اسپیس ایکس هنوز دلیل انفجار موشک فالکون 9 را کشف نکرده است

یک‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هفته‌‌ی پیش اتفاق ناخوشایندی برای اسپیس ایکس افتاد و آن انفجار موشک فالکون ۹ این کمپانی همراه با ماهواره‌ی ۹۵ میلیون دلاری متعلق به فیس‌بوک بود. توییت‌های جدید ایلان ماسک نشان از این دارد که اسپیس ایکس هنوز نتوانسته علت این انفجار ناخواسته را بیابد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته اسپیس ایکس در نظر داشت تا موشک فالکون ۹ خود را بار دیگر راهی فضا کرده و پس از قرار دادن ماهواره‌ی متعلق به فیسبوک در مدار زمین، دوباره فرود روی سکوی شناور را تجربه کرد، اما اتفاق ناخوشایندی باعث شد تا تمام این برنامه تحت شعاع قرار گیرد. موشک فالکون ۹ پیش از آغاز فرآیند پرتاب و طی آزمایش‌های پیش از پرتاب در محل سکوی خود منفجر شد که همین موضوع ماهواره‌ی ۹۵ میلیون دلاری را که قرار بود با فالکون ۹ به فضا برود، از بین برد. اسپیس ایکس پس از این انفجار اعلام کرد که دلیل این مساله را تحقیق کرده و نتایج را اعلام خواهد کرد، حال آنکه توییت‌های ایلان ماسک نشان از این دارد که اسپیس ایکس هنوز در این مورد به نتیجه‌ی خاصی نرسیده است.

ایلان ماسک برای اولین بار پس از انفجار موشک اسپیس ایکس در توییتر به ارائه‌ی اطلاعاتی در این خصوص اقدام کرده است. ماسک در توییت خود به این موضوع اشاره کرده که این کمپانی هنوز در حال تحقیقات برای یافتن دلیل حادثه است. ماسک حادثه‌‌ی اخیر را بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین حادثه‌ای خوانده که در ۱۴ سال اخیر برای اسپیس ایکس اتفاق افتاده است.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط ایلان ماسک قبل از انفجار هیچ یک از موتورها روشن نبوده و منبعی نیز برای انتشار حرارت در ساختار موشک وجود نداشت. ایلان ماسک از کمک‌های ناسا و سایر نهادها نظیر FAA و AFPAA استقبال کرده است.

اسپیس ایکس هنوز به جزییات مالی خسارت وارد شده اشاره‌ای نکرده است. به طور حتم این مشکل می‌تواند وجهه‌ی اسپیس ایکس را از نظر انجام پروژه‌های فضایی در نظر کمپانی‌های خصوصی و دولتمردان آمریکا خدشه‌دار کند.

چندی پیش کمپانی توسعه‌ دهنده‌ی ماهواره‌ای که در اجاره‌‌ی فیس‌بوک بوده و قرار بود توسط همین موشک به فضا پرتاب شود، اعلام کرد که اسپیس ایکس باید غرامتی را از بابت انفجار موشک پرداخت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات