درآمد اپلیکیشن های اندروید از iOS پیشی می‌گیرد

سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش جدید App Annie حاکی از آن است که درآمد اپلیکیشن‌های اندروید در سال ۲۰۱۷ از اپلیکیشن‌های iOS برای اولین بار پیشی خواهد گرفت.
تبلیغات

App Annie در گزارش جدید خود به این نکته اشاره کرده است که برای اولین بار، در سال ۲۰۱۷ درآمد اپلیکیشن‌های اندروید از iOS پیشی خواهد گرفت. البته باید به این نکته اشاره کرد که App Annie درآمد گوگل پلی استور را به‌تنهایی محاسبه نکرده و پیشی گرفتن اندروید از iOS را با احتساب درآمد فروشگاه‌های مستقل اپلیکیشن‌ اندروید برآورد کرده است. در صورتی که به درآمد گوگل پلی استور به تنهایی بنگریم، انتظار می‌رود اپ استور تا سال ۲۰۲۱ همچنان رتبه‌ی اول را به خود اختصاص دهد.

App Annie پیش‌بینی کرده است که میزان دانلود اپلیکیشن‌های موبایل تا سال ۲۰۲۱ از مرز ۳۵۲ میلیارد خواهد گذشت و میزان پولی که کاربران در فروشگاه‌های اپلیکیشن خرج خواهند کرد، از مرز ۱۳۹ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

وضعیت دانلود اپلیکیشن

البته همچنان تا سال ۲۰۲۱، اپ استور اپل بخش بزرگی از درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن؛ یعنی بیش از ۶۰ میلیارد دلار را به خود اختصاص خواهد داد. سهم پلی استور گوگل بیش از ۴۲ میلیارد دلار از درآمد مورد نظر خواهد بود و ۳۶ میلیارد دلار دیگر به سایر فروشگاه‌های اپلیکیشن اندروید اختصاص خواهد داشت.

فروشگاه‌های ارائه‌ی اپلیکیشن‌ اندروید شامل استورهای Tencent، baidu، Xiaomi، Huawei و سایر فروشگاه‌های کمتر شناخته‌شده می‌شوند که اغلب در کشور چین فعالیت می‌کنند و نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار از درآمد فروش اپلیکیشن‌ طی سال ۲۰۱۶ را به خود اختصاص داده‌اند. این درآمد در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

تقاضا برای اپلیکیشن‌ اندروید به این علت افزایش یافته که فروش گوشی‌های هوشمند اندروید در کشور‌های درحال‌توسعه نظیر مکزیک، برزیل و اندونزی روند رو به رشدی در پیش گرفته است. این موضوع بدون شک افزایش فروش اپلیکیشن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. دانلود اپلیکیشن‌های اندروید از گوگل پلی استور و سایر فروشگاه‌های اپلیکیشن طی سال‌های پس از ۲۰۱۲، با افزایش سالانه‌ی ۲۳ درصدی همراه شده و به ۲۹۹.۹ میلیارد دانلود رسیده است.

افزایش دانلود اپلیکیشن‌ها در همه‌ی کشور‌ها روندی مشابه دارد و تقریبا از الگوی رشد برابری پیروی می‌کنند. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط App Annie، پنج کشور که بالاترین میزان دانلود در آن‌ها اتفاق افتاده است، شامل چین، هندوستان، آمریکا، برزیل و اندونزی می‌شوند که حدود ۵۴ درصد از دانلود جهانی اپلیکیشن را به خود اختصاص داده‌اند. این الگوی دانلود تا سال ۲۰۲۱ دست‌نخورده باقی خواهد ماند.

وضعیت دانلود اپلیکیشن ها

البته رتبه‌بندی پنج کشور اول در مورد درآمد کسب‌شده از فروش اپلیکیشن‌ متفاوت است و به ترتیب شامل کشور‌های چین، ایالات متحده‌ی آمریکا، ژاپن، کره‌ی جنوبی و بریتانیا می‌شود که نزدیک به ۷۵ درصد از درآمد کسب‌شده در سال ۲۰۱۶ را به خود اختصاص داده است. انتظار می‌رود این پنج کشور سهم خود از درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن را تا سال ۲۰۲۱ به ۸۵ درصد افزایش دهد.

افزایش درآمد در کشور‌های مورد اشاره مربوط به حوزه‌ی بازی و  سرویس‌های اشتراکی توسعه‌یافته است که مخصوصا در بازار چین رشد خوبی تجربه خواهد کرد. بازار چین به دلیل جمعیت زیاد و همچنین رشد طبقه متوسط، شاهد درآمدزایی بیشتری در مورد اپلیکیشن‌ها تا سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

میزان دانلود اپلیکیشن‌ در بازار چین از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ با افزایش سالیانه‌ی ۱۹ درصد همراه خواهد بود و فروش اپلیکیشن‌ها ۲۴ درصد افزایش خواهد یافت و به ۵۶.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید. در شهرهای بزرگ چین، بازار اپلیکیشن‌های موبایل اشباع شده است و انتظار می‌رود درصد رشد در سال‌های آینده رو به کاهش باشد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که هندوستان از این موضوع فارغ است و همچنان روند رو به رشدی در پیش خواهد گرفت، به‌طوری‌که میزان دانلود اپلیکیشن تا سال ۲۰۲۱ به ۲۳ میلیارد و درآمد فروش اپلیکیشن‌ها با رشدی ۷۵ درصدی به ۲.۱ میلیارد دلار خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات