مایکروسافت Skype Teams را برای رقابت Slack ارائه می‌کند

جمعه ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
کمپانی مایکروسافت، در حال ساخت سرویسی به نام اسکایپ‌تیمز (Skype Teams) است تا از این طریق مجددا وارد رقابتی جدی در بین اپلیکیشن‌های محبوب پیام‌رسانی گروهی شود. در ادامه‌ی مطلب با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

باوجود اینکه مایکروسافت در زمینه‌ی ارائه سرویس‌های کار گروهی و ارتباطات گروهی، رزومه‌ی خوبی دارد، اما این شرکت نتوانسته در بین سرویس‌های تجاری پیام‌رسان‌های گروهی نظیر Slack و HipChat به عنوان یک رقیب جدی و مهم خودنمایی کند.

ردموندی‌ها در حال حاضر سرویس‌هایی نظیر شیرپوینت، نسخه‌ی تجاری اسکایپ و Yammer را در اختیار دارند، اما هیچ‌کدام از این موارد به طور مستقیم برای رقابت با سرویسی چون Slack ساخته نشده‌اند. اما بر اساس گزارشی که در روز سه‌شنبه منتشر شده، شرایط مایکروسافت از این نظر احتمالا تغییر خواهد کرد. گفته می‌شود که مایکروسافت در حال حاضر روی Skype Teams کار می‌کند. اسکایپ‌تیمز در واقع یک سرویس جدید با قابلیت چت گروهی‌ است که برای رقابت مستقیم با Slack توسعه داده شده است. سرویس یاد شده هم اکنون در حال گذراندن تست‌های اولیه در بین کاربران داخلی شرکت مایکروسافت است. اسکایپ‌تیمز امکان چت گروهی و خصوصی را برای کاربران محیا کرده و علاوه بر این، برخی از ویژگی‌های موجود در نسخه‌های معمولی اسکایپ، نظیر تماس‌های صوتی و تصویری نیز در این سرویس جدید تعبیه شده‌اند.

بر اساس گزارش مذکور، اسکایپ‌تیمز همچنین امکان موضوع‌بندی مکالمات را در چت‌های مختلف به کاربران می‌دهد. این ویژگی از جمله مواردی محسوب می‌شود که اپلیکیشن Slack نیز هم اکنون روی آن کار می‌کند اما فعلا آن را معرفی نکرده است. سرویس یاد شده همچنین شامل بخشی موسوم به Fun Picker است که امکان درج آسان حالات روحی و تصاویر متحرک Gif را از Giphy فراهم می‌کند.

هدف اصلی مایکروسافت از ایجاد چنین سرویس‌هایی، این است که به افزایش عملکرد و بهره‌وری افراد کمک کند. شرکت مورد بحث همچنین چند محصول مشابه برای دستیابی به این هدف را از قبل توسعه داده است. اسکایپ تجاری که قبلا با نام Lync شناخته می‌شد از جمله سرویس‌های تلفنی مخصوص شرکت‌ها است که امکان برقراری ویدیو کنفرانس و پیام‌رسانی آنی و نیز چت گروهی را فراهم می‌کند. Yammer نیز که در سال ۲۰۱۲ توسط مایکروسافت خریداری شده، امکان پیام‌رسانی آنی را فراهم می‌کند و در کنار این قابلیت، می‌توان اطلاعات مختلف را در ظاهری شبیه به فیس‌بوک با دیگران به اشتراک گذاشت.

علاوه بر آنچه اشاره شد، سرویس شیرپوینت به تیم‌های توسعه کمک می‌کند تا عملیات‌های مورد نظر خود را بر روی سایت‌ها اعمال کرده و به صورت گروهی پست‌های وبلاگی ارسال کنند. علاوه بر این از طریق شیرپوینت می‌توان به صورت گروهی بر روی اسناد مختلف فعالیت داشت یا عملیات‌ گروهی دیگری را میزبانی کرد. ویژگی‌های یاد شده بخشی از قابلیت‌هایی خواهد بود که در سرویس اسکایپ‌تیمز ارائه می‌شود ولی باید توجه داشت که قابلیت‌های مورد اشاره نمی‌توانند به تنهایی در بین سرویس‌های رقیب، به یک سرویس قدرتمند مبدل شوند.

یکی از مزیت‌هایی که مایکروسافت در ساخت اسکایپ‌تیمز دارد، این است که این شرکت پیش‌تر در سرویس‌های دیگر خود، تجربه‌ی پیاده‌سازی قابلیت‌هایی نظیر ویدیو کنفرانس را در یک اپلیکیشن داشته است. HipChat به تازگی امکان ویدیو کنفرانس را به نسخه‌ی دسکتاپ خود اضافه کرده و Slack نیز همچنان در حال کار روی توسعه‌ی این قابلیت است.

بر اساس گزارش مورد اشاره، مایکروسافت همچنین قصد دارد اسکایپ‌تیمز را در بسته‌ی نرم‌افزری آفیس ۳۶۵ نیز جای دهد. این مورد نیز می‌تواند یکی از مزیت‌های اسکایپ‌تمیز باشد چراکه شرکت‌های مختلف از قبل هزینه‌ی خرید مجموعه‌ی آفیس ۳۶۵ را به مایکروسافت پرداخت کرده‌اند و ممکن است اضافه شدن این سرویس جدید باعث شود تا احتمالا هزینه‌ی اشتراک کمی بیشتر شود. اگر شرکت‌ها و سازمان‌هایی که از آفیس ۳۶۵ استفاده می‌کنند قصد استفاده از سرویس Slack را نیز داشته باشند، مجبور خواهند بود تا دو هزینه‌ی جداگانه برای هر سرویس پرداخت کنند. هزینه‌ی استفاده از سرویس Slack به ازای هر کاربر در ماه، ۸ دلار است که این هزینه برای ارزان‌ترین برنامه‌ی موجود در نظر گرفته شده و برنامه‌های دیگر هزینه‌ی بیشتری نیز دارند.

هنوز مشخص نیست که سرویس یاد شده دقیقا چه زمانی توسط مایکروسافت به صورت عمومی معرفی خواهد شد. احتمال دارد در پایان ماه جاری، و در کنفرانس Ignite مایکروسافت، شاهد رونمایی از اسکایپ‌تیمز باشیم. هدف Ignite بر انجام کارهای حرفه‌ای متمرکز بوده و سال گذشته به منظور معرفی GigJam برگزار شد. GigJam یکی از سرویس‌های مرتبط با بهره‌وری است که مایکروسافت آن را ایجاد کرده و هدف این سرویس نیز، فراهم آوردن بستر لازم برای ارتباط آسان افراد با یکدیگر برای انجام یک کار خاص است.

این خبر در حالی منتشر شده که حدودا یک سال پیش، بر اساس گزارشی که TechCrunch منتشر کرد، اعلام شد Qi Lu که ریاست بخش اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مایکروسافت را به عهده دارد، قصد داشت تا طی یک مناقصه، با مبلغی ۸ میلیارد دلاری، سرویس Slack را خریداری کند. اما بنا به اعلام منبع ناشناس TechCrunch، برنامه‌ی خرید این سرویس توسط مدیرعامل مایکروسافت یعنی ساتیا نادلا و نیز موسس این شرکت یعنی بیل گیتس لغو شد.

بنا به آنچه در گزارش یاد شده منتشر شده بود، بیل گیتس ترجیح داده تا با اضافه کردن امکاناتی به سرویس اسکایپ، رقیبی جدی برای Slack ایجاد شود.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات