واقعیت مجازی راه زیادی برای کسب محبوبیت جهانی پیش رو دارد

یک‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
واقعیت مجازی یکی از نوآوری‌هایی است که عاشقان تکنولوژی امید زیادی به پیشرفت و محبوبیت جهانی آن دارند. افراد زیادی با مشاهده‌ی پیشرفت‌های حاصل شده در این زمینه، بر این باورند که واقعیت مجازی به زودی به اولین تکنولوژی جهان تبدیل خواهد شد. اما واقعیت این‌گونه نیست و این فناوری راه زیادی تا کسب محبوبیت جهانی دارد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پس از آن که اعلام شد گلکسی اس ۸ برای پشتیبانی بهتر از واقعیت مجازی، مجهز به صفحه‌نمایش 4K خواهد بود، بسیاری به این نکته باور پیدا کردند که واقعیت مجازی در حال فراگیر شدن و ورود کامل به زندگی انسان‌ها است. اما واقعیت این نیست و می‌توان اظهار کرد تعداد افرادی که این تکنولوژی را می‌شناسند و برای استفاده از آن انتظار می‌کشند، آن طور که باید و شاید، زیاد نیستند.

کلی بیور (Clay Bavor) مدیر بخش واقعیت مجازی گوگل به تازگی در مراسمی اعلام کرده است تعداد افرادی که از واقعیت مجازی استفاده کرده‌اند یا حتی آن را می‌شناسند، نسبت به جمعیت جهان، نزدیک به صفر است. او در فستیوال تبلیغاتی که در شهر کن در حال برگزاری است، این آمار را ارائه داده است. بیور در این فستیوال، تبلیغات ۳۶۰ درجه‌ای را معرفی می‌کند که در یوتیوب منتشر می‌شوند و بدون نیاز به عینک واقعیت مجازی نیز قابل مشاهده هستند.

او در ادامه‌ی صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند که پیشرفت محبوبیت فناوری واقعیت مجازی، آهسته‌تر از آن چیزی است که اکثر افراد تصور می‌کنند. بیور معتقد است واقعیت مجازی برای محبوب شدن باید از محبوبیت تلفن‌های هوشمند استفاده کند تا بتواند در سطح جهانی مطرح شود.

اما باید به این نکته اشاره داشت که واقعیت مجازی در حال حاضر نیز در صنایع مختلف و به خصوص تبلیغات، یک فناوری عالی به حساب می‌آید. به طور مثال در تبلیغات هتل‌ها، مکان‌ها تفریحی و خودروها که کاربر نیاز به تجربه دارد، می‌توان از واقعیت مجازی بهترین بهره را برد. در پخش مسابقات ورزشی نیز می‌توان از این فناوری استفاده کرد. تماشاگران می‌توانند با استفاده از واقعیت مجازی، یک تجربه‌ی زنده از تماشای مسابقات داشته باشند و خود را در محل برگزاری احساس کنند. بعلاوه، افرادی که برای خرید بلیط ورزشگاه‌ها اقدام می‌کنند، می‌توانند قبل از خرید، محل نشستن خود را امتحان کنند.

خلاقیت نیز در استفاده از این فناوری نقش بسزایی دارد. شرکت وان‌ پلاس در معرفی رسمی دو پرچمدار اخیر خود یعنی وان‌ پلاس ۲ و وان پلاس ۳ از واقعیت مجازی استفاده کرده است. این شرکت در فروش وان پلاس ۳ نیز خلاقیتی تاریخی به خرج داده و به کاربران اجازه داده تا از یک فروشگاه مجازی به صورت واقعیت مجازی خرید کنند.

facebook vr glasses

اما گوگل نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فعالان این صنعت، تا کنون فعالیت‌های مفیدی برای افزایش محبوبیت آن انجام داده است. این شرکت به تازگی پلتفرم واقعیت مجازی Daydream خود را معرفی کرده که به منظور تدوین استانداردهای این فناوری توسعه داده شده است. این پلتفرم که با اندروید N کار می‌کند، شامل تلفن‌های هوشمند، کنترلرها و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن می‌شود و به منظور هماهنگی بین این اجزاء، معرفی شده است. در همین فستیوال تبلیغات کن نیز این شرکت اپلیکیشنی به نام Tilt Brush معرفی کرده است که به حاضران این امکان را می‌دهد که با استفاده از واقعیت مجازی، نقاشی کنند.

به هر حال، با وجود علاقه‌ی رو به رشد افراد در استفاده از واقعیت مجازی و سرعت نسبتا مناسب پیشرفت این تکنولوژی، با توجه به صحبت‌های کلی بیور به این نتیجه می‌رسیم که هنوز برای محبوبیت این فناوری، راه درازی در پیش است.

نظر شما چیست؟ آیا در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم شاهد باشیم که واقعیت مجازی نیز مانند تلفن‌های هوشمند به جزئی جدا نشدنی از زندگی افراد بدل شوند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات