بش کامند لینوکس به ویندوز می آید

چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت لحظاتی پیش در کنفرانس BUILD 2016 از قابلیت بسیار مهمی در ویندوز ۱۰ پرده برداشت. سیستم عامل مایکروسافت از این به بعد از بش کامند قدرتمند و محبوب لینوکس پشتیبانی خواهد کرد.
تبلیغات

شرکت مایکروسافت امسال نیز همان سال‌های گذشته قرار است کنفرانس بیلد خود را برگزار کرده و سرویس‌های جدید خود را رونمایی کرد. این کمپانی لحظاتی پیش، در اولین روز بیلد امسال، خبر از بهبودها و سرویس‌های مربوط به خط فرمان ویندوز را ارائه داد.

مایکروسافت از این به بعد از بش کامند لاین معروف و فوق العاده پر قدرت لینوکس پشتیبانی می‌کند و آن را در قالب یک فایل exe در ویندوز اجرا خواهد کرد. بش (Bash-Bourne Again SHell) نوعی شل یا پوسته‌ی لینوکس است که از طریق آن کاربر می‌تواند با هسته سیستم عامل (کرنل) ارتباط برقرار کند. این پوسته شامل تعدادی افزونه و پلاگین‌هایی است که همگی از Bourne شل الهام گرفته شده‌اند. 

بش محیط دستوری و متنی لینوکس که یکی از نقاط قوت لینوکس و سیستم عامل های شبه یونیکس به شمار می رود. این خط فرمان در سیستم عامل OS X اپل نیز وجود دارد. اگرچه در حال حاضر نیز راه‌حل‌های مختلفی برای اجرای بش در ویندوز وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به Cygwin و MSYS اشاره کرد؛ اما مایکروسافت قرار است علاوه بر این نرم افزارهای شخص ثالث، خود نوعی قابلیتی را در ویندوز ۱۰ اعمال کند تا کاربران بتوانند به طور پیش فرض بش را در ویندوز ۱۰ اجرا کنند. توسعه دهندگان لینوکس از این اقدام مایکروسافت رضایت نخواهند داشت. ساتیا نادلا پیش‌تز اعلام کرده بود مه مایکروسافت قصد دارد تا تمامی توسعه‌دهندگان را به پلتفرم ویندوز جلب کند.

ویندوز بش کامند

مایکروسافت پیش از این اطلاع داده بود که چندین کانتینر برای ویندوز سرور ۲۰۱۶ ارائه خواهد کرد و همچنین این قابلیت را برای ویندوز ۱۰ در پروژه‌ای با اسم رمز «بارسلونا» ارائه خواهد کرد. اما کانتینرها چه ارتباطی به اجرای قابلیت‌های لینوکس در ویندوز ۱۰ دارد؟ مایکروسافت با کانتینرها به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که توانایی‌های ویندوز و لینوکس را در جهت توسعه‌ی برنامه‌های توزیع شده در هم بیامیزند و خط فرمان یکی از قابلیت‌های این کانتینرها است؛ از این‌ٰرو پیش بینی می‌شود مایکروسافت از این ویژگی نیز برای اجرای بش لینوکس در ویندوز ۱۰ به کار ببرد. 

مایکروسافت در حال حاضر دو نوع مختلف کانتینر را برای ویندوز سرور ۲۰۱۶ آماده می‌کند و پشتیبانی از آن‌ها در آژور نیز به عمل می‌آورد. همچنین این کمپانی پشتیبانی از اجرای لینوکس در قالب ماشین‌های مجازی در سیستم عامل ابری-هیبریدی Azure Stack را نیز ارائه کرده است. این ویژگی در سه ماهه‌ی چهارم سال جاری میلادی به طور عمومی عرضه خواهد شد. (اوبونتو یکی از توزیع‌هایی است که در Azure Stack از آن پشتیبانی می‌شود.)

اطلاعات تکمیلی در این خصوص در زومیت منتشر خواهد شد.

نظر شما در رابطه با اقدام اخیر مایکروسافت چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات