فروش تراشه‌‌های کوالکام حاکی از وضعیت مطلوب گوشی‌های هوشمند است

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با وجود نزول در فروش گوشی‌های هوشمند و کاهش درآمد شرکت‌های سازنده‌ی تراشه، به نظر می‌رسد شرکت کوالکام همچنان در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد.
تبلیغات

بر اساس گزارش رویترز، سود و درآمد سه‌ماهه‌ی شرکت آمریکایی کوالکام (Qualcomm) فراتر از پیش‌بینی‌های وال استریت بوده که این موضوع نشان می‌دهد احتمالا نزول در تجارت گوشی‌های هوشمند ضعیف‌تر از رقم پیش‌بینی‌ها است.

نتایج اعلام شده درباره‌ی تجارت تراشه‌های ساخته شده توسط شرکت کوالکام برای گوشی‌های هوشمند با اخبار به‌دست آمده از سایر شرکت‌های سازنده‌ی گوشی هوشمند در آسیا، از جمله (TSMC (2330. TW و SK Hynix Inc (000660. KS)، در تضاد است؛ زیرا این شرکت‌ها در آسیا در مورد رشد نزولی بخش تراشه‌ی گوشی‌های هوشمند خود هشدار داده‌اند.

در حالی که درآمد حاصل از بخش تراشه کوالکام (در بالاترین میزان خود) در سه ماهه‌ی منتهی به ۲۵ مارچ به ۶ درصد رسید، در‌آمد حاصل از تجارت صدور لایسنس ۴۴درصد کاهش یافت که حاکی از کاهش درآمد این شرکت بر سر نزاع با شرکت اپل در یک پرونده بزرگ ثبت اختراع است.

با وجود فروش نسبتا خوب تراشه در مدت زمان سه ماه، شرکت کوالکام شاهد برخی نشانه‌های ضعف است.

این میزان، رشد ۵ درصدی را برای گوشی‌های مدرن پیش‌بینی می‌کند که در حقیقت کمتر از میزان پیش‌بینی شده است. با این حال، قیمت گوشی‌های تلفن بالاتر از حد انتظار است.

ریک لین، معاون ارشد مودی می‌گوید:

کوالکام نتایج خوبی را به دست آورده است؛ اما بازار این شرکت شرایط ایده‌آلی به ویژه در کشور چین ندارد.

کوالکام همچنین منتظر است تا قانون‌گذاران چینی درخواست این شرکت مبنی بر خرید شرکت سازنده‌ی تراشه NXP را در نظر بگیرند؛ قراردادی که قرار است استیو مولنکف، مدیر اجرایی شرکت به آن رسیدگی کند. اگر این قرارداد به نتیجه نرسد، کوالکام قصد دارد که از پول نقد اختصاص داده شده به معامله برای بازپرداخت سهام استفاده کند. استیو مولنکف می‌گوید؛ این معامله به جای در نظر گرفتن نگرانی‌های خاص کوالکام نگرانی‌های دیپلماتیک بین کشورها را در نظر گرفته است.

بزرگترین کشمکش بعد از منع صادرات به ایران، ممنوعیت صادرات ایالات متحده به (ZTE Corp (000063. SZ در چین است. کوالکام پیش‌بینی می‌کند که در سه ماه آینده با از دست دادن رابطه‌ی تجاری خود با ZTE، سود این شرکت به میزان ۳ سنت در هر سهم کاهش یابد. این در حالی است که مدیران این شرکت اعلام کردند که کوالکام می‌تواند در‌آمد از دست رفته را در بلند‌مدت از طریق همکاری با دیگر سازندگان گوشی‌های هوشمند جبران کند.

نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهند که کوالکام تلاش می‌کند تا سهام‌داران را متقاعد کند که این شرکت قادر است با کاهش هزینه‌های سالانه به ۱ میلیارد دلار و حل اختلافات با شرکت اپل، درآمد را افزایش دهد.

کوالکام روز چهارشنبه افزایش درآمد چهار ماهه‌ی امسال خود را از ۴.۸ تا ۵.۶ میلیارد دلار و همچنین ۶۵ تا ۷۵ سنت در هر سهم تخمین زد. براساس گزارش Thomson Reuters I/B/E/S، تحلیل‌گران انتظار درآمدی ۵.۳۲ میلیارد دلاری و نرخ ۷۵ سنتی برای هر سهم را داشته‌اند.

یک سال پیش از این درآمد خالص سه‌ماهه‌ی کوالکام از ۷۴۹ میلیون دلار یا ۵۰ سنت در هر سهم به ۳۶۳ میلیون دلار یا ۲۴ سنت در هر سهم کاهش یافته است.

براساس گزارش Thomson Reuters I/B/E/S، به استثناء یک بار، کوالکام توانست درآمدی برابر با ۸۰ سنت در هر سهم کسب کند که این میزان درآمد بیش از تخمین تحلیل‌گران مبنی بر ۷۰ سنت در هر سهم بود.

درآمد کل این شرکت بالغ بر ۴.۹ درصد افزایش پیدا کرده است که این میزان افزایش درآمد کل این شرکت را به نرخ ۵.۲۶ میلیارد دلار رسانده که بالاتر از ۵.۱۹ میلیارد دلاری است که پیش‌تر انتظار می‌رفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات