مایکروسافت به خاطر وفاداری‌اش به ویندوز و آفیس در دهه «از دست رفته» سرزنش می‌شود!

پنج‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۸
مطالعه 3 دقیقه
طی بیش از یک دهه مایکروسافت یکه تاز دنیای نرم‌افزار و سیستم عامل بود. سیستم عامل در ویندوز خلاصه می‌شد و دنیای برنامه سازی و طراحی نرم‌افزار نیز تحت همین پلتفرم پیش می‌رفت. اما طی چند سال اخیر با نوآوری‌های شرکت‌هایی چون اپل و گوگل ورق برگشته است. مایکروسافت که در ابتدا این تحولات را جدی نمی‌گرفت حالا خود نیز وارد این رقابت جدید شده و تغییرات اساسی در پلتفرم‌های خود را آغاز کرده است. سردبیر همکار Vanity Fair طی مصاحبه‌هایی با کارمندان سابق و کنونی مایکروسافت و همچنین با استفاده از برخی اطلاعات مربوط به این کمپانی مساله مدیریت در مایکروسافت را مورد بررسی قرار داده و این کمپانی را به خاطر سیاست‌های نادرستش سرزنش نموده است.
تبلیغات

کرت ایچنوالد، سردبیر همکار Vanity Fair نگاهی به تاریخچه پر تلاطم مایکروسافت و تصمیمات مدیریتی گیج کننده‌ای که منجر به شکست برخی محصولات آن شده، انداخته است. ایچنوالد با کارمندان سابق مایکروسافت مصاحبه کرده و به ایمیل‌ها و اسناد ثبت شده داخلی دسترسی پیدا کرده تا تصویری از زندگی در مایکروسافت تحت مدیریت استیو بالمر (مدیرعامل این کمپانی که خنده تمسخرآمیزش پس از معرفی آیفون اپل بسیار معروف است!)، ارائه دهد. اینچوالد یک سیستم مدیریتی به نام «Stack Ranking» را تشریح می‌کند. روشی که کارمندان کنونی و سابق آن را مخرب و خفه کننده نوآوری و ابتکار توصیف می‌کنند.

رتبه بندی پشته‌ای فرایندی است که طی آن تیم مدیریتی هر واحد تجاری باید عملکرد کارمندان خود را بررسی کرده و درصدی از آنها را به عنوان کارکنان خوب و عالی و یا متوسط و ضعیف رتبه‌بندی کنند. یک کارمند مایکروسافت مدعی است که این امر منجر می‌شود که کارکنان به جای آن که روی رقابت با شرکت‌های نرم‌افزاری دیگر تمرکز کنند به رقابت با یکدیگر بپردازند، چرا که در یک گروه از افراد عده‌ای باید نمره متوسط و ضعیف بگیرند تا با این روش هماهنگ باشند.

اما تنها معضل درون مایکروسافت این سیستم نیست. ایچنوالد مدعی است که تمرکز کمپانی روی ویندوز و آفیس، مانع از عرضه محصولات دیگر توسط این شرکت گردیده است. به طور خاص می‌توان از نمونه اولیه کتابخوان الکترونیک که در سال ۱۹۹۸ آماده شده بود، نام برد که در نهایت در نرم‌افزار آفیس این کمپانی گم شد. گروهی که مسئول این کتابخوان بودند، تلاش خود را کردند تا نرم‌افزار مبتنی بر صفحه لمسی آن را با آفیس منطبق کنند، که حتی امروز هم بر ورودی ماوس و کی‌بورد متمرکز است.

استیو استون که یکی از مدیران اجرایی سابق در مایکروسافت بود، معتقد است این وفاداری به ویندوز و آفیس مانع از حرکت به سمت فناوری‌های نوظهور در مایکروسافت گردید. استون می‌گوید: «ویندوز خدا شده بود، هر چیزی باید با ویندوز کار می‌کرد... ایده‌های مربوط به کامپیوتر موبایل با تجربه کاربری که از PC ساده‌تر باشد، توسط اندک افراد قدرتمند در آن بخش بی‌اهمیت تلقی می‌شدند و در نهایت تلاش‌ها را از بین برده یا متوقف می‌کردند».

موارد ذکر شده چندان هم تعجب بر‌انگیز نیستند. تمرکز بر روی ویندوز و آفیس طی چندین و چند سال همچنان هم مشهود است. مایکروسافت تلاش دارد تا دستگاه‌های همراه و دسکتاپ را در یک سیستم‌عامل یعنی ویندوز ۸ گرد هم آورد. هم چنین قصد دارد آفیس ۲۰۱۳ را برای ویندوز RT نیز تهیه کند تا به فروش تبلت‌های در دست ساخت خود کمک کند، به این امید که مصرف کنندگان ترکیب آفیس و ویندوز را ترجیح دهند.

سوء مدیریت پروژه‌ها و کارمندان در مایکروسافت، که مسئول اجرایی سابق، جیم آلچین، در یک یادداشت فاش شده آن را «انحراف از مسیر» توصیف می‌کند، به وضوح در ویندوز ویستا، Kin، Zune و Courier (محصولات پر ادعایی که یا هر چه تلاش کردند در بازار موفق نبودند و یا برای رقابت خیلی دیر وارد میدان شدند) مشاهده می‌شود. در دهه آینده خیلی از این مسائل روشن خواهند شد، چرا که این غول فناوری تلاش می‌کند تا همه چیز را در زمینه فروش و مشتریان با مترو تغییر دهد، اما اگر سوء مدیریت‌ها ادامه یابد آن گاه مطمئنا اوضاع سخت‌تر از آنچه انتظار می‌رود خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات