ترامپ درصدد تعلیق تحریم‌های زد تی ای است

سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به‌تازگی با انتشار توییتی اعلام کرده است که با همکاری رئیس جمهور چین تلاش دارد تحریم‌ها علیه شرکت مخابراتی زدتی‌ای را تعلیق کند.
تبلیغات

ترامپ در اقدامی غافلگیرانه قصد صلح با شرکت مخابراتی چینی زدتی‌ای دارد. این شرکت که اقدام به فروش تجهیزات مخابراتی و دستگاه‌های مصرفی از جمله گوشی‌ هوشمند می‌کند، روز چهارشنبه اعلام کرد به‌دنبال وضع تحریم‌های ۷ ساله‌ی وزارت بازرگانی ایالات متحده علیه این شرکت و منع فروش محصولات آمریکایی به آن‌ها، فعالیت‌های اصلی تجاری خود را متوقف می‌کند.

هرچند زدتی‌ای از فروش تجهیزات در ایالات متحده منع شده است؛ اما تحریم یادشده بیش از همه موجب قطع همکاری با شرکایی نظیر اینتل، کوالکام و گوگل می‌شود و به‌صورت بالقوه سرنوشت فاجعه‌باری برای این شرکت رقم می‌زند. زدتی‌ای به همین دلیل انتشار گزارش مالی سه‌ماهه‌ی اخیر خود را به تعویق انداخته است.

گزارش‌ها تأکید می‌کنند که دولت چین از جانب زدتی‌ای در تلاش بوده است تا با دولت آمریکا به توافقی صلح‌آمیز دست پیدا کند. اکنون به‌ نظر می‌رسد که شی جی‌پینگ، رئیس جمهور چین موفق به جلب نظر همتای آمریکایی خود شده است. ترامپ روز یکشنبه در توییتی گفت که در حال همکاری با رئیس جمهور چین است تا راهی برای بازگشت سریع زدتی‌ای به کسب‌وکارش پیدا کند. ترامپ به طرز عجیبی به از دست رفتن مشاغل در چین به‌عنوان عاملی انگیزشی در اتخاذ این تصمیم یاد کرد.

باتوجه به اینکه تحریم‌های ایالات متحده علیه زدتی‌ای به دلیل نگرانی از امنیت ملی و نقض تحریم‌های تجاری با ایران و کره‌ی شمالی وضع شده است، تصمیم ترامپ مبنی بر بخشیدن فرصتی دوباره به این شرکت چینی به‌شدت غیر منتظره به‌ نظر می‌رسد. این تصمیم با رویدادهای اخیر نیز مطابقت ندارد.

دولت ترامپ چندی پیش به دلیل نگرانی از به خطر افتادن امنیت ملی مانع از انجام برخی معاملات شرکت‌های آمریکایی و  چینی شد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به پیشنهاد تصاحب مانی‌گرم توسط علی‌بابا و خرید کوالکام از سوی برودکام اشاره کرد. ترامپ همچنین در اقدامی خصمانه، تعرفه‌های سنگینی برای برخی از کالاهای چینی وضع کرده است. درنتیجه، اجازه‌ی به تعویق انداختن مجازات زدتی‌ای که شرکتی با ۷۰ هزار کارمند و بیش از ۱۷ میلیارد دلار درآمد سالانه است و روابطی نزدیک با دولت چین دارد، با راهبرد ترامپ در آسیب زدن به چین همخوانی ندارد.

به‌صورت بالقوه احتمال دارد که در پشت پرده، فشارهایی از سوی تأمین‌کنندگان آمریکایی وجود داشته باشد. این تأمین‌کنندگان نگران این هستند که با از دست دادن امکان تجارت با زدتی‌ای، شرکت‌های غیر آمریکایی نظیر کمپانی تایوانی مدیاتک جای آن‌ها را بگیرند. حتی با وجود پشتیبانی غیر منتظره‌ی ترامپ از زدتی‌ای، این شرکت به‌سختی می‌تواند تحریم‌ها علیه خود را کاهش دهد.

ترامپ با وجود آنکه به‌عنوان نماینده‌ی حزب جمهوری‌خواه به ریاست جمهوری ایالات متحده رسید، اختلاف نظرهای جدی با برخی از هم‌حزبی‌های خود دارد و در همین راستا بارها حملات تندی علیه نمایندگان کنگره و سنا انجام داده است. در این مورد تازه، تخلفات زدتی‌ای به‌شدت جدی است و بعید به‌ نظر می‌رسد که این شرکت حتی با وجود پشتیبانی کاخ سفید بتواند مجوز لغو تحریم‌ها را بگیرد.

کریس ری، رئیس اف‌بی‌آیریال در ماه فوریه به کمیته‌ی اطلاعاتی سنا گفت:

اینکه شرکت یا نهادی متعهد به دولت‌های خارجی و غیر سهیم در ارزش‌های ما بتواند درون شبکه‌های مخابراتی‌مان به قدرت دست پیدا کند، مسئله‌ای خطرناک است و ما عمیقا نسبت به آن نگران هستیم.

ویلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات متحده نیز در ماه آوریل درباره‌ی نقض تحریم‌های ایران و کره‌ی شمالی از سوی زدتی‌ای گفت: «این شرکت با دروغ‌های پی در پی اقدام به فریب وزارت بازرگانی کرده و به‌جای توبیخ کارکنان درگیر در نقض تحریم‌های ایران به آن‌ها پاداش داده است. این رفتار را نمی‌توان نادیده گرفت.»

اینکه سرنوشت زدتی‌ای به کجا ختم خواهد شد هنوز نامعلوم است و برای روشن شدن بیش‌ازپیش موضوع باید در انتظار انتشار اخبار بیشتری از سوی مقامات آمریکایی باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات