۴۸ میلیون حساب‌ کاربری توییتر ربات است

دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
توییتر یکی از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی و میکروبلاگ‌های جهان است. به تازگی گزارش شده حدود ۱۵ درصد از اکانت‌های این سایت، ربات هستند.
تبلیغات

نتایج جدیدترین تحقیقات محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می‌دهد که حدود ۱۵ درصد از حساب‌های کاربری توییتر، ربات‌هایی هستند که به‌وسیله‌ی نرم‌افزار کنترل می‌شوند.توییتر ماهانه حدود ۳۱۹ میلیون کاربر فعال دارد و با توجه به نتایج جدید، می‌توان ادعا کرد که حدود ۴۸ میلیون از این حساب‌های کاربری، ربات هستند. این ربات‌ها قادر به انجام کارهایی مانند لایک کردن، فالو کردن و ریتوییت کردن پست‌های دیگران هستند.

طبق گزارش منتشر شده، محققان برای بررسی رفتار این حساب‌های کاربری، موارد زیر را مورد آزمایش قرار داده‌اند:

  • لیست دوستان
  • محتوا و احساسات غالب در توییت‌ها
  • حالت شبکه‌سازی
  • زمان‌های فعال بودن

یک سخنگوی توییتر در پاسخ به این گزارش با توجه به اینکه ربات‌ها می‌توانند کاربردهای نامناسبی داشته باشند، عنوان کرده است که بسیاری از اکانت‌های ربات، مفید هستند. او به عنوان مثال ربات‌هایی را نام برده که افراد را از خطرات جدی آگاه می‌کنند یا برای کاربردهای ارتباط با مشتری استفاده می‌شوند.

محققان در ادامه‌ی گزارش خود به این نکته اشاره کرده‌اند که ربات‌ها می‌توانند عملکردهای اجتماعی مفیدی داشته باشند. به عنوان مثال این اکانت‌های تقریبا غیر واقعی می‌توانند خبر منتشر کنند یا حرکت‌های داوطلبانه را جهت‌دهی کنند. اما در این مورد، نیمه‌ی تاریک و خطرناکی نیز وجود دارد. برخی از این ربات‌ها می‌توانند فعالیت‌های خرابکارانه مانند تبلیغ و عضوگیری برای گروه‌های تروریستی را انجام دهند.

در گزارشی قدیمی‌تر از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز به این نکته اشاره شده بود که اکثر توییت‌های سیاسی از اکانت‌های غیر واقعی منتشر می‌شوند. این گزارش نوامبر ۲۰۱۶ منتشر شده بود. در این گزارش آمده بود که ربات‌ها، حدود ۳.۸ میلیون توییت مرتبط با انتخابات را در زمان تحقیقات منتشر کرده‌اند. این زمان از ۱۶ سپتامبر تا ۲۱ اکتبر سال ۲۰۱۶ بوده است.

توییتر اخیرا قابلیتی به سرویس خود اضافه کرده که به کاربران اجازه می‌دهد اعلان‌ها ازطرف اکانت‌های مزاحم را غیر فعال کنند. علاوه بر آن، توییتر برای مبارزه‌ی هرچه بیشتر با مزاحمت‌های آنلاین، به کاربران اجازه می‌دهد اعلان‌های حساب‌هایی که آدرس ایمیل، شماره تلفن یا تصویر پروفایل خود را تایید نکرده‌اند، غیر فعال کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات