TSMC، تامین کننده اپل می گوید قانون مور دیگر معتبر نیست

جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
TSMC از تامین‌کننده‌های اپل می‌گوید که با توجه به چالش‌های پیش رو، قانون مور دیگر معتبر نیست.
تبلیغات

موریس چانگ، رییس شرکت تایوانی تولیدکننده‌ی نیم‌رساناها می‌گوید که مدتی است قانون مور اعتبار ندارد. او می‌گوید که علی‌رغم افزایش تراکم، زمان لازم برای دو برابر شدن آن دیگر ۱۸-۲۴ ماه نیست.

قانون مور که به افتخار گوردون مور، هم‌بنیان‌گذار شرکت اینتل، نام‌گذاری شده است، مشاهدات او را بیان می‌کند که هر دو سال، تعداد ترانزیستورها در یک مدار مجتمع متراکم دو برابر می‌شود. 

چانگ می‌گوید که بازه‌ی زمانی ذکر شده در قانون مور دیگر کاربردی ندارد. او می‌گوید که شرکت TSMC در حال افزایش تراکم ترانزیستورها است؛ اما آن‌ها این کار را در زمانی به غیر از زمان ذکر شده انجام می‌دهند.

چانگ براساس برنامه‌ریزی داخلی شرکت اظهار می‌کند که آن‌ها تا هشت سال آینده تراکم ترانزیستورها را افزایش خواهند داد؛ اما در سال 2025 با چالشی جدی روبرو خواهند شد. چانگ می‌گوید که بحث کاربرد قانون مور در سال‌های اخیر بیشتر معطوف به ASML، از تامین‌کننده‌های پیشرو ابزار لیتوگرافی نیمه‌رساناها بوده است؛ چرا که این شرکت تنها تامین‌کننده‌ی ابزار لیتوگرافی EUV (فرابنفش شدید) است. فناوری EUV تاکنون دلیل معتبر باقی ماندن قانون مور بوده است. چانگ می‌گوید که شرکت‌های بزرگ نیمه‌رسانا مایل هستند تا از فناوری EUV در فرایند لیتوگرافی ۷ نانومتری خود استفاده کنند.

پیتر ونیک، مدیرعامل ASML نیز گفته است که شرکت او توسعه‌ی فناوری خود تا سال ۲۰۳۰ را برنامه‌ریزی کرده است.

چانگ معتقد است که از نظر فناوری، اجرای برنامه‌ی یاد شده برای ASML ممکن خواهد بود؛ اما از نظر اقتصادی، این برنامه‌ها تا پیش از ۲۰۳۰ با چالش‌هایی روبرو خواهند شد.

در ماه سپتامبر، گزارشی با عنوان «اینتل برای سومین بار عرضه‌ی فناوری ۱۰ نانومتری سی‌پی‌یو را به تاخیر انداخت»، منتشر شد. اینتل در دست‌یابی به فناوری ۱۰ نانومتری با چالشی بزرگ روبرو بوده است و این تاخیرها خود نشان می‌دهد که قانون مور اعتبار خود را از دست خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات