بیکسبی انگلیسی به دلیل فقدان کلان داده، هنوز آماده نیست

پنج‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نسخه‌ی انگلیسی دستیار صوتی هوشمند بیکسبی سامسونگ هنوز آماده نیست و سامسونگ دلیل این موضوع را نبود کلان داده‌ی مناسب می‌داند.
تبلیغات

با وجود اینکه سامسونگ دستیار صوتی هوشمند بیکسبی را هم‌زمان با رونمایی از گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس رونمایی کرد؛ اما هنوز خبری از نسخه‌ی انگلیسی این دستیار صوتی هوشمند نیست. بیکسبی فقط به زبان کره‌ای برای کاربران آن در کشور کره در دسترس قرار دارد و وعده‌های سامسونگ در رابطه با انتشار این نسخه در زبان انگلیسی هنوز رنگ واقعیت به خود نگرفته است. کره‌ای‌ها دلیل اصلی به تعویق افتادن ادامه‌دار عرضه‌ی بیکسبی انگلیسی را نبود کلان داده می‌دانند.

بیکسبی به‌عنوان دستیار صوتی هوشمند سامسونگ با هدف قرار گرفتن در کنار تمام گجت‌های هوشمند و لوازم خانگی کمپانی کره‌ای توسعه یافته است. همان‌طور که اشاره کردیم، این دستیار در کشور کره برای کاربران گوشی پرچم‌دار سامسونگ عرضه شده است، اما هنوز خبری از انتشار آن برای سایر کشور‌ها و زبان‌ها نیست. سامسونگ پیش از این وعده داده بود که بیکسبی در ماه می یا ژوئن در قالب نسخه‌ی انگلیسی منتشر خواهد شد؛ اما چنین نشد.

سخنگوی سامسونگ در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

توسعه‌ی بیکسبی برای سایر زبان‌ها به زمان بسیار بیشتری از آنچه انتظار داشتیم، نیاز دارد و این موضوع به این دلیل است که سامسونگ منابع داده‌ای مناسب و کافی برای تربیت هوش مصنوعی خود در اختیار ندارد.

کلان‌ داده‌ها را باید کلیدی‌ترین فاکتور در توسعه‌ی سیستم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین نام برد؛ چراکه سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین با استفاده از کلان داده‌ها به یادگیری و تصحیح اطلاعات می‌پردازند. سامسونگ بسیار دیرتر از رقبایی نظیر گوگل، آمازون و اپل به این حوزه وارد شده و از این‌رو در ارائه‌ی سرویس‌هایی نظیر نسخه‌ی انگلیسی بیکسبی به مشکل برخورده است.

یکی دیگر از مشکلات موجود بر سر راه توسعه‌ی به‌موقع دستیار بیکسبی را باید فاصله‌ی دور و هماهنگی سختی عنوان کرد که بین دفتر تحقیقات سامسونگ در آمریکا و مقر این کمپانی در کره وجود دارد. یکی از منابع نزدیک در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

اغلب مهندسان شاغل در دفتر تحقیقات آمریکایی سامسونگ تمام تلاش خود را برای توسعه‌ی نسخه‌ی انگلیسی بیکسبی انجام می‌دهند؛ اما وجود موانعی نظیر فاصله‌ی زیاد و همچنین مشکلات زبانی، باعث شده  است ارتباط این گروه از مهندسان با کره‌ی جنوبی سرعت بسیار پایینی داشته باشد و از این‌رو شاهد دیرکرد در عرضه‌ی بیکسبی انگلیسی باشیم.

تحلیل‌گران انتظار دارند نسخه‌ی انگلیسی بیکسبی سامسونگ پاییز سال جاری میلادی رونمایی شود. سامسونگ در حال حاضر این سرویس را در قالب نسخه‌ی بتا برای شماری از مشتریان آمریکایی ارائه کرده است.

به گفته‌ی سامسونگ، بازخورد دریافتی از نسخه بتا برای کاربران آمریکایی چندان رضایت‌بخش نیست؛ چراکه نتایج نه‌چندان جالبی در پاسخ به درخواست‌ها و سؤالات صوتی کاربر ارائه شده است.

با وجود مشکلات موجود بر سر راه دستیار صوتی هوشمند بیکسبی، مؤسسه‌ی تحلیلی Ovum که در بریتانیا فعالیت می‌کند، اعلام کرده است که بیکسبی تا سال ۲۰۲۱ به دومین دستیار صوتی هوشمند پراستفاده تبدیل خواهد شد. بنا بر اطلاعات ارائه‌شده توسط اووم، گوگل اسیستنت با در اختیار داشتن ۲۳.۳ درصد از بازار دستیارهای صوتی هوشمند، بیکسبی با ۱۴.۵، سیری اپل ۱۳.۱ و الکسا با ۳.۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار خواهند داشت. کورتانای مایکروسافت نیز با ۲.۳ درصد در آخرین رتبه میان کمپانی‌های برتر قرار خواهد داشت. برآوردهای انجام‌شده نشان از این دارند که تعداد کل گجت‌هایی که در سال ۲۰۲۱ از وجود این دستیار صوتی هوشمند بهره خواهند برد به بیش از ۷.۵ میلیارد دستگاه خواهد رسید که بیش از جمعیت امروز کره‌ی زمین است.

سامسونگ برای ورود به حوزه‌ی دستیارهای صوتی هوشمند کمپانی Viv Labs را تصاحب کرد که توسعه‌ی سیری اپل را در کارنامه دارد. به گفته‌ی سامسونگ، فناوری توسعه‌یافته توسط Viv هنوز در بیکسبی مورد استفاده قرار نگرفته و این کمپانی درصدد آن است که در آینده این ادغام را انجام دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات