مارک زاکربرگ طی دومین جلسه پرسش و پاسخ، وجود پروفایل سایه را رد کرد

پنج‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
روز دوم از جلسه‌ی پرسش و پاسخ مارک زاکربرگ که در برابر اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده‌ی آمریکا برگزار شد، به اندازه‌ی جلسه اول برای موسس فیسبوک آرام و بی ‌چالش نبود.
تبلیغات

مارک زاکربرگ، موسس و مدیرعامل فیسبوک بامداد امروز در برابر شماری از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده‌ی آمریکا قرار گرفت. زاکربرگ پیش از این و طی جلسه‌ای که بامداد سه‌شنبه‌ برگزار شد، در برابر نمایندگان سنای کنگره قرار گرفته بود. جلسه‌ی اول حضور زاکربرگ چندان چالش برانگیز و سخت نبود، چراکه بخش اعظمی از این جلسه به تشریح چگونگی عملکرد فیسبوک گذشت. از معدود سوالاتی که زاکربرگ در برابر آن پاسخی مبهم داد، معرفی رقیبی برای فیسبوک بود.

در دومین جلسه پرسش و پاسخ که این بار در برابر شماری از اعضای مجلس نمایندگان برگزار شد، زاکربرگ ۳۳ ساله کمی به چالش کشیده شد. جلسه‌ی دوم نزدیک به ۵ ساعت طول کشید که در لحظاتی، زاکربرگ در پاسخ به شماری از سوالات با چالش‌هایی روبه‌رو شد، هرچند در مجموع نمی‌توان جلسه‌ی دوم پرسش و پاسخ را فرایندی روشنگرانه خواند که اطلاعات جدیدی از آن استخراج شده باشد.

یکی از سوالات و مواردی که نمایندگان مطرح کردند، سانسور کردن نظر کاربران محافظه‌کار آمریکایی در شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک بود. برای مثال سه تن از نمایندگان به دو زن آمریکایی با نام Diamond & Silk اشاره کردند که در حمایت از دونالد ترامپ و سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی وی در قبال مهاجرت غیرقانونی، ویدیویی را در فیسبوک منتشر کرده بودند. فیسبوک این ویدیو را در دسته‌بندی unsafe قرار داده و از این‌رو نمایندگان در پی این بودند تا پاسخ زاکربرگ را در مورد چرایی انتخاب این دسته برای ویدیوی حامیان دونالد ترامپ جویا شوند.

زاکربرگ سرنوشتی که برای این ویدیو روی داده را یک خطا از سوی مدیران فیسبوک خواند و عنوان کرد که این ویدیو یک استثنا بوده و نمی‌توان تصمیم‌گیری در مورد ویدیوی مورد نظر را به کل سیستم فیسبوک تعمیم داد. از جمله‌ی سوالاتی که مارک زاکربرگ در پاسخ به آن، کمی به چالش کشیده شده و تا حدودی محافظه‌کارانه عمل کرد، سوالی در مورد گستره‌ی داده‌هایی بود که فیسبوک از کاربرانش جمع‌آوری می‌کند.

بن لوجان، نماینده‌ی نیومکزیکو از زاکربرگ خواست تا میزان اطلاعات جمع آوری شده از کاربران عضو فیسبوک و کاربرانی که در این شبکه عضو نیستند، اما با این حال اطلاعاتی از این افراد در قالب پروفایل سایه جمع‌آوری می‌شود، ارائه کند. زاکربرگ در پاسخ لوجان و سایر نمایندگانی که سوالاتی را در رابطه با اطلاعات جمع‌آوری شده پرسیده بودند، پاسخی کلی داد. وی گفت:

اصلی‌ترین روش فعالیت فیسبوک مبتنی بر انتخاب افراد برای اشتراک اطلاعات وارد شده است. افراد اطلاعات را در فیسبوک به اشتراک می‌گذارند تا از این‌رو ارتباط برقرار کنند.

دبی دینگل، نماینده‌ی میشیگان در پایان جلسه با توجه به پاسخ‌های زاکربرگ به سوالات که قانع کننده نبود، جایگاه موسس و مدیرعامل فیسبوک را با سخنان خود زیر سوال بود. دینگل به این نکته اشاره کرد که زاکربرگ به عنوان مدیرعامل فیسبوک، از برخی واقعیت‌ها بی اطلاع است. دینگل در این خصوص گفت:

شما نمی‌دانید که پرفایل‌های سایه چیست. شما نمی‌دانید که به چه تعداد اپلیکیشن برای دسترسی به اطلاعات باید مجوز صادر کنید. شما نمی‌دانید که دکتر کوگان، علاوه بر کمبریج آنالیتیکا، اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر را در اختیار چه موسسات تحقیقاتی دیگری قرار داده است. شما هنوز نمی‌دانید که فیسبوک چه اطلاعاتی از کاربران را جمع آوری می‌کند.

زاکربرگ در جریان سخنان خود اشاره کرد که اطلاعات وی نیز جزو داده‌های ۸۷ میلیون کاربری بوده که توسط کمبریج آنالیتیکا مورد سواستفاده قرار گرفته است. زاکربرگ اعلام کرد که فیسبوک در حال جمع‌آوری شواهد برای شکایت از کمبریج آنالیتیکا، الکساندر کوگان و دانشگاه کمبریج است که کوگان در آن مشغول به کار بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات