مایکروسافت برنامه‌ هوش مصنوعی خود را روی یک رزبری‌ پای ۱۰ دلاری پیاده‌سازی کرد

جمعه ۱۶ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت قصد دارد الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق را روی دستگاه‌های ارزان‌قیمت و با توان محاسباتی پایین مانند رزبری‌پای پیاده‌سازی کند.
تبلیغات

وقتی برای تفریح به خارج از شهر می‌روید و کیلومتر‌ها از دکل‌های مخابرات فاصله دارید، اگر بخواهید فرق مرغ کبود غربی و مرغ کبود شرقی را متوجه شوید، هیچ سروری نمی‌تواند به شما کمک کند. به همین علت شرکت‌های بزرگ قصد دارند هوش مصنوعی را در دستگاه‌های همراه پیاده‌سازی کنند. شرکت مایکروسافت در اقدامی جدید، الگوریتم‌های یادگیری عمیق هوش مصنوعی خود را در یک دستگاه رزبری‌پای پیاده‌سازی کرده است. هدف، پیاده‌‌سازی هوش مصنوعی در دستگاه‌های ساده و غیر هوشمند مثل دستگاه‌های آبیاری، سنسور‌های خاک یا ایمپلنت‌های پزشکی برای افزایش‌ کارایی آن‌ها است. این کارایی باید به‌گونه‌ای باشد که حتی وقتی یک ابرکامپیوتر یا اینترنت در دسترس نیست، این هوشمندی قابل استفاده‌ باشد.

ایده اصلی از آزمایشگاه‌های مایکروسافت در ردموند آمریکا و بنگلور هند آمد. اوفر دکِل، مدیر بهینه‌سازی هوش مصنوعی در آزمایشگاه ردموند، قصد داشت راهی برای بازداشتن سنجاب‌ها از خوردن دانه‌های خوراکی پرنده‌ها از دستگاه‌های خوراک دهنده‌ بیابد. در تلاش‌های اولیه، یک سیستم بینایی ماشین برای تشخیص سنجاب‌ها را در یک دستگاه ۳۵ دلاری رزبری‌پای پیاده‌سازی کرد. حال، قصد دارد سیستم آبیاری هوشمندی بسازد که هنگامی‌ که جوندگان مزاحم ظاهر شدند، آن‌ها را دور کند.

raspberry pi

دکِل در وبلاگ مایکروسافت نوشت:

هر فرد علاقه‌مند به‌سادگی می‌تواند چنین کاری انجام بدهد. ولی امروزه کمتر کسی چنین کاری را انجام می‌دهد. علت، قیمت بالا و غیر عملی بودن نصب چیپ‌های سطح بالا یا اتصال دستگاه‌های متصل به سیستم‌های دارای پردازش ابری به سنسور‌های تشخیص سنجاب است. هرچند اتصال سنسور‌ها به یک رزبری‌پای مدل زیروی ۱۰ دلاری که از یک چیپ آرم کورتکس ام زیرو بهره می‌برد، عملی به نظر می‌رسد.

 البته پیشرفت چنین سیستمی و پیاده‌سازی آن در مرحله‌های بعدی آسان به نظر نمی‌رسد. او در ادامه گفت:

راهی‌ وجود ندارد که یک شبکه‌ی هوشمند عصبی عمیق را با دقتی که امروزه وجود دارد، روی سخت‌افزاری ۱۰ هزار بار ساده‌تر پیاده‌سازی کرد؛ عملا امکان‌پذیر نیست.

 برای عملی ساختن این ایده، باید نوع جدیدی از تکنولوژی هوش مصنوعی مخصوص دستگاه‌های کم‌مصرف ابداع شود. نکته‌ی اصلی این است که دانشمندان هنوز دقیقا نمی‌دانند که دستگاه‌های یادگیری عمیق چگونه کار می‌کنند.

پژوهشگران مایکروسافت روی پروژه‌های محدودی کار می‌کنند که مربوط به افراد ناتوان و کم‌توان هستند؛ مانند عصایی که در صورتی که صاحب آن زمین بخورد، فورا به اورژانس خبر بدهد یا دستکش‌های هوشمندی که توانایی تحلیل زبان اشاره داشته باشد. پژوهشگران مایکروسافت، برای گرفتن کمک و به دست آوردن ایده‌های جدید، تعدادی از دستگاه‌های یادگیری و الگوریتم‌ها را برای علاقه‌مندان به رزبری‌پای روی گیت‌هاب به اشتراک گذاشته‌اند. سالیما آمرشی یکی از پژوهشگران ارشد مایکروسافت، می‌گوید:

فراهم ساختن این دستگاه‌های قدرتمند دارای ابزار یادگیری ماشین برای افراد مختلف و استفاده در زندگی روزمره، در واقع دموکراسی در زمینه‌ی هوش مصنوعی است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات