مایکروسافت با لینوکس مهربان می‌شود!

پنج‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت در کنفرانس جهانی Strata+Hadoop، اعلام کرد که کاربران می‌توانند سرویس HDInsight را تحت کلاسترهای اوبونتو در آژور اجرا کنند. این قابلیت برای کمپانی‌های بزرگی که بطور دائم با داده‌های کلان سر و کار دارند مورد توجه قرار خواهد گرفت.
تبلیغات

Hortonworks یک شرکت کسب و کار نرم‌افزار کامپیوتر مستقر در پالو آلتو، کالیفرنیا است. این شرکت در توسعه و حمایت از آپاچی Hadoop متمرکز است. ویندوز آزور برای کمپانی‌های بزرگی که بطور دائم با داده‌های بزرگ سر و کار دارند، از یک ویژگی به نام HDinsight استفاده می‌کند که یک راه حل آپاچی هادوپ است. این سرویس به درک بهتر داده‌های بزرگ با استفاده از اکسل کمک می‌کند.

HDinsight از مزایای Power View و PowerPivot در اکسل برای دریافت اطلاعات از چندین منبع به منظور تحلیل و مدیریت بهره می‌گیرد. مثل سایر سرویس‌های دیگری که آژور ارائه می‌کند، کلاسترهای هادوپ در چند لحظه و با هدف کمک به کاربران برای تحلیل و درک بهتر داده‌ها ایجاد می‌شوند. بعلاوه کاربران از گزینه‌ی بستن آن کلاسترها در زمانی که کار به اتمام می‌رسد، برخوردار هستند. HDinsight درعین حال قابل سفارشی شدن است و به کاربران اجازه می‌دهد از یک زبان اختصاصی مثل دات‌نت یا جاوا به منظور تطبیق نتایج داده‌های بزرگ با سیستم استفاده کنند.

HDINSIGHT

 مایکروسافت با در نظر گرفتن نسخه‌ی متن‌باز از سرویس هادوپ، گزینه‌های بیشتری را برای برنامه‌نویسان در محیط ابری آژور فراهم می‌کند. اخیرا این کمپانی اعلام کرد که علاوه بر ویندوز، راه‌اندازی سرویس HDInsight هادوپ در سرورهای لینوکسی نیز امکان‌پذیر خواهد بود. Joseph Sirosh نائب رئیس بخش ابری مایکروسافت، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

 این تغییرات، بویژه برای افرادی که از هادوپ در لینوکس استفاده می‌کنند، کاربردی خواهد بود؛ زیرا با استفاده از قابلیت اتصال ابری هیبرید، ابزارها و اسناد لینوکس، می‌توانند اسقرار خود را در آژور گسترش دهند.

ارائه سرویس HDInsight برای لینوکس، گام دوباره‌ی مایکروسافت برای پذیرفتن تکنولوژی‌های متن‌باز است. این کمپانی چندین سال است که با برخی ابزارهای متن‌باز بخصوص لینوکس مخالف بود. بیل‌گیتس، بنیانگذار و مدیر اجرایی پیشین مایکروسافت، برای توصیف سیستم‌عاملی که با ویندوز رقابت می‌کند، از کلمه‌ی «سرطان» استفاده کرده بود. اما در طی چند سال اخیر، بویژه از زمانی که ساتیا نادلا به سمت مدیر اجرایی مایکروسافت درآمد، این کمپانی چندین اقدام را برای نشان دادن تعهد خود در قبال ابزارهای متن‌باز به اثبات رسانده است. تعهدات اخیر مایکروسافت در قبال پلتفرم متن‌باز شامل موارد متن‌باز کردن بخشی از چارجوب دات‌نت، مشارکت با استارت‌آپ متن‌باز داکر، اکتساب نرم‌افزار متن‌باز Revolution Analytics و متن‌باز کردن محیط داس است.

سال گذشته نادلا در نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت:

مایکروسافت لینوکس را دوست دارد و در حال حاضر ۲۰ درصد از آزور لینوکسی است.

بنابراین کاملا مشخص است که مایکروسافت به درک صحیحی از جامعه‌ی متن‌باز رسیده و لازم می‌داند که برنامه‌نویسان برای توسعه‌ی سیستم ابری از لینوکس استفاده کنند. تغییرات اخیر نیز نشان می‌دهد که این کمپانی برای کلاسترهای هادوپ در سیستم ابری، لینوکس را محیطی کاربردی و قابل احترام شمرده است. سرویس HDInsight برای اولین بار در ویندوز آژور ۲۰۱۳ در دسترس قرار گرفت؛ پس از کنفرانس اخیر مایکروسافت، پشتیبانی از این سرویس در اوبونتو نیز فراهم خواهد شد. این کمپانی برای کسانی که از سرویس HDInsight در آژور استفاده می‌کنند، خبر داد که سیستم  پردازشی متن‌باز این سرویس نیز در دسترس قرار گرفت. همچنین مایکروسافت اعلام کرد که نسخه‌ی پیش‌نمایش این قابلیت را در ماه اکتبر ارائه خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات