هیئت مقررات‌زدایی: پلتفرم‌های عرضه دارو به مجوز سازمان غذا و دارو نیازی ندارند

دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
مطالعه 1 دقیقه
داروخانه آنلاین
براساس مصوبه هیئت مقررات‌زدایی، همه پلتفرم‌های دارای مجوز کسب‌وکارهای اینترنتی فعال در حوزه عرضه دارو می‌توانند فعالیت کنند.
تبلیغات

هیئت مقررات‌زدایی در هفتاد‌و‌هفتمین نشست خود درباره‌ی فعالیت پلتفرم‌های عرضه دارو تصمیم‌گیری کرد. در این مصوبه، آمده است که تمامی پلتفرم‌های دارای مجوز از اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای فضای مجازی یا سایر مراجع صدور مجوز کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند در عرضه‌ی دارو از «داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت‌نظارت سازمان غذا و دارو» به «مصرف‌کننده‌ی نهایی» فعالیت کنند و به اخذ مجوز جدید نیازی ندارند.

این هیئت تکالیفی هم بر‌عهده‌ی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت گذاشته است. سازمان غذا و دارو مکلف شده است تا دستورالعمل نظارت بر فرایند فعالیت و همکاری داروخانه‌ها با پلتفرم‌ها برای رسیدن دارو از داروخانه به مصرف‌کننده نهایی را در مدت چهار ماه تدوین و ابلاغ کند.

وزارت بهداشت هم مکلف است مجوز فروش برخط دارو ازطریق شرکت‌های توزیع‌کننده به داروخانه‌ها و نیز دستورالعمل به‌کارگیری خدمات سکوها به‌واسطه‌ی شرکت‌های توزیع‌کننده را در مدت چهار ماه ابلاغ کند.

سازمان غذا و دارو تا‌به‌حال بارها از ممنوعیت فعالیت پلتفرم‌های اینترنتی عرضه دارو گفته بود و سال ۱۳۹۹ هم از این پلتفرم‌ها شکایت قضایی کرد؛ اما این پلتفرم‌ها همچنان به کار خود ادامه دادند.

اواخر مردادماه، رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌و‌کار در مصاحبه‌ای خبر داد که هیئت مقررا‌ت‌زدایی از سازمان غذا و دارو خواسته است تا در اسرع وقت مقررات و حد‌و‌حدود فعالیت سکوهای توزیع دارو را روشن کند و شکایت‌هایش علیه این سکوها را پیگیری نکند.

حالا با مصوبه‌ی جدید این هیئت، رگولاتوری به‌جای شکایت جدی شده و سازمان غذا و دارو ضمن پذیرفتن فعالیت این پلتفرم‌ها که از اتحادیه‌ی کسب‌وکارهای فضای مجازی یا سایر مراجع صدور مجوز کسب‌وکارهای اینترنتی مجوز دارند، باید دستورالعمل نظارت بر فعالیت آن‌ها را تدوین کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات