ارزش اپل به‌عنوان اولین کمپانی در تاریخ تجارت، به ۷۰۰ میلیارد دلار رسید

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
در سال‌های اخیر، نام اپل همیشه به‌عنوان با ارزش‌ترین کمپانی جهان مطرح بود، اما افزایش یک درصدی ارزش سهام این کمپانی و رسیدن قیمت هر سهم به ۱۱۹.۷۵ دلار، منجر به ثبت رکوردی تاریخی برای کوپرتینویی‌ها شد. ارزش اپل به‌عنوان اولین کمپانی در تاریخ تجارت به ۷۰۰ میلیارد دلار رسید.
تبلیغات

پیش از این نیز اپل موفق شده بود تا ارزش کل بازار سرمایه‌ی روسیه را پشت سر بگذارد. اپل که در سال‌های اخیر نام پرارزش‌ترین کمپانی جهان را یدک می‌کشد، رکورد دیگری را به نام خود ثبت کرد. با افزایش یک درصدی ارزش سهام این کمپانی و رسیدن به قیمت ۱۱۹.۷۵ دلار، بازار سرمایه‌ی اپل ارزشی برابر ۷۰۱.۷ میلیارد دلار پیدا کرد. اگر اپل را به‌عنوان یک کشور در نظر بگیریم، آن‌وقت در رتبه‌بندی کشورها از نظر تولید ناخالص داخلی، در بین ۲۰ کشور اول جهان جای می‌گیرد!

سهام اپل در سال جاری میلادی رشدی ۶۰ درصدی را به خود دیده که بسیاری از کارشناسان آن را در گرو تولید نسل جدید تلفن‌‌های‌هوشمند این کمپانی، آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس می‌دانند. اپل ماه گذشته اعلام کرد که در سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۴، ۳۹.۳ میلیون دستگاه گوشی‌هوشمند به فروش رسانده است. انتظار می‌رود در فصل جاری و به واسطه‌ی نسل جدید آیفون‌ها،  شاهد افزایش ۱۰ درصدی فروش گوشی‌های‌هوشمند این شرکت باشیم. پیش‌بینی‌ها نشان از این دارند که اپل در فصل چهارم ۲۰۱۴ بیش از فروش کل سال ۲۰۱۰، آیفون خواهد فروخت.

تیم‌کوک که از سال ۲۰۱۱ میلادی سکان هدایت اپل را در دست گرفته، در مورد فروش آیفون گفت:

در حال حاضر ما تمام آیفون‌های تولیدی خود را می‌فروشیم.

وی با اشاره به فوق‌العاده بودن استقبال از گوشی‌های‌هوشمند اپل، سال ۲۰۱۴ را از جمله‌ی سال‌هایی خواند که باید در کتاب رکوردها، ثبت شود.

چند سال پیش اپل برای تبدیل شدن به با ارزش‌ترین کمپانی جهان، رقابت تنگاتنگی با کمپانی نفتی Exxon Mobil داشت. در آگوست سال ۲۰۱۱ میلادی، اپل موفق شد برای اولین بار این کمپانی نفتی را پشت سربگذارد. البته در آن بازه‌ی زمانی، بسیاری از کارشناسان روند رو به رشد اپل را در آینده نزولی خواندند و اعلام کردند که محصولات آینده‌ی این کمپانی نمی‌تواند موفقیت‌های اپل را تکرار کند.

پس از کش و قوس فراوان، در آگوست ۲۰۱۳ و پس از کاهش قیمت جهانی نفت، اپل برای همیشه کمپانی Exxon Mobil را پشت سرگذاشت. این کمپانی نفتی در حال حاضر ارزشی برابر ۴۰۵ میلیارد دلار دارد، در حالی که بازار تجارت کمپانی‌هایی چون مایکروسافت و گوگل که رقبای اپل شمارده می‌شوند، به ترتیب ۳۹۲ و ۳۶۸ میلیارد دلار است و این کمپانی‌ها نیز در حال گذر از Exxon Mobil هستند.

کارشناسان انتظار دارند تا ارزش اپل بیش از این نیز افزایش یابد. شماری از آن‌ها انتظار دارند تا بازار سرمایه‌ی اپل در سال ۲۰۱۵ میلادی ارزشی برابر یک تریلیون دلار (۱٫۰۰۰ میلیارد دلار) داشته باشد.

اما در صورتی که به سراغ محاسبات اقتصادی دقیق برویم، اپل را نمی‌توان با ارزش‌ترین کمپانی تاریخ خواند. براساس محاسبات CNBC، بازار سرمایه‌ی مایکروسافت در سال ۱۹۹۹ میلادی به ۶۱۳ میلیارد دلار رسید که در صورت برابری هزینه‌ها و معادل سازی نرخ‌ها با سال ۲۰۱۴، مایکروسافت ارزشی برابر ۸۷۵ میلیارد دلار در آن سال داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات