آنچه درباره‌ی اپل پارک نمی‌دانید

دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
بسیاری از ما به دیدن محصولات شگفت‌انگیز اپل عادت کرده‌ایم. اینک اپل قصد دارد با ساخت بنایی خارق‌العاده یعنی اپل پارک، همگان را به حیرت وا‌دارد.
تبلیغات

بسیاری از ما به دیدن محصولات شگفت‌انگیز اپل، شرکتی که هنر را به فناوری گره زده است، عادت کرده‌ایم. حال این شرکت قصد دارد به خانه‌ی جدید خود، یعنی اپل پارک، نقل‌مکان کند. عجیب نیست که همچون محصولات این کمپانی انتظار بنایی خارق‌العاده از این شرکت داشته باشیم.

این بنا که مدت‌زمان زیادی است در دست‌ساخت بوده، در حال رسیدن به مراحل پایانی کار خود است و از ماه آوریل، پذیرای کارمندان شده است. البته تخمین زده می‌شود که بیشتر از شش ماه برای انتقال تمام کارمندان زمان نیاز است و کار ساخت‌وساز تا تابستان ادامه خواهد یافت. این بنا شگفتی‌های زیاد در خود جای داده است؛ از ظاهر عجیب خود که مانند بشقاب‌پرنده‌ای روی زمین است گرفته تا شبکه‌ی مخصوص برق‌رسانی اپل موسوم به microgrid که با صفحات خورشیدی تغذیه می‌شود. در این مقاله به مهم‌ترینِ این موارد اشاره خواهیم کرد.

apple park solar panel

کارگران در حال کارگذاری صفحات خورشیدی

این بنا، در محل سابق شرکت HP ساخته شده است و زمین اولیه‌ی آن متشکل از ۹ ملک در منطقه‌ی کوپرتینوی سیلیکون ولی است که تا سال ۲۰۰۶ یک‌به‌یک خریداری‌ شده‌اند. همچنین جالب است بدانید شرکت اپل در زمان خرید این املاک، به‌منظور جلوگیری از طمع فروشندگان و پایین نگه‌داشتن قیمت‌ها هویت خود را مخفی نگه‌ داشته بود.

هنگامی‌که این بنا به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد، محل کار ۱۲ هزار کارمند خواهد بود که این تعداد برابر با جمعیت ایالت خودمختار آلند در فنلاند است.

کافه‌رستورانی که در وسط این حلقه قرار دارد، به‌تنهایی می‌تواند در حدود ۳۰۰۰ مشتری را در خود جای دهد؛ این تعداد برابر با شمار تمام بازیکنانی است که در تیم‌های بسکتبال، فوتبال، بیس‌بال و هاکی آمریکا بازی می‌کنند.

به گفته‌ی اپل تمامی پنجره‌های بیرونی دارای شیشه‌های خمیده هستند که ازنظر اندازه، بزرگ‌ترین شیشه‌های خمیده‌ی دنیا به‌حساب می‌آیند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این بنا تالار کنفرانس ۱۰۰۰ نفری آن است که به یادبود مؤسس اپل، استیو جابز نام‌گذاری شده و روی یک تپه در محوطه‌ی اپل پارک قرار دارد و یقیناً محل رونمایی از محصولات آینده‌ی شرکت خواهد بود. سقف این ساختمان که از جنس کربن است، بزرگ‌ترین صفحه‌ی کربنی در جهان محسوب می‌شود که تاکنون ساخته‌ شده است.

apple park auditorium

تالار کنفرانس اپل پارک

پارکینگ ساختمان می‌تواند به‌طور هم‌زمان ۱۴,۲۰۰ کارمند را برای پارک اتومبیل‌هایشان سرویس‌دهی کند. خوشبختانه استیو جابز قول داده است به تعداد کافی جای پارک برای افراد معلول باشد. چراکه بنا به زندگی‌نامه‌اش، او عادت داشت اتومبیل خود را در محل معلولین پارک کند.

ساختمان پارکینگ، شامل چهار طبقه فوقانی و سه‌طبقه در زیرزمین، نه‌تنها بسیار بزرگ و جادار است؛ بلکه به‌طور منظم توسط حس‌گرها و برنامه‌های کامپیوتری محل‌های پارک خودرو و ترافیک پارکینگ مورد نظارت قرار می‌گیرد.

این ساختمان از ۳۰۰ جایگاه شارژ خودرو و ۲۰۰۰ جایگاه دوچرخه بهره‌مند‌ است که در سیلیکون ولی نظیر ندارد.

apple park parking

ساختمان پارکینگ به طور کامل با صفحات خورشیدی پوشانده شده است

فضای سبز داخلی بنا که مساحتی برابر با ۱۲۱,۴۱۰ متر مربع دارد، دارای باغستانی شامل درخت‌های زردآلو، زیتون و سیب خواهد بود. همچنین یک حوض و یک باغچه‌ی پرورش گیاه در این حیاط وجود خواهد داشت.

apple park map

محوطه‌ی این بنا کاملاً با محیط‌ زیست سازگار خواهد بود و طبق اظهارات اپل، ساختمان جدید یکی از کارآمدترین سازه‌ها در زمینه‌ی انرژی است و انرژی مورد نیاز خود را به‌طور کامل از منابع تجدید پذیر تأمین خواهد کرد. این انرژی از طریق صفحه‌های خورشیدی که روی سقف ساختمان کار گذاشته‌ شده است و سرورهای گاز طبیعی شرکت Bloom Energy تأمین خواهد شد. هم‌اکنون اپل ۲۴ سرور گاز طبیعی در محوطه‌ی بنا دارد که می‌توانند معادل ۴.۸ مگاوات انرژی را تولید کنند. همچنین سیستم مخصوص صفحات خورشیدی این سازه موسوم به MicroGrid به‌تنهایی می‌تواند ۷۵٪ از انرژی موردنیاز این بنای عظیم را در زمان‌های کاری فراهم کند.

bloom energy apple park bio gas

سرورهای گاز طبیعی بلوم انرژی

ازآنجایی‌که در شرکت اپل، نوآوری حرف اول را می‌زند، حفظ امنیت اطلاعات بسیار مهم خواهد بود؛ لذا به‌منظور تأمین امنیت و جلوگیری از درز اطلاعات سری به خارج از شرکت،‌ این بنا از دو ساختمان کاملاً مجزا تشکیل خواهد شد و یک ساختمان به‌طور اختصاصی به بخش تحقیق و توسعه تعلق خواهد گرفت.

apple park r&d

ساختمان بخش تحقیق و توسعه‌ی اپل پارک

ایده‌ی اولیه‌ی این بشقاب‌پرنده، که در آن مرزهای فنّاوری به جلو حرکت خواهند کرد، در ذهن خلاق استیو جابز صورت گرفته و معماری و طراحی بنا به دست نورمن فاستر انجام شده است. فاستر طراح بسیاری از ساختمان‌های فاخر جهان از جمله برج هزاره‌ی لندن، ساختمان معروف تخم‌مرغی شکل، فرودگاه هنگ‌کنگ و ساختمان پارلمان آلمان در برلین است.

برای رسیدن به آرزوها باید هزینه کرد و هزینه‌ای که اپل برای ساخت این بنای عجیب و محقق کردن آرزوی استیو جابز کرده، بالغ‌ بر ۵ میلیارد دلار تخمین زده‌ می‌شود که بیش از تولید ناخالص ملی موریتانی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات