فیس‌بوک با استخدام مهندسان سابق اپل در تلاش برای ساخت یک تلفن جدید است

دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌ها حاکی از آن است که فیس‌بوک با استخدام چند کارمند سابق اپل که برروی آیپد و آیفون کار می‌کرده‌اند، در تلاش برای تولید تلفن خاص خود است.
تبلیغات

جالب است که همین هفته گذشته گوگل با تکمیل خرید موتورولا تبدیل به تولیدکننده سخت‌افزار نیز شد، و حالا صحبت آن است که گویا یک غول اینترنتی دیگر نیز می‌خواهد همین کار را انجام دهد.

نیک بیلتون از نیویورک تایمز امروز با استناد به منابع نامعلومی گزارش داد که فیس‌بوک قصد دارد گوشی خود را تا سال آینده روانه بازار کند.

بیلتون می‌گوید منابعش کارمندان فعلی فیس‌بوک و چند مهندس که از فیس‌بوک اخراج شده‌اند، می‌باشند. منابع این خبر اعلام کرده‌اند که این کمپانی هم اکنون بیش از شش «مهندس نرم‌افزار و سخت‌افزار که سابقا در اپل روی آیفون کار می‌کردند، و یکی که روی آیپد کار می‌کرده را استخدام کرده است».

البته این ادعا بی‌ربط به گزارش‌ها و شایعات قبلی درباره یک گوشی فیس‌بوکی نیست. AllThingsD در ماه نوامبر گزارش داد که فیس‌بوک از HTC خواسته که یک گوشی هوشمند که در هسته خود با این شبکه اجتماعی یکپارچه باشد را بسازد و اسم رمز آن نیز Buffy بود. سپس DigiTimes این گزارش را تایید کرد و گفت که HTC داشت با همکاری فیس‌بوک روی یک گوشی که احتمالا قرار بود در سه ماهه سوم ۲۰۱۲ عرضه شود کار می کرد. و TechCrunch برای اولین بار از احتمال عرضه یک گوشی فیس‌بوکی در پاییز ۲۰۱۰ خبر داد.

همین طور باید توجه کرد که در فوریه ۲۰۱۱ در کنگره جهانی موبایل، HTC دو گوشی هوشمند جدید که دکمه مخصوص فیس‌بوک داشتند را رونمایی کرد: HTC ChaCha که در نهایت به HTC Status تبدیل شد و HTC Salsa.

در بخشی از گزارش بیلتون آمده که:

«حال این کمپانی با گسترش گروهی که روی Buffy کار می کردند و مشاهده پروژه‌های دیگر گوشی های هوشمند، و ساخت تیمی با چاشنی مهندسان سخت افزاری که قبلا گوشی هوشمند ساخته اند، بیشتر خود را درگیر این فرایند کرده است.

یک مهندس که قبلا در اپل روی آیفون کار می‌کرد گفت که با مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس‌بوک دیداری داشته که در آن وی سوال‌هایی درباره روش کار داخل گوشی‌های هوشمند می پرسیده است. این مهندس می گوید که حالت وی مثل یک کنجکاوی معمولی نبود و آقای زاکربرگ درباره جزئیات پیچیده آن مثل نوع تراشه های به کار رفته می‌پرسید. یک مهندس سخت افزار دیگر اپل توسط فیس‌بوک استخدام شده و درباره برنامهّای سخت افزاری شرکت با وی صحبت شده است.»

فیس‌بوک این ادعای بیلتون که در حال کار روی یک پروژه گوشی هوشمند است را تایید یا تکذیب نکرده است اما وی را به بیانیه ای که قبلا به All Things D داده بودند، ارجاع داده است: «ما در تمام زمینه‌های صنعت موبایل کار می‌کنیم؛ با اپراتور‌ها، تولید‌کنندگان سخت‌افزار، تهیه‌ و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار.»

همچنین یک نماینده از فیس‌بوک درخواست CNET برای توضیح درباره این موضوع را رد کرد و گفت: «ما درباره شایعات و گمانه‌زنی‌ها نظر نمی‌دهیم.»

خیلی جالب است که بیلتون در گزارش امروز Business Insider ادعا می‌کند زمینه مناسبی برای موفقیت سیستم عامل گوشی فیس‌بوکی وجود دارد. در این گزارش آمده که همین هفته فیس‌بوک نرم‌افزار دوربین خود را چندی پس از خرید اینستگرم ارائه کرده است. همچنین این کمپانی مجهز به یک برنامه پیام رسان و فروشگاه اپلیکیشن فیس‌بوک شده و گزارش شده که علاقه زیادی به خرید Opera دارد.

به علاوه می‌دانیم که فیس‌بوک به تازگی به سهامی عام تبدیل شده و همیشه نگران آن بوده که علاقه بیشتر کاربرانش به استفاده از دستگاه‌های موبایل سود دراز مدت این کمپانی را با خطر مواجه کند، حال به دنبال فرصتی است که از این وضعیت به خوبی استفاده کند.

بیلتون اشاره می‌کند که فیس‌بوک به جای آن که در صنعت گوشی هوشمند با اپل رقابت کند، می‌تواند با هدف قرار دادن خریداران گوشی‌های هوشمند قیمت پایین، رقابت میان Facebook و Google و اندرویدش را ایجاد کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات