آیا اپل در حال ساخت موتور جستجوی مخصوص خود است؟

پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سرویس جستجوی اپل چیست؟ این سوالی است که کاربران تا چند ماه دیگر خواهند پرسید. مدتی قبل وب‌سایت Cult of Mac به آگهی استخدامی اپل برخورد که در زمینه سرویسی نامشخصی درخواست همکاری داده بود. خلاصه‌ی آگهی شغلی درخواست مدیر پروژه‌ای برای کار روی «پلتفرم جستجو برای استفاده‌ صدها میلیون کاربر» بوده و سپس در بخشی دیگر از این آگهی ذکر شده بود: «سهمی در انقلاب تغییر استفاده کاربران از کامپیوتر‌ها و دستگاه‌های موبایل داشته باشید.»
تبلیغات

از آگهی مطرح شده توسط اپل می‌توان اینطور برداشت کرد که اپل در حال ساخت موتور جستجوی مخصوص خود است و با این حرکت حمله‌ای مستقیم به گوگل را شروع خواهد کرد. اما اپل به خوبی این موضوع را می‌داند که چنین ایده‌ای به این زودی‌ها راه به جایی نخواهد برد و کاربر آدرس جستجوی خود را به applesearch.com تغییر نمی‌دهد. به جای آن حدس بهتری می‌توان زد که یکپارچه کردن بخش‌های جستجوی سه سرویس مهم سیری، سافاری و اسپات‌لایت در آن متصور هستند. اما این سناریو هم گیرایی خوبی ندارد؛ دلیل آن با کمی مرور تاریخ مشخص خواهد شد:

تا قبل از وجود آیفون و گوشی‌های هوشمند امروزی، گوگل و اپل دوستان بسیار خوبی برای یکدیگر بودند اما حال با رقابت شدید بین سهم اندروید و iOS از دستگاه‌های همراه بین این دو غول جنگ سردی شکل گرفته است. این موضوع حتی باعث شده اپل به کلی سرویس‌های گوگل را از اکوسیستم خود کنار بگذارد و کاربران خود را مجبور کند نبودن اپلیکیشن‌های یوتیوب و نقشه گوگل به صورت پیش‌فرض روی iOS را بپذیرند. 

تغییرات بیشتری در سرویس تازه به میدان آمده سیری توسط اپل صورت گرفت و از همان اول بینگ، یاهو و ویکیپدیا برای تهیه اطلاعات مختلف جایگزین گوگل شدند. همین تغییرات کوچک باعث شد سرویس‌های گوگل در نزد کاربران iOS به حاشیه رانده شود و سرویس‌های جستجوی دیگر مثل یاهو و بینگ نسبت به جایگزینی گوگل در iOS بسیار حریص شوند.

اما زمانی که جایگزین‌هایی به این شکل حریص وجود دارند، چرا اپل باید سرویس جستجوی خود را بسازد؟ تلاش اپل برای کنار زدن گوگل و روی پای خود ایستادن در بخش سرویس‌های مختلف تاکنون راه به جایی نبرده و شاید فرصت دادن به سرویس جستجوی مایکروسافت یا یاهو، آن‌ها را تبدیل به گوگلی دیگر کند که اپل به آن وابسته خواهد شد. بنابراین ساخت اپل سرچ می‌تواند یک راه خوب و لازم اما غیر کافی برای کنار زدن همه رقبا باشد.

موتور جستجوی اپل آنقدر هم که به نظر می‌رسد ایده‌ای عجیب نیست و همچنین می‌تواند در دراز مدت بر گوگل تاثیری بد بگذارد. اگر به فایرفاکس و داستان حذف شدن گوگل از سرویس‌ پیش‌فرض جستجوی آن نگاهی بیندازیم به خوبی مشاهده می‌کنیم که بعد از چند ماه ترافیک جستجوی گوگل به شدت کاهش پیدا کرده است. اگرچه هنوز کاربران می‌توانند به صورت دستی گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض برگزینند اما در کل، اقدام موزیلا باعث افت سهم ترافیک جستجوی گوگل از ۸۲ درصد به ۶۴ درصد شد. اعمال چنین تاکتیکی در سافاری نیز می‌تواند تاثیری مخرب بر سهم جستجوی گوگل بگذارد. 

اما این گمانه زنی‌ها سرانجام به چه چیزی منجر می‌شوند؟ آیا اپل ساخت سرویس جستجویی شبیه به آنچه گوگل بر آن در فضای وب سلطه دارد را در سر می‌پروراند؟ یا دوست دارد سرویس Spotlight را به یک مرحله بعد ببرد و جستجو بین تمام سرویس‌ها، اپلیکیشن‌ها و آیتونز را میسر سازد؟ این موارد را هنوز نمی‌دانیم اما قطعا با ساخت یک موتور جستجوی اختصاصی، کوپرتینویی‌ها به غول جستجو از پشت خنجر خواهند زد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات