که می‌توانند در هدفون‌ها سنسورهایی برای مقاصد مختلف تعبیه کنند و از این طریق میزان سود خود را افزایش دهند. فناوری ابزارهای پوشیدنی حالا در حال رشد و توسعه است و بیش از پیش در دسترس مردم قرار دارد؛ ولی درست مثل سال گذشته باید تا فصل بهار صبر کنیم تا ببینیم که چه نوآوری‌هایی را قرار است در ابزارهای پوشیدنی هوشمند سال ۲۰۱۶ شاهد باشیم. 

philips41 2040.0 deabb

هدفون‌ها شاهد بزرگترین بروزرسانی خود طی سال‌های اخیر خواهند بود

با وجود شور و هیجان زیاد در رقابت موجود در حوزه استریم موسیقی، سخت‌افزاری که به کمک آن به موسیقی گوش می‌دهیم هنوز بدون تغییر باقی مانده است. حتی خرید بیتس توسط اپل بیشتر بر حوزه ساخت یک سرویس موسیقی همه جانبه استوار بوده تا ساخت نسل جدیدی از هدفون‌ها. شرکت‌هایی مثل Audio-technica، Sennheiser و V-Mode بطور پیوسته در حال بهبود محصولات خود و گسترش دامنه‌ی محصولات تولیدی خود هستند؛ با این حال دنیای صدای شخصی نیاز به تحول بزرگتری دارد. 

اتصالات لایتنینگ اپل می‌توانند به عنوان یک کاتالیزور برای سرعت بخشیدن به این تحول به کار روند. در حال حاضر هدفون‌های لایتنینگی از سوی فیلیپس و Audeze تولید شده است که مزیت آن‌ها بر هدفون‌های عادی در ارسال سیگنال دیجیتال به یک تقویت کننده و مبدل داخلی هدفون‌ها است. این به شرکت‌ها قابلیتی می‌دهد تا فرایند پردازش صدا را به خوبی برای هر دو گوشی هدفون تنظیم کنند. البته این قابلیت چیزی نیست که همه به آن نیاز داشته باشند؛ ولی موج جدیدی از هدفون های مجهز به اتصال لایتنینگ امکان تجربه‌ی صدای بهتری را برای علاقمندان حرفه‌ای موسیقی فراهم می‌کنند؛ علاقمندانی که فقط به تنظیمات عادی گوشی‌ها و لوازم جانبی‌های مرسوم بسنده نمی‌کنند.

thumb 7.0 be02b

ابزارهای راندنی بیشتر از هاوربوردها خواهند بود

سال ۲۰۱۵ برای ابزارهای قابل راندن الکتریکی هم سال خوبی بود. شرکت‌های کوچک سازنده اسکیت بوردها، اسکوترها و دوچرخه‌های الکتریکی در سال ۲۰۱۵ توسعه پیدا کردند و البته برخی از آن‌ها در مواردی نظیر عمر باتری و دامنه مسافت قابل پیمایش با این ابزارها به موفقیت‌هایی هم دست پیدا کردند. 

همین روند در CES 2016 نیز با تمرکز بر الکتریکی کردن این ابزارها ادامه خواهد یافت. شرکت‌های کوچک زیادی در این زمینه‌ی محصولات خود را آماده نمایش کرده‌اند. Arcimoto سبد خرید ۳ چرخه خود را به نمایش می‌گذارد. Inboard اسکیت بورد خود با چرخ‌های دارای موتور الکتریکی را به نمایش می‌گذارد و شرکت‌های کوچک دیگر هم به همین ترتیب در CES 2016 حاضر می شوند. اما نام‌های بزرگ هم در این زمینه وارد عمل شده‌اند. Segway که در حال حاضر متعلق به Ninebot (شرکتی که شیائومی پشت آن است) مراسم معرفی مهمی را برای ۶ ژانویه تدارک دیده است.

نکته‌ی قابل توجه در این زمینه این است که امسال مسئولان برگزاری CES استفاده از هاوربوردها را در محل برگزاری نمایشگاه ممنوع اعلام کرده‌اند؛ بنابراین در غرفه‌ها شاهد افرادی که در حال تست این ابزارهای قابل راندن الکتریکی باشند، نخواهیم بود.

آیا طراحی ابزارهای قابل راندن الکتریکی سال ۲۰۱۶ با موارد ساخت شده در سال ۲۰۱۵ متفاوت خواهد بود؟ آیا قابلیت‌های اندکی به نسل جدید این ابزارها اضافه شده است یا شاهد تغییرات شگرفی در این محصولات خواهیم بود؟ پاسخ این پرسش‌ها را به زودی در جریان CES 2016 متوجه می‌شویم.

ross 9684.0 a9d78

 واقعیت مجازی همچنان در انتظار عمومی شدن

 نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۶ یک جهش رو به جلو برای فناوری واقعیت مجازی خواهد بود؛ در حال حاضر تقریبا می‌دانیم که انتظار چه محصولاتی را باید از نام‌های بزرگ این عرصه داشته باشیم. سونی، آکیولس و اچ‌تی‌سی هر یک هدست‌های خود را طی ماه‌های آتی به بازار عرضه می‌کنند. تمرکز اصلی به طرز فزاینده‌ای بر روی بازی‌ها  و فیلم‌های واقعیت مجازی است که به نظر می‌رسد بیشتر در جشنواره فیلم Sundance یا کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی که بعد از CES 2016‌ برگزار خواهند شد، دیده خواهند شد.

با تمام این اوصاف هنوز هم جا برای شگفتی وجود دارد. واقعیت افزوده هم یکی از پاهای ثابت نمایشگاه CES‌ است و با توجه به گذشت یک سال از زمان معرفی هولو لنز و Magic Leap انتظار می‌رود که این فناوری هم با رشد خوبی مواجه شده باشد. آکیولس هنوز زمان قطعی  عرضه هدست Rift یا نمایش نسخه‌ی اصلی کنترلر‌های Touch خود را اعلام نکرده است. با توجه به هیجان زیاد بازار برای محصولات واقعیت مجازی به نظر می‌رسد که تولید کنندگان رایانه‌های شخصی یا ابزاهای جانبی این رایانه‌ها هم کم کم وارد میدان تولید واقعیت مجازی بشوند یا حداقل پشتیبانی محصولات خود از واقعیت مجازی را اعلام کنند تا از رقابت شکل گرفته در بازار عقب نمانند.  

lg hom bot 0fa00

گوشی‌های هوشمند، دوربین‌ها، تبلت‌ها، لپتاپ‌ها و پهپادها هم در CES 2016‌ حاضر خواهند بود

شاید نام‌های بزرگ دنیای گوشی‌های هوشمند، مدل بالارده‌ای برای معرفی در این رویداد نداشته باشند، ولی تولید کنندگان کوچکتر در CES‌ حضور خواهند داشت. آلکاتل و زد‌تی‌ای از این دسته هستند. البته از بین نام‌های مطرح به نظر می‌رسد که هواوی هم خود را برای حضور موثر در این نمایشگاه آماده کرده است. 

در رابطه با تولید کنندگان دوربین هم به نظر می‌رسد که معرفی محصولات خود را برای فوتونیکا که بعد از CES‌ برگزار خواهد شد، نگاه داشته‌اند. با این حال همچنان انتظار داریم که حداقل از نام‌های بزرگ این حوزه چیزی در CES 2016‌ ببینیم. اگر می‌خواهید با محصولاتی که کانن به CES 2016 می‌آورد آشنا شوید این مقاله را از دست ندهید.

مایکروسافت هم دیگر در CES‌ حضور رسمی نخواهد داشت؛ با این حال شرکای کاری این شرکت با بروزرسانی‌هایی در لپتاپ‌ها، تبلت‌ها و مانیتورهایشان در این رویداد شرکت می‌کنند. همچنین در رویداد CES 2016  از جدیدترین دستاوردها در حوزه پهپادها نیز رونمایی می‌شود. کوالکام اعلام کرده است که نسل جدید فناوری پهپادهای خودکار این شرکت در CES 2016‌ به نمایش گذاشته می شود.

هواوی که از هر فرصتی برای توسعه‌ی فعالیت‌ها و بازار خود استفاده می‌کند، CES 2016 ‌را از دست نخواهد داد. ساعت هوشمند هواوی واچ این شرکت که با استقبال خوبی روبرو شد، هواوی را به فکر ساخت نسخه‌ی زنانه این ساعت هوشمند انداخته است و انتظار می‌رود که شاهد معرفی نسخه زنانه هواوی واچ در CES 2016‌ باشیم. همچنین میت ۸ هواوی نیز که در حال حاضر در چین عرضه شده است، طبق شنیده‌ها در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.

زدتی‌ای نیز احتمالا اکسون مکس خود را برای نمایش عمومی به این رویداد می‌آورد. آنچه که از زدتی‌ای انتظار داریم، محصولاتی میان رده برای این نمایشگاه است.

حضور اچ‌تی‌سی در CES 2016‌ بیشتر در رابطه با لوازم جانبی خواهد بود. شاید داغ‌ترین محصول اچ‌تی‌سی در این نمایشگاه هدست واقعیت مجازی Vive‌ باشد که مدت‌ها است در انتظار آن هستیم. اچ‌تی‌سی مدعی است که فناوری پیشرفته‌ای را در نسخه نهایی Vive‌به کار گرفته است. البته بعید نیست که اچ‌تی‌سی برخی محصولات مرتبط با دنیای ابزارهای پوشیدنی هوشمند و دستبندهای سلامتی تولید شده با همکاری Under Armour را در این نمایشگاه معرفی کند. 

سونی با محصولات متنوعی از تلویزیون و دوربین گرفته تا هدست واقعیت مجازی و اسپیکرهای متنوع در CES 2016 شرکت خواهد کرد. برخی شایعات هم از معرفی یک گوشی هوشمند توسط سونی در این رویداد خبر می‌دهند که ممکن است اکسپریا زد ۵ اولترا یا اکسپریا زد ۶ لایت باشد. هر چند که هنوز چیزی با قطعیت مشخص نیست، ولی ممکن است سونی با معرفی نسل جدید ساعت هوشمند خود همه را در CES 2016‌ شگفت‌زده کند. 

سامسونگ قرار نیست که گوشی هوشمند پرچمداری را به این نمایشگاه بیاورد؛ با این حال تنوع محصولات این شرکت آنقدر بالا هست که باز هم با دست پر وارد CES 2016 شود. از تلویزیون‌های جدید که مرکز خانه‌های هوشمند سامسونگ خواهند بود گرفته تا کمربندهای هوشمند و کنترل کننده نرم‌افزارهای واقعیت مجازی با حرکات دست در این رویداد به نمایش گذاشته می‌شوند. سامسونگ گوشی‌های جدید سری A‌ خود را نیز در این نمایشگاه به معرض دید عموم می‌گذارد. 

ال‌جی از آن دست شرکت‌هایی است که تقریبا هر چه به فناوری اطلاعات مربوط باشد توسط این شرکت ساخته می‌شود. این شرکت که به تازگی هدست بلوتوثی Tone Infinim‌ و هاب SmartThingQ خود را معرفی کرده است در نظر دارد تا این دو محصول را در CES 2016‌ به نمایش گذاشته و اطلاعات دقیقی در مورد کارایی این محصولات ارائه کند.

همچنین تلویزیون‌های جدید این شرکت مجهز به webOS 3.0 و ربات واقعیت افزوده‌‌ی نظافت‌گر که توسط گوشی هوشمند کنترل می‌شود در CES 2016‌ به نمایش گذاشته می‌شوند.

امسال هم مانند سال‌های گذشته، زومیت کامل‌ترین مرجع آگاهی از اخبار نمایشگاه CES خواهد بود. طی روزهای آینده برای آگاهی از جدیدترین دستاوردهای دنیای فناوری و کسب آخرین اخبار مربوط به CES 2016‌ با زومیت همراه باشید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات