مایکروسافت به اولین کمپانی یک تریلیون دلاری تاریخ تبدیل می‌شود

دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارند که مایکروسافت شانس بیشتری برای تبدیل شدن به اولین کمپانی تاریخ تجارت با ارزش بازار بیش از یک تریلیون دلار دارد.
تبلیغات

حدود دو سال پیش، بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی با افزایش ارزش بازار اپل، این کمپانی را دارای شانس بالایی برای تبدیل‌شدن به اولین کمپانی تاریخ تجارت با ارزش بازار یک تریلیون دلاری می‌خواندند. افزایش ارزش سهام اپل در فوریه سال ۲۰۱۵ به اندازه‌‌ای افزایش پیدا کرده بود که ارزش مجموع بازار این کمپانی را برای اولین بار به ۷۷۵ میلیارد دلار رساند و این کمپانی را به باارزش‌ترین کمپانی تاریخ تبدیل کرد. عرضه‌ نشدن یک محصول خلاقانه و انقلابی دیگر که بتواند همچون آیفون موجی به راه بیندازد، باعث شد اپل از رسیدن به ارزش بازار یک تریلیون دلاری بازبماند، حال آنکه ارزش مجموع بازار این کمپانی به ۶۱۷ میلیارد دلار رسیده است.

حال مایکل مارکووسکی از Equities.com پیش‌بینی کرده است که مایکروسافت شانس و پتانسیل بالایی برای تبدیل‌شدن به اولین کمپانی یک تریلیون دلاری تاریخ تجارت دارد؛ مایکروسافت در حال حاضر سومین کمپانی باارزش از نظر مجموع ارزش بازار است. در لیست باارزش‌ترین کمپانی‌های فناوری، اپل با ارزش ۶۱۷ میلیارد دلاری در رتبه‌ی اول است، حال آنکه گوگل و مایکروسافت به ترتیب با ۵۴۸ و ۴۹۲ میلیارد دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط مارکووسکی؛ در مقایسه با یک کمپانی سخت‌افزاری نظیر اپل، یک کمپانی دیجیتال نظیر مایکروسافت دارای کسب‌وکار پویاتری است و همچنین گردش مالی و حاشیه‌ی سود در کسب‌وکار دیجیتال نیز به‌مراتب بالاتر است.

مارکووسکی در گزارش خود به گردش بالای مالی مایکروسافت در بین رقبا اشاره دارد. همچنین نسبت قیمت سهام به درآمد این کمپانی پس از تصاحب لینکداین چندین برابر شده است. معمولا ارزش سهام کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی شبکه‌های اجتماعی با وجود درآمد پایین، بسیار بالا در نظر گرفته می‌شود، از این‌رو با تصاحب لینکداین توسط مایکروسافت، ارزش مجموع بازار ۴۹۲ میلیارد دلاری برای ردموندی‌ها کمی پایین به نظر می‌رسد.

مایکروسافت در ازای هر سهم لینکداین، ۶۰ دلار پرداخت کرده، حال آنکه ارزش هر سهم فیس‌بوک بیش از ۲۱۸ دلار است. با توجه به اینکه کاربران لینکداین از نظر حرفه‌ای، ارزش بالاتری در مقایسه با کاربران فیس‌بوک دارند، از این‌رو تحولات مثبت بیشتری در انتظار ردموندی‌ها است.

مارکووسکی تنها رقیب مایکروسافت در مسیر تبدیل‌شدن به اولین کمپانی تریلیون دلاری را، گوگل یا همان آلفابت می‌داند، چراکه هر دو کمپانی حجمی از گردش مالی دارند که دو برابر میزان گردش مالی فیس‌بوک و آمازون است.

پس از یک دهه‌ی نسبتا بد برای مایکروسافت تحت مدیریت استیو بالمر، این کمپانی در سه سال اخیر روزهایی را برای رسیدن به اوج طی کرده، به‌طوری‌که ارزش سهام این کمپانی بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. برای رسیدن به مجموع ارزش یک تریلیون دلاری باید قیمت هر سهم مایکروسافت دو برابر افزایش پیدا کند که یک تغییر بزرگ دیگر می‌تواند این موضوع را حتمی کند. برای مثال رسیدن تعداد کاربران فعال ماهیانه‌ی لینکداین به ۷۰۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۲۰، می‌تواند به‌عنوان چاشنی برای رسیدن به یک تریلیون دلار عمل کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات