چرا معامله کوالکام و برودکام به نفع کاربران گوشی‌های هوشمند نخواهد بود

یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
برودکام از چندی پیش درصدد آن است که کوالکام، غول تراشه‌سازی آمریکایی را به تصاحب خود درآورد. اما چرا ادغام این دو شرکت بزرگ فناوری به نفع کاربران گوشی‌های هوشمند نخواهد بود؟
تبلیغات

پیشنهاد تصاحب ۱۲۱ میلیارد دلاری کوالکام توسط برودکام، بزرگ‌ترین معامله‌ی تاریخ فناوری خواهد بود و دو غول بزرگ این عرصه را که زمینه‌ی فعالیتشان ساخت تراشه‌های کوچک و پیچیده‌ی موجود در گجت‌ها و ابزارهای ارتباطی ما است، در یکدیگر ادغام خواهد کرد. با این وجود، این معامله برای ما به عنوان کاربران گوشی‌های هوشمند خبر خوبی نخواهد بود.

این معامله که به علت نگرانی‌های امنیت ملی توسط رگولاتوری ایالات متحده متوقف شده و کوالکام نیز در مقابل آن مقاومت نشان داده است، تهدیدی برای صنعت موبایل محسوب می‌شود و سرعت افزایش کاربران گوشی‌های هوشمند را کاهش خواهد داد.

برای درک علت این موضوع، اطلاع از تاریخ ضروری است. کوالکام برای بیش از ۳۰ سال، یکی از خلاق‌ترین شرکت‌ها در دنیای ارتباطات مخابراتی و مودم‌ها بوده است. این شرکت در طول این سال‌ها، پتنت‌های بی‌شماری در حوزه‌ی گوشی‌های موبایل اولیه، گوشی‌های هوشمند و توانایی آن‌ها در اتصال به شبکه‌های بی‌سیم ثبت کرده است. در واقع بخش اعظم درآمد این شرکت به لطف صدور گواهینامه‌‌ی استفاده از این پتنت‌ها به شرکت‌های دیگر به‌دست آمده است.

با افزایش هرچه بیشتر حجم این پتنت‌ها، این شرکت در معرض آسیب‌پذیری قرار گرفته و پرونده‌های قضایی مختلف و جریمه‌های رگولاتوری، شرایط بغرنجی را برای آن‌ها رقم زده است. برای مثال در ماه ژانویه، کوالکام توسط اتحادیه‌ی اروپا به پرداخت رشوه به اپل متهم و مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار جریمه شد. کوالکام در واقع با این کار درصدد آن بود تا اپل را مجاب کند که تراشه‌های ساخت آن‌ها را در آیفون‌ها و آیپدها به‌کار بگیرد.

برخی شرکت‌های معتقدند که کوالکام از جایگاه نابرابری که به واسطه‌ی در اختیار داشتن این پتنت‌ها به‌دست آورده، سوء استفاده کرده است. برای نمونه، اپل با شکایت از کوالکام مدعی شده بود که این شرکت برای صدور گواهینامه‌ی تراشه‌های مودمش، مبالغ غیرمنصفانه‌ای از آن‌ها درخواست کرده است. با این حال، دعوی حقوقی کوالکام با دیگر شرکت‌ها تنها به همین یک مورد ختم نمی‌شود.

در طرف مقابل، برودکام که پیش از این آواگو نامیده می‌شد، شرکتی مستقر در سنگاپور است و ماهیتی کاملا متفاوت با کوالکام دارد. این غول نیمه‌هادی بین‌المللی از طریق تصاحب شرکت‌های مختلف در طول سال‌ها رشد کرده است و در بین دیگران به نقش خود در ساخت تراشه‌های بلوتوث و وای‌فای افتخار می‌کند.

از منظر فرهنگی و فناورانه، تفاوت بین این دو شرکت به‌شدت زیاد است. بخش زیادی از توجه کوالکام به تکامل سریع استانداردهای ارتباطی بی‌سیم و فناوری‌هایی معطوف بوده که رشد آن‌ها تاثیر فراوانی در افزایش قدرت گوشی‌های هوشمند امروزی و فراگیر شدن آن‌ها داشته است. این شرکت با معرفی نخستین مودم‌های 4G و اخیرا 5G، نقش خود را به عنوان پیشگام عرصه‌ی فناوری مخابراتی برجسته ساخته است.

Qualcomm/Broadcom deal

برودکام به نوبه‌ی خود بیش از همه بر بهره‌گیری از استانداردهای موجود و پیاده‌سازی آن‌ها با قیمت پایین‌تر متمرکز شده است. این شرکت موجودیت خود را با تصاحب شرکت‌های دیگر نظیر برودکام اصلی که آواگو در سال ۲۰۱۶ با آن ادغام شد و سپس کاهش هزینه‌ها و تبدیل محصول هدف به یک کالا تثبیت کرده است.

شرکتی که توجه اصلی آن معطوف به کاهش هزینه‌ها است، یک خریدار خوب به‌نظر می‌آید؛ به‌ویژه اگر خریدار شرکتی باشد که به سبب جریمه‌ها و مجادلات صدور گواهینامه در شرایط نامناسبی قرار دارد.

با این حال، برودکام قصد تصاحب شرکتی را دارد که ارزش فعلی خود را به لطف ساخت فناوری‌های پیچیده و خارق‌العاده‌ای به‌دست آورده است که منجر به شکل‌گیری فناوری‌های 5G و نسل بعدی ارتباطات ثابت و موبایل شده و این فناوری‌ها نیز به نوبه‌ی خود در شکل‌گیری خودروهای خودران و گوشی‌های فوق سریع تاثیرگذار بوده‌اند؛ در نتیجه شاید این معامله در مقایسه با دیگر خریدها موفقیت کمتری به دنبال داشته باشد. بدون وجود کوالکام و خلاقیت‌های این شرکت، صنعت مخابرات هیچ گاه به پیشرفتگی امروز نبود.

در واقع، هنگامی که از زیرساخت‌های حیاتی فناوری نظیر شبکه‌های بی‌سیم صحبت می‌شود، وجود شرکت‌هایی که در به پیش راندن خلاقیت‌های مربوط به این عرصه مشتاق و متمایل باشند، ضروری است. اگر برودکام با تصاحب کوالکام همان اصول پیشین خود را در قبال این شرکت اعمال کند، سرعت پیشرفت فناوری‌های مخابراتی به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت. به عبارت دیگر، هم خط مشی برودکام و هم استعفای احتمالی کارمندان کلیدی کوالکام که تمایلی به همکاری با برودکام نخواهند داشت، می‌تواند تاثیری منفی بر آینده‌ی صنعت موبایل داشته باشد.

در نهایت با وجود تمام موارد ذکر شده، همانند تمام معاملات دیگر پول حرف آخر را در این رابطه خواهد زد و این سهامداران خواهند بود که می‌توانند با قیمت پیشنهادی برودکام موافق یا مخالف باشند و نظر خود را در این باره اعلام کنند.

اگر شما مشغول خواندن این مقاله در صفحه‌ی گوشی هوشمندتان هستید، باید بدانید که نتیجه‌ی این معامله احتمالا آینده‌ی فناوری را دستخوش تغییر خواهد کرد؛ تغییراتی که احتمالا برای ما به عنوان کاربران گوشی‌های هوشمند نتایج خوشایندی به بار نخواهد آورد.

نظر شما کاربران زومیت در این باره چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات