نکات ضروری برای خرید هدست واقعیت مجازی

جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
هدست‌های واقعیت مجازی روز به روز به قابلیت‌های بیشتری تجهیز می‌شوند و همین امر، استقبال بیشتر خریداران را در پی دارد. با وجود این، پیش از خرید این محصولات باید به نکاتی ضروری توجه کنیم.
تبلیغات

بهبود قابلیت‌های هدست‌های واقعیت مجازی از یک سو و افزایش تنوع شرکت‌هایی که این محصولات الکترونیکی جذاب را تولید و به بازار عرضه می‌کنند از سوی دیگر، حکایت از چشم‌اندازی روشن برای این بازار دارد. تنها به عنوان یک نمونه جزئی می‌توان به رونمایی‌های متعدد شرکت‌ها از هدست‌ها و محصولات متنوع بر پایه استفاده از واقعیت مجازی در MWC 2017 اشاره کرد. با این دید، در ادامه نگاهی خواهیم داشت به نکاتی که پیش از خرید هدست‌ واقعیت مجازی باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

نکات عمومی خرید

بسیار مشاهده شده است که کاربران از گیجی یا بروز سردرد پس از استفاده از هدست‌ واقعیت مجازی گلایه دارند. بد نیست بدانید که در حال حاضر گزینه‌های متفاوتی در دسترس قرار گرفته‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تجربه‌ای خوشایندتر داشته باشید و به راحتیِ چشمان خود و جلوگیری از بروز سردرد و سرگیجه کمک کنید. جدیدترین هدست‌های واقعیت مجازی عرضه شده به بازار، امکان تنظیم دقیق مکان هدست را روی سر فراهم می‌کنند و همین امر، راحتی هرچه بیشتر چشمان شما را به دنبال خواهد داشت. درنظر داشته باشید سردردی که در استفاده از این هدست‌ها شاهد هستید، کمابیش مشابه تجربه‌ای است که پس از استفاده طولانی مدت از بازی‌های ویدئویی ویژه کنسول‌های بازی از سر می‌گذرانید.

هدست زایس

با این تفاسیر، اگر قصد خرید هدست واقعیت مجازی جدیدی دارید؛ اولین اقدامی که باید انجام دهید، مراجعه به فروشگاه و امتحان کردن چند نمونه از این هدست‌ها است. با این راهکار می‌توانید از راحتی کامل هدست روی سر و صورت خود اطمینان حاصل کنید. در حال حاضر، گزینه‌های موجود در بازار امکان تنظیم دقیق هدست را روی سر کاربر فراهم می‌کنند. با وجود این، در صورتی که باز هم احساس راحتی از به‌کارگیری هدستی خاص به شما دست نداد، بهتر است به دنبال گزینه خرید متفاوتی باشید.

اگر فروشگاهی برای امتحان کردن هدست‌های واقعیت مجازی نیافتید، اطمینان حاصل کنید که دماغه هدست یا همان پلی که روی بینی شما قرار می گیرد، به اندازه کافی پهن است. علاوه بر این، دقت کنید که امکان تنظیم نوارها یا بندهای هدست هم وجود داشته و ماده سازنده آن‌ها به اندازه کافی نرم و از مواد الاستیک با خاصیت کشسانی بالا تشکیل شده باشد. شیشه‌ها و قسمت‌هایی از هدست که روی صورت شما قرار می‌گیرند هم باید از پدهای ویژه بهره‌مند شده باشند. در این بخش هم توجه داشته باشید که ماده سازنده پدها از پلاستیک سخت نباشد. وزن هدست نیز یکی از مؤلفه‌های مهم در انتخاب محصول مناسب است. درنظر داشته باشید که شما قرار است برای مدتی طولانی این هدست را روی صورت خود داشته باشید و از همین رو، راحتی آن یکی از موارد مهم و ضروری است.

به طور مختصر، در خصوص فاکتورهای مؤثر در خرید یا عدم خرید هدست‌ واقعیت مجازی باید گفت در صورتی که شما ارادت ویژه‌ای به بازی‌های ویدئویی دارید و با استفاده از این هدست‌ها قصد دارید تجربه خود را به جایگاه جدیدی ارتقاء دهید، خرید این دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی را اکیدا به شما توصیه می‌کنیم. با پوشیدن این هدست‌ها در واقع شما به شخصیت اصلی بازی تبدیل خواهید شد. هیچ شکی نیست که این هدست‌ها معنای تازه‌ای به مفهوم بازی‌های اول شخص بخشیده‌اند. این در حالی است که هدست‌های یادشده، قابلیت‌ها و کاربردهای متفاوت دیگری هم دارند.

تجهیزات مکمل

بسته به اینکه برای هدست واقعیت مجازی خود چه کاربردهایی درنظر گرفته‌اید، گزینه‌های متفاوتی می‌توانند در لیست تجهیزات مکمل این هدست‌ها قرار گیرند. علاوه بر این، پلتفرم انتخابی شما برای اجرای بازی‌های ویدئویی که می‌تواند کامپیوتر شخصی، گوشی هوشمند یا کنسول بازی باشد نیز روی این لیست، تأثیرگذار خواهد بود. متأسفانه گزینه یونیورسالی که امکان استفاده از آن در کنار تمامی دستگاه‌های الکترونیکی و تجهیزات جانبی وجود داشته باشد هنوز به بازار هدست‌های واقعیت مجازی عرضه نشده است. از جمله مولفه‌های تاثیرگذار دیگر می‌توان به فاکتور قیمت اشاره کرد که این امر نیز بر انتخاب‌های شما اثرگذار خواهد بود.  

کامپیوتر

واقعیت مجازی به منبعی برای تأمین توان محاسباتی نیاز دارد. با این تفاسیر، در نظر داشته باشید که کامپیوتر شما باید از توانایی لازم برای ارائه عملکرد سطح بالا برخوردار باشد و البته با هدست شما هم سازگاری کاملی داشته باشد. در حال حاضر امکان استفاده از هدست آکیولس ریفت و اچ تی سی وایو در کنار کامپیوترهای شخصی وجود دارد.

آکیولس ریفت

آکیولس ریفت محصولی است که تحول مثبتی در بازار هدست‌های واقعیت مجازی رقم زده است. امکان خرید این محصول با مبلغی در حدود ۴۹۹ دلار وجود دارد. در جعبه این محصول، هدست، سنسور و کنترلر ایکس‌باکس وان پیش روی شما قرار می‌گیرد. برای اینکه استفاده بیشتری از این هدست داشته باشید، بد نیست گزینه خرید یک کنترلر لمسی را نیز در نظر داشته باشید.

Oculus Rift / آکیولس ریفت

این وسیله جانبی از آنجایی که امکان ایستادن کاربر و تعامل بهتر با هدست را فراهم می‌کند، تجربه بهتری هم پیش روی او قرار خواهد داد. متأسفانه این کنترلر لمسی چیزی حدود ۲۱۰ دلار قیمت دارد. سیستم مورد نیاز برای استفاده از آکیولس ریفت باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • پردازنده‌ای با عملکرد معادل و یا بهتر از تراشه اینتل i5-4590
  • کارت گرافیکی معادل یا بهتر از NVIDIA GTX 970 یا AMD R9 290
  • حداقل ۸ گیگابایت رم
  • سیستم‌عامل ویندوز 7 سرویس پک 1 شصت و چهار بیتی یا جدیدتر
  • پورت خروجی ویدئویی سازگار با HDMI 1.3
  • پورت ورودی: ۳ عدد پورت یو‌اس‌بی 3.0 و یک عدد پورت یو‌اس‌بی 2.0
  • اچ تی سی وایو

    این محصول اچ‌تی‌سی علاوه بر آنکه تجربه کاملا فراگیری پیش روی کاربران قرار می‌دهد، به همراه دو کنترلر مخصوص و با راه‌اندازی و استفاده آسان به بازار عرضه شده است که این عوامل، تجربه کاربر را به‌مراتب بهبود می‌بخشند. قیمت اچ تی سی وایو ۷۹۹ دلار است و البته در کنار دو کنترلر داخل جعبه به فروش می‌رسد.

    HTC Vive

    سیستم مورد نیاز برای استفاده از اچ تی سی وایو هم باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • پردازنده معادل یا بهتر از اینتل i5-4590 یا AMD FX 8350
  • کارت گرافیکی معادل یا بهتر از NVIDIA GTX 970 یا AMD R9 290
  • ۴ گیگابایت رم یا بیشتر
  • سیستم‌عامل ویندوز 7 سرویس پک 1 شصت و چهار بیتی و یا جدیدتر
  • پورت ویدئویی خروجی سازگار با HDMI 1.4 یا دیسپلی‌پورت 1.2
  • پورت ورودی: یک عدد پورت یو‌اس‌بی 2.0
  • کنسول بازی

    اجرای بازی‌های ویدئویی، یکی از کاربردهای اصلی هدست‌های واقعیت مجازی به‌حساب می‌آید. با این تفاسیر، در نگاه اول به نظر می‌رسد تعامل گسترده‌ای میان استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی و کنسول‌های بازی وجود داشته باشد؛ اما در حقیقت تنها یکی از برندهای سرشناس این بازار، در این راه سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت سونی هدست واقعیت مجازی پلی استیشن وی آر را با قیمت ۳۹۹ دلار برای استفاده در کنار کنسول پلی‌استیشن 4 یا نسخه پروی این کنسول به بازار عرضه کرده است. این در حالی است که خرید این دو محصول در کنار هم، تجربه چندان متفاوتی در مقایسه با استفاده از دیگر هدست‌های واقعیت مجازی در کنار کامپیوترهای شخصی پیش روی شما قرار نخواهد داد. به بیان دیگر، در صورتی که تمرکز شما بر بهبود کیفیت تجربه کاربری باشد، باید دقت داشته باشید که تفاوت زیادی میان استفاده از هدست سونی یا به‌کارگیری گزینه‌های سازگار با کامپیوترهای شخصی وجود ندارد. این در حالی است که در زمینه محدودیت بازی‌های ویدئویی، موضوع کمی متفاوت است.

    گوشی‌ هوشمند

    برای استفاده از هدست واقعیت مجازی در کنار گوشی‌ هوشمند، گوشی شما به سنسور ژیروسکوپ نیاز دارد. در صورتی که گوشی هوشمند شما از این قابلیت بی‌بهره است، چاره‌ای به‌جز استفاده از راهکاری متفاوت نخواهید داشت. مورد دیگری که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید، اندازه گوشی است. اکثر هدست‌های موجود در بازار با گوشی‌های هوشمندی تا اندازه ۵.۵ اینچ سازگار هستند. با وجود این، حتی درصورتی‌که اندازه صفحه‌نمایش گوشی شما با هدست‌های واقعیت مجازی سازگار باشد، این امکان وجود دارد که کل گوشی در هدست جا نشود.

    در اکثر موارد شرکت‌های سازنده هدست‌های واقعیت مجازی مدعی هستند گوشی‌های هوشمند با حداقل اندازه ۴ اینچ با محصولات آن‌ها سازگاری دارند؛ اما از نظر ما، گوشی هوشمند شما حداقل باید ۵ اینچی باشد تا تجربه مناسبی پیش چشمانتان قرار گیرد. شرکت‌های سازنده معمولا لیستی از گوشی‌های سازگار با هدست‌هایشان ارائه می‌دهند. با این اوصاف، بد نیست نیم‌نگاهی هم به این لیست داشته باشید تا از سازگاری گوشی هوشمند خود با آنچه خریداری می‌کنید اطمینان حاصل کنید.

    اگرچه گوشی‌های هوشمند امروزی به کامپیوترهای جمع و جور و مدرن تبدیل شده‌اند؛ اما هنوز توان و یا تجربه‌ای مشابه با آنچه در قالب استفاده از کامپیوترهای تمام اندازه یا کنسول‌های بازی نصیب شما می‌شود، در استفاده از این دستگاه‌های الکترونیکی همراه نصیب کاربر نخواهد شد. در حال حاضر گزینه‌های متفاوتی در این سطح از بازار، پیش روی خریداران قرار گرفته‌اند.

    گوگل کاردبورد

    با رونمایی از این هدست‌ها در کنفرانس Google I/O، استفاده از پلتفرم واقعیت مجازی بسیار ساده‌تر شد. قابلیت ویژه هدست کاردبورد گوگل آن است که شخصا می‌توانید با مشاهده الگوها و طرح‌های موجود، آن را ساخته و پرداخته کنید. علاوه بر این، قیمت پایین این محصول نیز قابل توجه است. در حال حاضر امکان خرید این هدست با پرداخت هزینه‌ای در حدود ۱۵ دلار امکان‌پذیر است. این هدست از مقوا ساخته شده و برای استفاده از آن، کافی است نرم‌افزار Cardboard را دانلود کنید و از محتوای ارائه‌شده برای این محصول لذت ببرید. با وجود این، پیشنهاد ما آن است که از گوشی هوشمندی استفاده کنید که به صفحه‌نمایشی با تراکم بالای پیکسل‌ها در هر اینچ تجهیز شده است.

    Cardboard  گوگل

    سامسونگ گیر وی آر

    همکاری سامسونگ و آکیولس در حوزه واقعیت مجازی، در نهایت باعث تولید محصولی به نام Samsung Gear VR شده است. نکته مثبت این هدست، قیمت آن است. به بیان دیگر، با پرداخت مبلغی در حدود ۵۵ دلار می‌توانید تجهیز سطح بالایی در این بازار خریداری کنید. نکته منفی این محصول، محدودیت سازگاری آن با برخی گوشی‌های هوشمند، آن‌هم فقط از برند سامسونگ است. این ترکیب از گلکسی اس 6 و گوشی‌های پس از آن آغاز می‌شود. علاوه بر این، بازی‌های این هدست هم به نمونه‌های موجود در پلتفرم آکیولس وی آر محدود می‌شوند.

    Gear VR

    گوگل دی دریم ویوو

    بهترین محصول گوگل در حوزه واقعیت مجازی، Daydream View نام دارد که اتفاقا راحت‌ترین هدست‌های حال حاضر بازار را در این پلتفرم پیش روی کاربران قرار داده است. محصولات تولیدشده بر اساس استانداردهای پلتفرم واقعیت مجازی گوگل، از کنترلر بلوتوث برای پیمایش در میان محتوا یا مدیریت بازی بهره می‌برند. در حال حاضر این هدست‌ها تنها با سری گوگل پیکسل سازگاری دارند و امکان خرید آن‌ها از طریق پلی استور گوگل و با قیمت ۷۹ دلار وجود دارد.

    الجی 360 وی آر

    پیشنهادات اختصاصی ما در خصوص گزینه‌های موجود در بازار هدست‌های واقعیت مجازی با این محصول الجی به پایان می‌رسد. LG 360 VR با قیمتی در حدود ۱۱۰ دلار، محصولی است که کوچک‌تر و سبک‌تر از نمونه‌های دیگر موجود در بازار است. دلیل این امر آن است که نیازی به وارد کردن گوشی در قسمت منظره‌یاب نیست و ارتباط هدست از طریق کابلی که به ال جی جی 5 متصل شده، انجام می‌شود. از جمله عیوب این محصول آن است که به‌طور کامل و دقیق روی صورت شما قرار نمی‌گیرد و همین امر با ورود نور از محیط اطراف همراه خواهد شد. موضوعی که در نهایت باعث می‌شود در مقایسه با استفاده از دیگر هدست‌های واقعیت مجازی، تجربه سطح بالایی نداشته باشید.

     علاوه بر این موارد، گزینه‌های دیگری هم پیش روی کاربران بازار هدست‌ واقعیت مجازی قرار گرفته‌ است. در حال حاضر شرکت‌های متعددی وجود دارند که با الگوبرداری از طرح کاردبورد گوگل تصمیم به تولید هدست‌های واقعیت مجازی گرفته‌اند. به‌عنوان مثال می‌توان به Leebox VR یا UMI اشاره کرد. گزینه دیگر، Zeiss VR One Plus است که با طیف وسیعی از گوشی‌های هوشمند سازگاری دارد.

    با توجه به این مطلب، به نظر شما خرید کدام هدست به‌طور کامل نیازها و خواسته‌های شما را برآورده می‌کند؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات