تنظیم‌گری به جای شکایت؛ سازمان غذا و دارو دستورالعمل فروش آنلاین دارو می‌نویسد

چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
مطالعه 2 دقیقه
داروخانه آنلاین
رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار خبر داد سازمان غذا و دارو، تا زمان ابلاغ دستورالعمل‌های مربوط، شکایات خود از سکوهای فروش دارو را پیگیری نخواهد کرد.
تبلیغات

امیر سیاح در حاشیه هفتاد و هفتمین جلسه هیئت مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب‌و‌کار گفت پلتفرم‌ها و سکوهای توزیع دارو از هیئت مقررات‌زدایی خواسته بودند، شرایط کارشان قانونمند شود و سازمان غذا و دارو به جای شکایت، وارد فاز تنظیم‌گری و تعیین حد و حدود برای فعالیت آن‌ها شود.

به گفته او هیئت مقررات‌زدایی این درخواست را پذیرفت و از سازمان غذا و دارو خواست در اسرع وقت مقررات و حد و حدود فعالیت سکوهای توزیع دارو را روشن کند: «خوشبختانه پذیرفتند؛ زیرا آن‌ها نیز قبول دارند که فعالیت توزیع دارو دارد به سمت سکوهای آنلاین می‌رود و در آینده، داروخانه‌ها بیشتر در کارهای تخصصی توزیع دارو و نه رساندن آن به بیمار، فعالیت خواهند کرد.»

او تأکید کرد: «هیئت مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب و کار همچنین از سازمان غذا و دارو خواست که شکایت‌هایش علیه سکوهای توزیع دارو را پیگیری نکند تا دستورالعمل آن را بنویسد و ابلاغ شود که احتمالاً تا ماه آینده این اتفاق رخ خواهد داد.»

شکایت قضایی سازمان غذا و دارو از پلتفرم‌های آنلاین فروش دارو از سال ۱۳۹۹ خبری شد. سازمان غذا و دارو پیش از این بارها نسبت به فعالیت پلتفرم‌های آنلاین در زمینه فروش دارو واکنش نشان داده و از ممنوعیت آن سخن گفته است. مهر ماه سال گذشته بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو، درباره فروش آنلاین دارو، با محکوم کردن فروش دارو در پلتفرم‌هایی چون اسنپ و دیجی‌کالا گفته بود: «چیزی به عنوان فروش آنلاین دارو وجود ندارد و با هیچ تخلفی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد کنار نمی‌آییم.»

خرداد ماه سال گذشته هیأت وزیران آیین‌نامه‌‌ی حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه‌ی سلامت را تصویب کرد که در تبصره ۲ ماده ۸ آن به وزارت بهداشت مأموریت داده شد تا با همکاری وزارت ارتباطات به عملیاتی شدن توزیع دارو در پلتفرم‌های اینترنتی با رعایت اصل رقابت و جلوگیری از انحصار اقدام کند و ظرف مدت دو ماه دستورالعمل مربوطه را تهیه و ابلاغ کند.

انجمن داروسازان هم از مخالفان توزیع دارو توسط پلتفرم‌های آنلاین بود و نسبت به این آیین‌نامه هم واکنش نشان داد. نایب‌ رئیس آن با تأکید بر اینکه دارو باید زیر نظر مسئول فنی داروخانه تحویل شود گفته بود انجمن به دنبال نوشتن دستورالعملی در این زمینه است:‌ «ما باید کاملاً روشن کنیم کسب و کارهای اینترنتی و پلتفرم‌هایی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند در کدام بخش بتوانند کار را انجام بدهند.»

اما در این مدت پلفترم‌های آنلاین فروش دارو به کار خود ادامه داده‌اند. با اقدام جدید هیئت مقررات‌زدایی و سپردن تنظیم‌گری به سازمان غذا و دارو، فعلاً شکایت از آن‌ها متوقف شده و ممکن است در آینده فروش اینترنتی دارو شکل جدیدی به خود بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات