رئیس سازمان غذا و دارو: مصوبه فروش اینترنتی دارو باطل شد

یک‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
داروخانه
رئیس سازمان غذا و دارو از ابطال مصوبه فروش اینترنتی دارو خبر داد و گفت مصوبه هیئت مقررات‌زدایی با وجود مخالفت سازمان غذا و دارو مطرح شده است.
تبلیغات

هیئت مقررات‌زدایی به‌تازگی در مصوبه‌ای اعلام کرده بود که پلتفرم‌های دارای مجوز کسب‌وکارهای اینترنتی دیگر برای فعالیت به مجوز دیگری نیاز ندارند. در این مصوبه آمده بود که تمامی پلتفرم‌های دارای مجوز از اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای فضای مجازی یا سایر مراجع صدور مجوز کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند در عرضه‌ی دارو از «داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت‌نظارت سازمان غذا و دارو» به «مصرف‌کننده‌ی نهایی» فعالیت کنند و به اخذ مجوز جدید نیازی ندارند.

همچنین، این هیئت تکالیفی برعهده‌ی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت گذاشت که بر‌اساس آن سازمان غذا و دارو مکلف شد دستو‌رالعمل‌ نظارت بر فرایند فعالیت و همکاری داروخانه‌ها با پلتفرم‌ها را در مدت چهار ماه تدوین و ابلاغ کند.

بااین‌حال، رئیس سازمان غذا و دارو امروز در نشست خبری هشتمین نمایشگاه بین‌المللی دارو صنایع وابسته از مخالفت این سازمان با مصوبه هیئت مقررات‌زدایی گفت: «در بحث عرضه دارو در پلتفرم‌ها مصوبه‌ای علی‌رغم مخالفت سازمان غذا و دارو مطرح شد که ما مخالف بودیم؛ زیرا پلتفرم‌های فعلی فعال در فروش اینترنتی دارو غیرقانونی فعالیت می‌کنند و مجوزی از وزارت بهداشت ندارند و مسیر عرضه نادرستی دارند. ما توصیه کردیم مسیر قانونی با دستورالعمل مشخص در پیش بگیرند.»

به‌گفته‌ حیدر محمدی، پس از اعتراض سازمان غذا و دارو این مصوبه باطل شده است: «ما اعتراض کردیم و با عنایت معاون اول ریاست‌جمهوری مصوبه هیئت مقررات زدایی ابطال و طبق ستاد تنظیم بازار مقرر شد این مسیر از کانال خود طی شود. ما در چهارچوب قوانین و مقررات مخالفتی با عرضه اینترنتی دارو نداریم. پایلوت طرح با ارسال دارو به منازل جانبازان و برخی بیماران خاص در حال انجام است تا به مسیری مطمئن برسیم.»

خبر محمدی نشان می‌دهد که سازمان غذا و دارو از مخالفت خود با فروش دارو در پلتفرم‌ها کوتاه نیامده است. خرداد سال گذشته هم هیئت‌وزیران تصویب کرده بود که وزارت بهداشت با همکاری وزارت ارتباطات به عملیاتی‌شدن توزیع دارو در پلتفرم‌های اینترنتی اقدام کند.

بااین‌حال، سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که تا وقتی آیین‌نامه‌ فروش اینترنتی دارو تدوین و ابلاغ نشود، عرضه دارو در پلتفرم‌های اینترنتی به‌هیچ‌عنوان مورد‌تأیید این سازمان نیست. امروز هم محمدی درباره دلیل مخالفت این سازمان با فروش و عرضه دارو به‌صورت اینترنتی گفت که در این پلتفرم‌ها داروها بدون مجوز و نظارت وزارت بهداشت و زیر‌نظر «افراد فاقد صلاحیت» عرضه می‌شوند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات