آیا فیسبوک درصدد تولید گوشی هوشمند است؟

شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فیسبوک بصورت سری در حال تشکیل تیمی متشکل از متخصصان سخت‌افزار در حوزه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند است.
تبلیغات

فیسبوک در هفته‌های اخیر اقدام به استخدام نیروهای جدیدی برای تیم سخت‌افزاری خود کرده است. افرادی که اخیرا به فیسبوک جذب شده‌اند شامل طراحان گوشی و مهندسانی هستند که پیش از این سابقه‌ی همکاری در زمینه‌ی توسعه گوشی‌های هوشمند را در کارنامه دارند. از جمله‌ی مهندسانی که به استخدام تیم سخت‌افزاری فیسبوک درآمده‌اند باید به سه تن از کارکنان پیشین گوگل اشاره کرد که در فرآیند توسعه‌ی گوشی‌های ماژولار پروژه‌ی آرا دخیل بودند. اما دامنه‌ی جذب نیرو به همین سه تن محدود نبوده و افراد دیگری نیز از کمپانی‌های موتورولا، تسلا، اپل و آمازون مشغول به کار در تیم سخت افزار فیسبوک هستند.

هنوز کسی در منلو پارک نمی‌داند که هدف از استخدام‌های اخیر چیست، اما به واقع چرا غول شبکه‌های مجازی که بیشتر در حوزه‌ی ارائه‌ی سرویس نرم‌افزاری فعالیت می‌کند باید حجم گسترده‌ای از متخصصان حوزه‌ی سخت‌افزار و مخصوصا طراحان گوشی‌های هوشمند را جذب کند. به نظر می‌رسد فیسبوک در ساختمان شماره‌ی هشت خود درصدد توسعه‌ی گوشی‌هوشمندی است که اتفاقا ماژولار نیز خواهد بود.

اولین تلاش فیسبوک مربوط به همکاری با اچ‌تی‌سی برای توسعه‌ی گوشی‌هوشمندی با نام فیسبوک فون در سال ۲۰۱۳ بود که چندان موفق نبود. فیسبوک طی سه سال اخیر از نظر درآمدزایی و سوددهی بسیار بزرگ‌تر شده و حتی یک کمپانی فعال در حوزه‌ی سخت‌افزار را نیز در اختیار دارد. پس از تصاحب آکیولس، به نظر می‌رسد که فیسبوک درنظر دارد تا فعالیت خود در حوزه‌ی سخت‌افزار را با تولید گوشی هوشمند ماژولار گسترش دهد.

ساختمان شماره‌ی ۸ یکی از ساختمان‌های دفتر مرکزی فیسبوک است که هدف از آن تمرکز روی تولید و توسعه‌ی راهکارهای سخت‌افزاری برای فیسبوک است. زاکربرگ با انتشار پستی در وبلاگ خود هدف از توسعه‌ی این مرکز را تحقیق و توسعه‌ی راهکارهای سخت‌افزاری در حوزه‌هایی نظیر واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، ارتباطات و حوزه‌های مهم دنیای فناوری خوانده است.

سی‌نت برای بررسی تغییرات در فیسبوک نگاهی به استخدام‌های اخیر این کمپانی داشته است. فیسبوک در ساختمان شماره‌ی هشت خود تنها یک آزمایشگاه برای تحقیقات توسعه نداده، بلکه نگاهی به آمار افراد جذب شده توسط فیسبوک نشان از این دارد غول شبکه‌های اجتماعی در حال سازمان‌دهی بخش‌های مختللف سخت‌افزاری در درون ساختمان شماره‌ی هشت است، چراکه متخصصانی در حوزه‌ی مهندسی مکانیک، تولید، مهندسی الکترونیک، توسعه نرم‌افزار، سرویس و اپلیکیشن‌ها جذب کمپانی شده  بخش‌های مختلف در ساختمان شماره‌ی هشت را شکل داده‌اند. براساس شنیده‌ها هر یک از بخش‌ها مجوز‌های لازم برای جذب نیرو و تشکیل تیم‌های مورد نظر خود را دریافت کرده‌اند.

در شماری از موقعیت‌های شغلی که فیسبوک اقدام به جذب نیرو کرده، سوابقی نظیر کار با تراشه‌ها برای مهندسان الکترونیک مدنظر قرار گرفته است. این موضوع برای سایر متخصصان جذب شده نیز صادق است، حال آنکه محتمل‌ترین گزینه‌ برای استخدام این افراد توسعه‌ی گوشی هوشمند است. البته نمی‌توان به طور قطع در این خصوص اظهار نظر کرد، چرا که ساختار افراد جذب شده در کنار دپارتمان‌های مختلف ساختمان شماره‌ی ۸ امکان توسعه‌ی سایر گجت‌های الکترونیک نظیر تبلت، ساعت‌های هوشمند، تجهیزات مرتبط با خانه‌های هوشمند و هدست‌های واقعیت مجازی و اینترنت اشیا را نیز مطرح می‌کند.

در کنار جذب نیروهای جدید توسط فیسبوک باید با تصاحب کمپانی‌هایی نظیر Nascent توسط این شبکه‌ی اجتماعی نیز اشاره کرد. این کمپانی در زمینه‌ی توسعه‌ی گجت‌های الکترونیک مصرفی ماژولار فعالیت‌هایی انجام داده که همین موضوع را می‌توان دلیل اصلی تصاحب آن توسط فیسبوک خواند. با توجه به موارد اشاره شده نمی‌توان به طور حتم در مورد توسعه‌ی یک گوشی ماژولار توسط فیسبوک اظهار نظر کرد، چرا که شاید راهکار ماژولار در مورد سایر محصولات الکترونیک توسط فیسبوک مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که شاید اصلا شاهد توسعه‌ی محصول سخت‌افزاری خاصی از سوی فیسبوک نباشیم چنانکه در مورد پروژه‌ی موسوسم به Titan‌ اپل نیز این موضوع صادق بود. اپل پس از انتشار اخبار متعدد و استخدام گسترده‌ی متخصصان در حوزه ی خودرو، حال چند بار در در این حوزه اقدام به تعدیل نیرو کرده و به نظر می‌رسد پروژه‌ی تولید خودروی هوشمند توسط این کمپانی منتفی شده است.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات