اپل درحال توسعه تراشه گرافیکی خود برای آیفون است

سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
طبق اظهارات شرکت سازنده‌ی پردازنده‌های گرافیکی PowerVR، اپل در حال توسعه تراشه‌ی گرافیکی خود برای آیفون است.
تبلیغات

به گفته‌ی سخن‌گوی شرکت بریتانیایی طراح تراشه‌ی ایمَجینِیشن (Imagination Technologies) که پردازنده‌ گرافیکی PowerVR را برای استفاده در آیفون و آیپد فراهم می‌کند، در کمتر از دوسال آینده اپل دیگر نیازی به گواهی این شرکت نخواهد داشت. ایمجینیشن در بیانیه‌ای رسمی اظهار کرده که طبق اعلام اپل، این شرکت برای کنترل بیشتر محصولات خود در حال کار روی طراحی پردازنده‌ی گرافیکی جداگانه و مستقل است و در آینده، وابستگی خود را به شرکت ایمجینیشن کاهش خواهد داد.

توسعه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی به وسیله‌ی اپل، ضربه‌ی بزرگی به شرکت ایمجینیشن که برای کسب حدود نیمی از درآمد خود وابسته به اپل است، خواهد زد. ظاهرا دریافت امتیاز پردازنده‌های گرافیکی این شرکت برای استفاده در گوشی اپل و آیپد در عرض ۱۵ تا ۲۴ ماه آینده متوقف خواهد شد. اپل در حال حاضر بیش‌ از ۸ درصد امتیاز این شرکت را برای خود نگه داشته است. بر مبنای گزارش فایننشال تایمز، اپل یک سال پیش درباره‌ی نگه داشتن حق مالکیت با شرکت ایمجینیشن مذاکراتی داشته؛ اما تصمیمی برخلاف تحویل گرفتن کامل حق مالکیت گرفته است.

مقاله‌های مرتبط:

    اگر اظهارات شرکت ایمجینیشن درست از آب درآید، می‌توان امیدوار بود که به‌زودی در آیفون‌های آینده، شاهد تراشه‌ی سری A که پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی آن به طور کامل به دست اپل طراحی شده است، باشیم. در حال حاضر اپل در زمینه‌ی طراحی پردازنده‌ی مرکزی که هسته‌های پردازشی آن مبتنی بر معماری آرم است، بسیار موفق عمل کرده. این پردازنده در اغلب موارد عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود دارد. اما به احتمال قوی هرگونه خصوصیات طراحی جدید پردازنده‌ی گرافیکی تحت بررسی‌های دقیق و موشکافی‌های سنگینی خواهد بود. شرکت ایمجینیشن در این‌که اپل بدون نقض پتنت آن‌ها، قادر به ارائه‌ی فناوری تراشه‌‌ی گرافیکی جدید باشد، تردید دارد. در ادامه می‌توانید بخشی از بیانیه‌ی یادشده را مطالعه کنید.

    شرکت اپل هیچ مدرکی برای اثبات بیانات خود، مبنی‌ بر عدم نیاز به فناوری ایمجینیشن بدون تخلف در امتیاز ایمجینیشن، مالکیت معنوی و اطلاعات محرمانه‌ی ما ارائه نکرده است. این مدرک به وسیله‌ی ایمجینیشن درخواست شده اما اپل از فراهم کردن آن سر باز زده است.علاوه‌ بر این، ایمجینیشن معتقد است که طراحی معماری کاملا جدید پردازنده‌ی گرافیکی بدون نقض حقوق مالکیت معنوی آن‌ها بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود؛ بر همین اساس، ایمجینیشن اظهارات اپل را قبول ندارد.

    همه‌ی این موارد، صحنه‌ی رقابت را جذاب‌تر می‌کند. به راه افتادن نبرد برای امتیاز یا طراحی بنیادین پردازنده‌ی گرافیکی کاملا جدید در سال آینده، بستگی به موفقیت و مدیریت پردازنده‌ی گرافیکی که شرکت اپل در آزمایشگاه خود توسعه می‌دهد، خواهد داشت. با این حال، به گفته‌ی ایمجینیشن، آن‌ها درباره‌ی مقدمات تجاری پیشنهاد جایگزین بالقوه در حال مذاکره با اپل هستند. بنابراین، دو طرف ممکن است قبل از ورود به صحنه‌ی رقابت به توافق برسند.

    آیا شرکت اپل در نهایت موفق به طراحی بنیادین پردازنده‌ی گرافیکی خواهد شد؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات