برودکام؛ غول جدید دنیای تراشه‌ در صورت تصاحب ۱۰۰ میلیارد دلاری کوالکام

شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
برودکام در صورت تصاحب کوالکام با پرداخت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار، به سومین تولیدکننده‌ی بزرگ تراشه تبدیل خواهد شد.
تبلیغات

ساعاتی پیش خبری در زومیت خواندید که حکایت از تصمیم برودکام برای تصاحب کوالکام با پرداخت بیش از ۸۰ میلیارد دلار داشت. جدیدترین برآورد انجام‌شده نشان از این دارد که برودکام با احتساب ارزش ۷۰ دلاری برای هر سهم، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در جهت تصاحب کوالکام پرداخت خواهد کرد.

شنیده‌ها نشان از این دارند که با احتساب ارزش ۷۰ دلاری برای هر سهم کوالکام، برودکام در پی نهایی کردن خرید از طریق پرداخت پول و همچنین واگذاری بخشی از سهام خود است.

تصاحب کوالکام می‌تواند برودکام را به سومین تولیدکننده‌ی بزرگ تراشه‌های پردازشی پس از اینتل و سامسونگ تبدیل کند. همچنین با خرید کوالکام، برودکام تبدیل به شرکتی می‌شود که تراشه‌های تولیدی آن در بیش از یک میلیارد گوشی‌ هوشمندی که سالانه راهی بازار می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که برودکام ۱۰۰ میلیارد دلار برای کوالکام پرداخت کند، تصاحب ۶۷ میلیارد دلاری EMC توسط دل در سال ۲۰۱۵، دیگر بزرگ‌ترین خرید در این حوزه نخواهد بود. کوالکام نبض بازار تراشه‌های ارتباطی برای اتصال گوشی‌ هوشمند به شبکه‌های مخابراتی را در اختیار دارد،؛حال آنکه تراشه‌های ساخت برودکام نیز برای اتصال انواع گجت‌های هوشمند به شبکه‌های بی‌سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ادغام این دو غول به معنای تشکیل یک کمپانی بزرگ است که قدرت بالایی در حوزه‌ی تراشه‌های ارتباطی دارد.

رامیت شاه، تحلیل‌گر حوزه‌ی فناوری از Instinet، در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

این ادغام بسیار منطقی است. برودکام می‌تواند با تصاحب کوالکام درآمد خود را به بیش از ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهد. هر دو کمپانی حضور قدرتمندی در بازار گوشی‌ هوشمند دارند.

پس از انتشار خبر مربوط به احتمال تصاحب کوالکام توسط برودکام، ارزش سهام کوالکام با افزایش ۱۹ درصدی همراه شد؛ ولی در ساعات واپسین فعالیت تالار بورس، افزایش ارزش ۱۳ درصدی برای سهام کوالکام ثبت شد که ارزش بازار این کمپانی را به ۹۱ میلیارد دلار رساند. برودکام نیز به‌موجب انتشار این خبر شاهد افزایش ۵.۵ درصدی ارزش سهام خود بود؛ به‌طوری‌که ارزش بازار برودکام نیز به بیش از ۱۱۲ میلیارد دلار رسید.

برودکام تا سال ۲۰۱۶ به‌عنوان یک کمپانی مستقل با نام Broadcom Corp به فعالیت ادامه می‌داد؛ تا اینکه Avago Technologies به مدیریت هاک‌ تان، در سال ۲۰۱۶ با پیشنهاد ۳۷ میلیارد دلاری موفق به تصاحب Broadcom Corp شد و پس از ادغام، نام مجموعه به Broadcom Limited تغییر پیدا کرد. Avago Technologies یکی از زیر مجموعه‌های اچ‌پی بود که در سال ۱۹۶۱ تأسیس شد. این بخش از کمپانی در سال ۱۹۹۹ از اچ‌پی جدا شد و پس از کش و قوس‌های فراوان، در سال ۲۰۰۶ به فروش رسید و با نام Avago Technologies به فعالیت خود ادامه داد. هاک تان در سه سال اخیر با خرید‌های متوالی، برودکام را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه کرده است.

در پی اعلام دونالد ترامپ برای انتقال فعالیت کمپانی‌های آمریکایی به داخل خاک این کشور، برودکام نیز اعلام کرد که دفتر خود را از سنگاپور به آمریکا منتقل خواهد کرد. اپل را باید به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشتریان برودکام شناخت. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، برودکام در پی سیاست Merger & Acquistion است و بنابر برآوردهای صورت‌گرفته، این کمپانی به تصاحب کوالکام اکتفا نخواهد کرد.

کوالکام در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد؛ چراکه جدال با اپل باعث شده است درآمد این کمپانی کاهش بسیار زیادی تجربه کند. تا پیش از افزایش ۱۳ درصدی ارزش سهام کوالکام به دلیل انتشار خبر تصاحب توسط برودکام، ارزش سهام این کمپانی در طول یک سال اخیر بیش از ۱۶ درصد کاهش پیدا کرد.

اپل معتقد است که کوالکام از موقعیت خود در بازار سوءاستفاده کرده و حق پتنت زیادی بابت به‌کارگیری فناوری‌های بسیار ساده از کمپانی‌ها دریافت می‌کند. اپل برای تحت فشار گذاشتن کوالکام، از پرداخت حق پتنت این کمپانی خودداری کرده و در پی طراحی گوشی‌هایی است که از فناوری‌های کوالکام و تراشه‌های این کمپانی استفاده نمی‌کنند.

خود کوالکام نیز در حال حاضر برای نهایی کردن تصاحب NXP که با پرداخت ۴۷ میلیارد دلار انجام شد، با مشکلاتی دست به گریبان است. باید دید آیا برودکام می‌تواند با تصاحب کوالکام به‌صورت هم‌زمان به بزر‌گ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه‌ ارتباطی بی‌سیم و مخابراتی تبدیل شود یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات