انفجار موشک فالکون 9 اسپیس ایکس را مجبور به پرداخت ۵۰ میلیون دلار می‌کند

دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
هفته‌ی گذشته‌ی اسپیس ایکس شاهد سرانجام نافرجام پرتاب موشک فالکون ۹ خود بود. طی آزمایش پیش از پرتاب موشک، فالکون ۹ منفجر شد که ماهواره‌ی یک کمپانی تحت اجاره‌ی فیسبوک نیز از بین رفت. حال به نظر می‌رسد اسپیس ایکس برای جبران خسارت باید ماهواره‌ی این کمپانی را به رایگان به فضا برده یا جریمه‌ای ۵۰ میلیون دلاری را تقبل کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته اسپیس ایکس در حال انجام آزمایش‌های آخر پیش از پرتاب موشک فالکون ۹، شاهد انفجار این راکت روی سکوی پرتاب بود. این راکت یک ماهواره را نیز به همراه داشت که طی انفجار از بین رفت. حال کمپانی توسعه دهنده‌ی این ماهواره که Spacecom نام دارد اعلام کرده که پس از این پرتاب نافرجام در پی دریافت غرامت از اسپیس ایکس است، چراکه ماهواره‌ی ارتباطی این کمپانی طی پرتاب از ایستگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا کاملا از بین رفته است.

این ماهواره توسط فیسبوک اجاره شده بود که هدف از آن گسترش دسترسی به اینترنت در مناطق روستایی در قسمت‌هایی از جنوب صحرای آفریقا است. اسپیس ایکس در این خصوص اظهار نظری نکرده و فقط به این موضوع اشاره کرده که اسپیس ایکس قراردادی را مبنی بر تضمین و بیمه‌ی ماهواره‌ با کمپانی‌های مورد نظر به امضا نرسانده است.

به طور حتم انفجار موشک فالکون ۹ تا حدودی چهره‌ی اسپیس ایکس را خدشه‌دار کرده است. این کمپانی پس از انفجار موشک در روز پنجشنبه تحقیقات خود را برای پیدا کردن علت انفجار در روز جمعه آغاز کرد.

اسپیس ایکس در آزمایش‌های اخیر خود موفق شده بود تا با موفقیت فالکون ۹ را روی سکوی شناور در اقیانوس اطلس فرود آورد. افزایش تعداد دفعاتی که طی آن اسپیس ایکس موفق به فرود فالکون ۹ شده بود، احتمال استفاده‌ی مجدد از این موشک‌ها را برای بار دوم و بیشتر بالا برده بود. اسپیس ایکس می‌تواند با استفاده‌ی چند باره از موشک‌هایش برای انتقال تجهیزات به جو زمین هزینه‌ی سفر‌های فضایی را بسیار کاهش داده و در رقابت با کمپانی بلو اوریجین که متعلق به جف بزوس، مدیرعامل آمازون است، بسیار جلوتر باشد.

باید دید که اسپیس ایکس در برابر Spacecom چه خواهد کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات