گوگل و ناسا جدیدترین کامپیوتر کوانتومی D-Wave را دریافت کردند

یک‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
D-Wave جدیدترین کامپیوتر کوانتومی خود را با نام 2X تولید کرده است و بر اساس قراردادی که این کمپانی با گوگل امضا کرده، این دستگاه در اختیار گوگل برای رفع نیازهایش قرار گرفته است.
تبلیغات

گوگل، ناسا و اتحادیه تحقیقات فضایی دانشگاه‌ها، امروز اعلام کردند که D-Wave 2X، جدیدترین و قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی موجود در دنیا را تهیه کرده‌اند. در 2X تعداد کیوبیت‌ها نسبت به مدل پیشین D-Wave دوبرابر شده و به ۱۰۰۰ رسیده است. گفته می‌شود این ابررایانه در دمای ۱۶ میلی‌کلوین (یعنی خیلی خیلی خیلی سرد!) کار می‌کند. در قراردادی که اخیرا منعقد شده، قرار است D-Wave با هر مدل جدید ابررایانه‌ای که می‌سازد، نیاز گوگل را تامین کند.

دستگاه جدید قرار است همان کاری را انجام دهد که مدل پیشین در لابراتوار گوگل انجام می‌داد؛ یعنی مسایل بهینه‌سازی، یادگیری ماشین و... .

پردازش کوانتومی فرایندی دشوار و پیچیده است. جدای از منطق عمومی این فناوری که از قوانین فیزیک کوانتوم بهره می‌برد، هنوز مشخص نیست که در عمل، چقدر سریع‌تر از پردازش به سبک و سیاق سنتی است. این موضوع را اولین بار ماتیاس ترویر، فیزیکدان برجسته مطرح کرد؛ وی مدعی شد کامپیوترهای کوانتوم، نتوانستند در بنچمارک‌های اصلی اختلاف چشمگیری با کامپیوترهای سنتی ایجاد کنند. محقق دیگری که با ترویر در این پژوهش همراه بود، جان مارتینز نام دارد که دو ماه پس از انتشار نتیجه‌ی پژوهش، برای کار در لابراتوار هوش مصنوعی گوگل استخدام شد. البته D-Wave منکر این موضوع شد؛ اما از آن زمان تا کنون هیچ تست معنی‌داری روی این فناوری انجام نشده تا بتوانیم مقایسه دقیقی داشته باشیم.

اما گوگل و بقیه روی این پروژه سرمایه‌گذاری کردند؛ با این توجیه که پردازش کوانتومی نسبت به روش‌های سنتی بسیار خلاقانه‌تر و بهینه‌تر به حل مساله می‌پردازد.

بنا به گفته‌های D-Wave، مشتریان این فناوری توانسته‌اند از آن در تشخیص صحبت، عملیات رباتیک در فضا، مدیریت ترافیک هوایی و جستجوی وب استفاده کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات