راهنمای کار با پنل فروشندگان دیجی کالا

چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
کاور مطلب پنل فروشندگان دیجی‌کالا
اگر شما هم به جمع فروشندگان دیجی کالا پیوسته‌اید و با پنل فروشندگان آن آشنایی ندارید، حتما این مقاله‌ی جامع را بخوانید.
تبلیغات

کار کردن با پنل فروشندگان دیجی‌کالا، پیچیده نیست اما لازم است که از گزینه‌ها و معنای هر کدام از آن‌ها مطلع باشید. در این مطلب مراحل مختلف ثبت محصول تا دریافت صورت‌حساب را برایتان شرح داده‌ایم که می‌توانید با مشاهده آن راحت‌تر با پنل فروشندگان کار کنید.

پس از اینکه مدارک شما به عنوان فروشنده دیجی‌کالا در بخش جذب فروشندگان تأیید شد و حساب کاربری خود را ساختید می‌توانید وارد پنل فروشندگان شوید. ابتدا این آدرس را وارد کنید، سپس در کادرهایی که می‌بینید نام کاربری و رمز عبور خود را بنویسید تا به پنل کاربری وارد شوید.

ابتدا باید محصول را در فروشگاه ایجاد کنید. وارد قسمت محصولات، جستجو یا درج محصول شوید. ابتدا جستجو کنید که کالایی که می‌خواهید به فروش برسانید از قبل توسط خود دیجی‌کالا یا فروشنده دیگری درج شده یا خیر. اگر درج شده و در حال فروش بود نیازی نیست دوباره آن را ثبت کنید، کافی است آن را به پنل خود انتقال بدهید و برای آن قیمت‌گذاری کنید.

منوی محصولات

پیش از کار کردن با منوی محصولات باید معنای بعضی از اصطلاحات را که با آن‌ها روبرو می‌شوید بدانید. کد محصول یا DKP عدد مخصوص هر کالا است. کد دیگر DKPC است که به آن کد تنوع می‌گویند و فقط فروشنده آن را در پنل می‌بیند. برای جست‌وجوی کالاها در دیجی‌کالا کافی است کد DKP را کپی کرده و در قسمت جست‌وجو وارد کنید و سپس روی گزینه شما هم بفروشید کلیک کنید و آن را به پنل خودتان انتقال دهید. البته با استفاده از نام محصول یا دسته‌بندی هم می‌توانید کالای مورد نظرتان را پیدا کنید.

اگر شما اولین نفری هستید که می‌خواهد کالایی را بفروشد روی گزینه ایجاد کالای جدید کلیک کنید و وارد قسمت ثبت کالا شوید.

پنل فروشندگان دیجی‌کالا

پیش از ثبت کالا باید از هزینه ارسال و پردازش و کمیسیون‌ها مطلع باشید. برای این منظور وارد منوی گزارشات و سپس کمیسیون شوید. در اینجا می‌توانید کمیسیون‌ها را با توجه به گروه کالا و برندهای مختلف ببینید. همچنین در قسمت هزینه‌ها با وارد کردن کد تنوع محصول هزینه ارسال و پردازش برایتان به نمایش درمی‌آید. توجه کنید که گروه‌های کالایی مختلف، کمیسیون‌های مختلفی دارند.

فروش بعضی از کالاها هم نیاز به مجوز و مدرک دارد. برای این‌که بدانید کالایتان جزو این دسته هست یا نه، وارد سایت selleracademy شوید و مقاله گروه‌های کالایی که برای فروش نیاز به مدرک دارند را انتخاب کنید. در این مقاله گروه کالای خود را جست‌وجو کنید. اگر نیازی به مدرک و مجوز نبود به فرایند درج کالا بازگردید.

پس از این‌که کالای خود را پیدا کردید باید گروه کالایی را انتخاب کنید. اگر در مورد گروه کالایی خود مطمئن نیستید از کالاهای ثبت شده در سایت کمک بگیرید. در سایت دیجی‌کالا نام کالایتان را تایپ کنید و کالایی شبیه به آن را پیدا کنید. در بالای صفحه گروه اصلی کالا و زیرگروه آن نوشته شده است. برای کالای خودتان همین مسیر را طی کرده و گروه مورد نظر را انتخاب کنید.

پنل فروشندگان دیجی‌کالا

همان‌طور که گفته شد گروه‌های کالایی مختلف کمیسیون‌های مختلفی دارند، علاوه بر این واردکردن درست گروه کالایی به دیده‌شدن محصول شما کمک می‌کند. پس دقت کنید مثلاً اگر کالای شما هدفون موبایل است، برای آن گروه لوازم جانبی موبایل را انتخاب کنید. اگر لپ‌ تاپ می‌فروشید انتخاب کالای دیجیتال برای آن کافی نیست و باید گزینه مرتبط با کالای خود را وارد کنید.

در مرحله بعد پس از خواندن توضیحات با قسمت اصالت کالا مواجه می‌شوید. اگر کالایتان اصل نیست حتماً آن گزینه را فعال کنید، با انتخاب این گزینه در بخش برند یا نام سازنده عنوان متفرقه برایتان نمایش داده می‌شود. در این مورد حتماً دقت کنید چون فروش کالای غیراصل به عنوان اصل جریمه در پی دارد.

پنل فروشندگان دیجی‌کالا

حالا اگر برند کالایتان ثبت نشده، در دسته‌بندی برند گزینه متفرقه را انتخاب کنید. اگر روی بسته‌بندی کالایتان برند نوشته شده، در عنوان فارسی کالا، اسم برند را به‌صورت فارسی بنویسید. اگر برند شما ثبت شده اما در لیست برندهای دیجی‌کالا موجود نیست، روی درخواست برند جدید کلیک کنید و مراحل را طبق توضیحات طی کنید. دیجی‌کالا درخواست شما را بررسی و آن را تأیید می‌کند.

در مرحله بعد باید نوع کالا، مدل کالا، دسته‌بندی و ابعاد بسته‌بندی را وارد کنید. وزن بسته‌بندی را به گرم وارد کنید. سپس روی گزینه‌ی ادامه کلیک کنید.

در بخش بعد باید ویژگی محصول را ثبت کنید. ابعاد را به میلی‌متر و وزن را به گرم بنویسید. نوشتن توضیحات و ویژگی‌هایی مثل کاربرد و مدل و جنس بدنه به دیده‌شدن محصول شما کمک می‌کند.

پس از وارد کردن این اطلاعات، دیجی‌کالا عنوانی را به شما پیشنهاد می‌دهد، اگر این عنوان مورد تأیید شما نیست، آن را ویرایش کرده و سپس تأیید عنوان و ادامه را انتخاب کنید.

پنل فروشندگان دیجی‌کالا

آخرین قسمت بارگذاری تصویر کالا است که اهمیت زیادی دارد. عکسی که بارگذاری می‌کنید حتما باید ویژگی‌های مورد نظر دیجی‌کالا را که در همین قسمت توضیح داده شده داشته باشد. بهتر است از زوایای مختلف کالا عکس بگیرید.

سپس کالا را ذخیره کنید تا محصولتان در پنل ثبت شود. پس از بررسی و تأیید این قسمت می‌توانید آن را قیمت‌گذاری کنید. ممکن است محتوایی که در این قسمت وارد کرده‌اید اشکالاتی داشته باشد که می‌توانید آن‌ها را در بخش مدیریت محصول مشاهده و اصلاح کنید. استفاده از راهنما در هر مرحله از درج محصول به شما کمک می‌کند.

وضعیت کالا

وضعیت کالا به شما نشان می‌دهد که کالای شما در کدام مرحله قرار دارد. در مرحله پیش‌نویس فقط خودتان می‌توانید کالا را مشاهده کنید و تا زمانی که گزینه انتشار را برای آن انتخاب نکنید هیچ تیمی در دیجی‌کالا آن را بررسی نمی‌کند. پس از انتخاب انتشار کالای شما در صف بررسی قرار می‌گیرد.

بررسی مجدد مربوط به کالاهایی است که مواردی از اطلاعات آن ایراداتی دارد. اگر کالای شما در این وضعیت بود، با کلیک روی گزینه ویرایش محصول می‌توانید اشتباهات را پیدا کرده و آن‌ها را اصلاح کنید. حالا کالا را ذخیره کنید تا به بخش انتظار تأیید وارد شود.

توجه کنید که پس از تأیید محصول، فقط تا زمانی که فروشنده دیگری روی کالا قیمت‌گذاری نکرده باشد شما می‌توانید بعضی از اطلاعات کالا را مثل عکس اصلی محصول، آلبوم عکس، شرح محصول و نقاط قوت و ضعف ویرایش کنید.

اگر بعد از تأیید کالا، محتوای آن را تغییر دهید کالای شما در وضعیت بررسی مجدد قرار می‌گیرد. اگر کالایی را به صورت تکراری وارد کرده باشید کالایتان تأیید نمی‌شود، در این موارد کالای موجود را به پنل خود اضافه کرده و مراحل قیمت‌گذاری را شروع کنید.

وضعیت حذف شده برای کالاهایی به کار می‌رود که جزو کالاهای ممنوعه هستند و اجازه فروش آن را در سایت ندارید. همچنین ممکن است کالای شما نیاز به قیمت مصوب یا مرجع داشته باشد و به این دلیل به وضعیت حذف شده وارد شده باشد.

برای اطلاع از این کالاها، ابتدا باید وارد سایت selleracademy شوید و روی گزینه کالاهای ممنوعه کلیک کنید تا لیست آن‌ها را مشاهده کنید. همچنین برای کالاهایی که نیاز به قیمت مصوب یا مرجع دارند با جست‌وجو در همین صفحه فرم درخواست قیمت مصوب را پیدا کرده و آن را پر کنید.

قیمت‌گذاری محصول

پس از اینکه کالا تأیید شد سراغ قیمت‌گذاری بروید. در قسمت مدیریت محصولات کالای تأیید شده را انتخاب کنید. روی گزینه افزودن تنوع کلیک کنید. تنوع کالا را انتخاب کنید.

پنل فروشندگان دیجی‌کالا

در صفحه‌ای که برایتان نمایش داده می‌شود، گزینه‌های لازم را پر کنید. در این قسمت گزینه فعال باید تیک داشته باشد. همچنین قسمت رنگ/سایز را که مشخصه اصلی تنوع کالای شماست انتخاب کنید. سپس از لیست گارانتی‌ها، نوع گارانتی کالا را انتخاب کنید. گزینه‌ی کد محصول اختیاری است و می‌توانید کدی را که در سیستم خود برای کالا در نظر گرفته‌اید اضافه کنید. سپس در فیلد قیمت فروش، قیمت نهایی که مشتری باید آن را پرداخت کند وارد کنید.

پنل فروشندگان دیجی‌کالا

در این بخش گزینه قیمت بازار را هم مشاهده می‌کنید، این گزینه اختیاری است و اگر می‌خواهید تنوع کالا را در سایت با تخفیف نمایش دهید آن را انتخاب کنید و قیمتی بالاتر از قیمت فروش خود برای آن بنویسید.

گزینه بعدی حداکثر تعداد قابل سفارش در هر سبد است که با موجودی انبار متفاوت است. گزینه دیگر فروش بدون محدودیت است که موجودی انبار شما را نشان می‌دهد، اگر آن را تیک بزنید یعنی انبار شما برای تنوع مورد نظرتان بی‌نهایت است. اگر تیک آن را بردارید سقف فروش برایتان نشان داده می‌شود که می‌توانید موجودی انبارتان را در این قسمت بنویسید. وقتی تعداد سفارش‌ها به سقف این عدد برسد کالا به صورت خودکار ناموجود می‌شود.

در بخش توضیحات می‌توانید هر اطلاعات دلخواهی را بنویسید که البته به مشتری نشان داده نمی‌شود. پس از تکمیل این گزینه‌ها با کلیک روی ذخیره اطلاعات، روند قیمت‌گذاری به اتمام می‌رسد.

توجه کنید قیمت‌ها در پنل به صورت ریال وارد می‌شود اما در سایت به صورت خودکار به تومان نمایش داده می‌شود. در قیمت‌گذاری دقت کنید که عدد را درست وارد کنید. همچنین برای تضمین بهترین قیمت باید قیمت فروش شما مساوی یا پایین‌تر از میانگین قیمت کالا در بازار آنلاین و آفلاین باشد. وقتی کالایی چند فروشنده داشته باشد، به صورت پیش‌فرض فروشنده‌ای که کمترین قیمت را برای کالا اعلام کرده قبل از بقیه نمایش داده می‌شود.

منوی سفارشات

این منو دو قسمت تأیید شده و در انتظار تأیید دیجی کالا دارد. پس از افزودن تنوع در صورت فعال بودن، کالا بلافاصله موجود می‌شود و مشتری می‌تواند آن را سفارش بدهد و شما فهرستی از آن را در منوی سفارشات مشاهده می‌کنید.

اطلاعات مختلف سفارشات در اینجا نمایش داده می‌شود. موجودی نزد دیجی‌کالا، موجودی سفارش‌هایی است که انبار دیجی‌کالا آن را تحویل گرفته است، وجودی در راه، مجموعه سفارش‌هایی است که در محموله آماده شده و هنوز به انبار تحویل داده نشده‌اند. ساخت محموله از سفارشات به معنی سفارش بررسی شده است.

شما می‌توانید میانگین فروش یک هفته خود را در همین بخش مشاهده کنید. در گزینه سفارشات تعهد ارسال تا امروز، می‌توانید مجموعه سفارشات بررسی نشده را که مهلت ارسال آن‌ها به انبار دیجی‌کالا تا امروز است مشاهده کنید. در گزینه در انتظار ارسال امروز که با ستون سبز رنگ نمایش داده شده تعدادی از تنوع که باید در محموله امروز خود به انبار دیجی‌کالا ارسال کنید نمایش داده می‌شود. گزینه مقدار بهینه ارسال تعداد پیشنهادی برای ارسال تنوع کالایی مورد نظر است. در انتظار ارسال فردا به بعد تعدادی است که باید در محموله امروز خود به انبار دیجی‌کالا ارسال کنید. سفارشات در انتظار تأیید دیجی‌کالا هم تعداد سفارشات غیرقطعی است که نباید آن‌ها را در محموله خود لحاظ کنید.

پنل فروشندگان دیجی‌کالا

ایجاد محموله

بخش دیگری از کار شما به عنوان فروشنده این است که سفارش‌هایتان را برای ارسال به انبار دیجی‌کالا آماده کنید. برای این کار لازم است از سفارشاتی که باید در روز ارسال شوند محموله‌ای تهیه کنید. وارد منوی سفارشات تأیید شده شوید، تمامی آیتم‌های تعهد ارسال امروز و قبل را انتخاب کنید. سپس تمامی سفارش‌های فیلتر شده را انتخاب کنید. اگر تعداد سفارش‌ها بالا است، می‌توانید با یک تیک تمامی سفارش‌های فیلتر شده را انتخاب کنید. اما حواستان باشد که سفارشات در انتظار تأیید دیجی‌کالا را انتخاب نکنید. دقت کنید که ایجاد محموله امکان ویرایش یا حذف ندارد.

پنل فروشندگان دیجی‌کالا

سپس باید محموله را ایجاد کنید، پس از کلیک روی گزینه ایجاد محموله به صفحه مشخصات محموله ارسالی هدایت می‌شوید. در این صفحه گزینه‌های شماره محموله، تاریخ ارسال/آماده تحویل، زمان ارسال، روش تحویل و سایز محموله را مشاهده می‌کنید. در گزینه روش تحویل، توسط فروشنده را انتخاب کنید. در قسمت سایز محموله باید ناوگانی را که برای ارسال محموله خود از آن استفاده می‌کنید انتخاب کنید.

پنل فروشندگان دیجی‌کالا

در نهایت با گزینه تأیید عملیات روبه‌رو می‌شوید که پس از تأیید آن لیبل‌های تولید شده برای سفارش‌ها را خواهید دید. این لیبل‌ها را روی لیبل‌های مخصوص مرکز فروشندگان دیجی‌کالا(به رنگ نارنجی) پرینت گرفته و روی هر سفارش بچسبانید.

پنل فروشندگان دیجی‌کالا

همراه با هر محموله باید یک رسید دوبرگی حواله انبار ارسال کنید که یک برگ آن حتما مهر و امضا شده باشد.

در ستون وضعیت می‌توانید وضعیت محموله خود را مشاهده کنید. وضعیت آماده ارسال و تحویل محموله‌ای است که هنوز انبار دیجی‌کالا آن را تأیید نکرده است. اگر گزینه دریافت ناقص را مشاهده کردید به این معناست که در محموله شما چند عدد از کالاهایتان ارسال نشده یا به دلیل مشکل در ظاهر کالا یا مغایرت با کالای درج شده انبار آن را دریافت نکرده است.

پنل فروشندگان دیجی‌کالا

درخواست‌های فاکتور

پس از آغاز روند فروش، منوی درخواست‌های فاکتور را به طور منظم چک کنید و تا ۴۸ ساعت پس از هر درخواست به آن ترتیب اثر دهید. فاکتورها حتما باید رسمی باشند و در آن شماره ثبت، کد اقتصادی شرکت یا فروشگاه یا کد ملی، لوگوی شرکت، شماره تلفن و آدرس و مهر ثبت شده باشد.

پنل فروشندگان دیجی‌کالا

فایل اسکن‌شده‌ی فاکتور را پیش از ارسال به مشتری، در دیجی‌کالا آپلود کنید. نسخه اصلی فاکتور مستقیماً به مشتری ارسال می‌شود. در فاکتورها نام دیجی‌کالا را ننویسید و آن را همراه با محموله به انبار دیجی‌کالا نفرستید.

منوی صورت‌حساب

منوی دیگری که لازم است به آن مراجعه کنید، صورت‌حساب است. در این صفحه طبق سررسید محاسبات خودتان که بر اساس قرارداد تعیین می‌شود صورت‌حساب به نمایش درمی‌آید.

پنل فروشندگان دیجی‌کالا

در هر ردیف مشخصات کلی یک صورت‌حساب محاسبه شده را مشاهده می‌کنید و با کلیک روی هر ردیف می‌توانید وضعیت صورت‌حساب خود را در هر مرحله و نتیجه آن را با جزئیات ببینید.

در ستون مرحله دو گزینه مشاهده می‌کنید. اگر سفارش شما نزد کارشناس مالی خزانه است، یعنی صورت‌حسابتان در صف بررسی و پرداخت قرار دارد. اگر در این ستون عبارت پرداخت صورت‌حساب را مشاهده می‌کنید یعنی صورت‌حساب شما توسط کارشناس خزانه تأیید شده است.

در ستون نتیجه هم می‌توانید نتیجه صورت‌حساب خود را ببینید که آیا کارشناس خزانه آن را تأیید کرده یا نه. اگر گزینه بررسی نشده را مشاهده کردید یا کارشناس آن را بررسی نکرده یا هنوز موعد واریز نرسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات