اپل: ایمجینیشن سال ۲۰۱۵ از تصمیم ما برای تولید تراشه گرافیکی اختصاصی آگاه شد

چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل پس از اعلام اینکه ایمجینیشن از سال ۲۰۱۵ از تصمیم این کمپانی آگاه بوده، حال درصدد جذب متخصصان این کمپانی بریتانیایی است.
تبلیغات

ایمجینیشن در آوریل سال جاری میلادی به‌یک‌باره اعلام کرد که اپل دیگر تمایلی برای استفاده از فناوری‌ این کمپانی در پردازنده‌های گرافیکی تراشه‌های سری A ندارد. اعلام این خبر علاوه بر تعجب سهام‌داران این کمپانی بریتانیایی، ارزش سهام آن را نیز ۶۰ درصد کاهش داد. حال اپل مدعی شده است که در سال ۲۰۱۵، ایمجینیشن را از تصمیم خود برای توسعه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی و کنار گذاشتن فناوری این کمپانی آگاه کرده بود.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط اپل، این کمپانی در سال ۲۰۱۶ به ایمجینیشن اعلام کرده است که بر اساس بندی از قرارداد فی‌مابین، در نظر دارد به دلیل محدود کردن استفاده‌ی خود از فناوری‌های کمپانی بریتانیایی، مبلغ کمتری پرداخت کند. اپل همچنین در فوریه سال ۲۰۱۷ اعلام کرده است که از ابتدای سال ۲۰۱۸، دیگر از فناوری‌های ایمجینیشن استفاده نخواهد کرد.

اندرو هیلث، مدیرعامل ایمجینیشن در جریان ارائه‌ی گزارش مالی این کمپانی که طی هفته‌ی جاری برگزار شد، اعلام کرد که اپل اواخر ماه مارس خبر کنار گذاشتن کمپانی تحت مدیریتش را مطرح کرده است. ایمجینیشن معتقد است که اپل نمی‌تواند بدون بهره‌گیری از فناوری‌های این کمپانی اقدام به توسعه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی مستقلی کند. این دو کمپانی از سال ۲۰۰۷ و هم‌زمان با عرضه‌ی اولین آیفون اپل با یکدیگر همکاری می‌کنند. در پاسخ به ادعای ایمیجینیشن، اپل اعلام کرده است که در سال‌های اخیر وابستگی به تکنولوژی‌های این کمپانی را کاهش داده و از فناوری‌های اختصاصی خود در تراشه‌ی سری A استفاده کرده است.

ایمجینیشن پس از اعلام عمومی استفاده‌ نکردن اپل از فناوری‌هایش، از تصمیم خود برای فروش کمپانی نیز پرده برداشته است. با توجه به اینکه اپل یکی از سهامداران این کمپانی است، به نظر نمی‌رسد شاهد اقدام اپل برای تصاحب این کمپانی باشیم. ایمجینیشن تنها کمپانی و تأمین‌کننده‌ی اپل نیست که با کاپرتینویی‌ها به مشکل برخورده است. کوالکام نیز از چند ماه پیش به دلیل نپرداختن حق پتنت از سوی اپل با این کمپانی وارد مجادله شده و حتی کوالکام در پی ممنوعیت واردات آیفون به آمریکا است.

به نظر می‌رسد اقدام برای توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی تنها ضربه‌ای نیست که از سوی اپل بر ساختار ایمجینیشن وارد خواهد شد؛ چراکه به گزارش تلگراف، کاپرتینویی‌ها تیم توسعه‌ی تراشه‌ی خود را به فاصله‌ای اندک از مقر ایمجینیشن در بریتانیا تشکیل داده و حتی شماری از کارکنان و متخصصان ایمجینیشن را نیز به استخدام خود درآورده‌اند. از جمله‌ی این افراد می‌توان به جان متکالف، مدیر ارشد اجرایی ایمجینیشن اشاره کرد.

باید دید روابط این دو کمپانی در خصوص توسعه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی توسط اپل به کجا ختم خواهد شد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات