جمع بندی روز دوم نمایشگاه کامپیوتکس 2017

پنج‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
روز دوم نمایشگاه کامپیوتکس 2017 با معرفی پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای AMD و اعلام همکاری کوالکام و مایکروسافت برای معرفی دستگاه‌های ویندوزی مبتنی بر پردازنده‌های ARM همراه بود.
تبلیغات

روز دوم نمایشگاه Computex 2017 نیز با معرفی محصولات جدید و اخبار مهمی از سوی بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیای فناوری همراه بود. AMD و کوالکام از خبرسازترین شرکت‌های روز دوم نمایشگاه بودند.

کنفرانس AMD

هرچند گمان می‌رفت معرفی پردازنده‌ی ۱۸ هسته‌ای Core i9 اینتل در روز اول نمایشگاه، خبر معرفی پردازنده‌های جدید AMD را به حاشیه ببرد، اما تردریپر توانست با تعداد لاین‌های PCIe و قیمت خود همچنان شگفتی‌ساز شود. اگرچه غول ۱۶ هسته‌ای AMD از لحاظ تعداد هسته به پردازنده‌های اینتل نمی‌رسد، اما تعداد لاین‌های پی‌سی‌آی اکسپرس آن با اختلاف زیاد (۲۰ لاین بیشتر از بالارده‌ترین Core i9) از پردازنده‌های اینتل بیشتر است. علاوه بر این، برچسب قیمت ۱۰۰۰ دلاری تردریپر (در مقایسه با قیمت نجومی پردازنده‌های بالارده‌ی سری Core X اینتل) باعث می‌شود بتوانیم از کاستی‌های آن چشم پوشی کنیم.

ای ام دی رایزن تردریپر

تردریپر تنها پردازنده‌ی معرفی شده در جریان کنفرانس AMD در روز دوم نمایشگاه نبود. خانم لیزا سو، مدیرعامل AMD، از نسل جدید پردازنده‌های سرور این شرکت با نام EPYC نیز رونمایی کرد. AMD که ۵ سال است پردازنده‌ی سرور جدیدی معرفی نکرده است، قرار است تا یک ماه دیگر با عرضه‌ی پردازنده‌های ۳۲ هسته‌ای اپیک، بار دیگر در بازار پردازنده‌های سرور نیز با اینتل به رقابت بپردازد.

بخش پایانی کنفرانس AMD به کارت‌های گرافیک رادئون این شرکت اختصاص داشت. علی‌رغم انتظار هواداران و گیمرها برای رونمایی از کارت‌های گرافیک Radeon RX Vega، ای‌ام‌دی به دادن توضیح مختصری درباره‌ی نسل آینده‌ی معماری گرافیکی خود بسنده، و رونمایی رسمی از این کارت‌ها را به دو ماه دیگر موکول کرد.

مایکروسافت و کوالکام

مایکروسافت پیش از این اعلام کرده بود درحال کار کردن روی نسخه‌ای از ویندوز 10 سازگار با پردازنده‌های ARM است. البته شاید استفاده از اصطلاح «نسخه» برای اشاره به ویندوز 10 مخصوص دستگاه‌های ARM چندان مناسب نباشد؛ چراکه به‌گفته‌ی مایکروسافت، ویندوز 10 اجرا شده روی این دستگاه‌ها با ویندوز اجرا شده روی دستگاه‌های مبتنی بر معماری x86 هیچگونه تفاوتی ندارد و قادر به اجرای کامل تمامی نرم‌افزارهای Win32 است.

پس از گذشت مدت زمانی نسبتا طولانی از اعلام این خبر، مایکروسافت بالاخره در کامپیوتکس اعلام کرد اچ پی، ایسوس و لنوو دستگاه‌ های ویندوزی مجهز به پردازنده کوالکام تولید خواهند کرد. پس از این اعلام این خبر، کوالکام با انتشار ویدئویی، قدرت پردازنده‌های اسنپدراگون 835 در اجرای ویندوز 10 را به‌رخ کشید.

ویندوز 10 کوالکام snapdragon 835

ازجمله دیگر خبرهای مرتبط با مایکروسافت در روز دوم کامپیوتکس ۲۰۱۷ می‌توان به اعلام همکاری با اینتل برای اضافه کردن پشتیبانی از eSIM به دستگاه‌های ویندوزی و ارائه‌ی جزئیات بیشتر در رابطه با بلندگوهای هوشمند مبتنی بر کورتانا اشاره کرد.

سایر اخبار و محصولات

ایسوس که معرفی لپ‌تاپ‌های خود را یک روز قبل از آغاز به‌کار رسمی نمایشگاه شروع کرده بود، امروز نیز چند مدل لپ‌تاپ و تبلت جدید رونمایی کرد. از میان محصولات معرفی شده‌ی ایسوس در روز دوم نمایشگاه می‌توان به تبلت‌های میان‌رده‌ی جدید ذنپد 10 و کروم بوک فلیپ سی 101 اشاره کرد. علاوه بر محصولات جدید، مشخصات لپ‌تاپ گیمینگ باریک ROG Zephyrus که روز گذشته مدیر عامل انویدیا از آن برای نمایش تکنولوژی Max-Q استفاده کرده بود نیز بالاخره مشخص شد. ایسوس همچنین در جریان این نمایشگاه از مانیتور جدید کوانتوم دات ROG Swift PG35VQ رونمایی کرد.

در پایان بد نیست اشاره‌ای به اچ‌تی‌سی نیز داشته باشیم که در جریان کامپیوتکس ۲۰۱۷ از نسخه‌ی بی‌سیم هدست واقعیت مجازی خود که وایو نام دارد، رونمایی کرد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات