آموزش کسب درآمد از طریق همکاری در فروش

پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
دست‌دادن دو شخص
همکاری در فروش چیست؟ با همکاری در فروش کدام سایت‌های ایرانی و خارجی می‌توان کسب درآمد کرد؟
تبلیغات

فرض کنید به‌هردلیلی حوصله‌ یا توان کار حضوری را ندارید و آرزو می‌کنید که ای کاش می‌شد در خانه درآمد داشته باشید. یک وب‌سایت، کانال تلگرام یا صفحه‌ی اینستاگرام راه‌اندازی می‌کنید و از طریق تبلیغ‌هایی که برای فروشنده‌های دیگر انجام می‌دهید، درآمد کسب می‌کنید. ایدئال بنظر می‌رسد. اینطور نیست؟

مسیر به‌وضوح مشخص است؛‌ تخصص یا زمینه‌ی فعالیتتان را مشخص می‌کنید و پس از گذراندن مراحل ثبت‌نام در یکی از سامانه‌های همکاری در فروش، تنها کاری که باید انجام دهید معرفی و تبلیغ محصول یا خدمات فروشگاه موردنظر است. بااین‌حال، این سیستم نیز مانند هرکار دیگری دشواری‌های خودش را دارد و اگر از گوشه‌وکنار می‌شنوید که با همکاری در فروش حتی در خواب هم می‌تواید پول دربیاورید، بدانید که این خوابیدن و پول درآوردن ممکن است بسیار زمان‌بر و طولانی باشد و تلاش و پشتکار و صبوری تا دریافت نتیجه در حوصله‌ی هرکسی نمی‌گنجد.

در قدم اول به انگیزه نیاز دارید و در قدم‌های بعد به ایده‌های جذاب برای جذب مخاطب و درنهایت ترغیب آن‌ها به کلیک روی محصولاتی که تبلیغ می‌کنید! اگرچه همکاری در فروش برای برخی از بلاگرها این‌روزها به یکی از پر درآمد ترین شغل های دنیا تبدیل شده است، همه افراد از افیلیت مارکتینگ به درآمدهای کلان نمی‌رسند. بااین‌حال، نکات و استراتژی‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش درآمد خود از آن‌ها بهره ببرید. اگر می‌خواهید درمورد افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش بیشتر بدانید، در این مقاله همراه زومیت باشید.

affiliate marketing یا بازاریابی وابسته که در ایران بیشتر با نام همکاری در فروش شناخته می‌شود، نوعی کسب‌وکار اینترنتی و یکی از روش های کسب درآمد که از طریق آن همکار فروش برای بازاریابی، تبلیغ و فروش محصولات شرکت یا شخص دیگری، کمیسیون دریافت می‌کند. درواقع فروشنده محصولات خود را که می‌تواند از هر نوعی باشد، به‌واسطه‌ی اشخاص دیگر به فروش می‌رساند و به ازای هر کلیکی که به خرید منجر می‌شود، مبلغ خاصی را به‌عنوان پورسانت به این افراد پرداخت می‌کند. اگر وب‌سایت خاصی دارید و روزانه افراد زیادی از محتوای سایت‌تان بازدید می‌کنند یا یک صفحه‌ی اینستاگرام با مجموعه‌ای از مخاطبان دارید، سیستم مشارکت در فروش می‌تواند قدم خوبی برای کسب درآمد باشد.

افیلیت مارکتینگ چگونه عمل می‌کند؟

فرض کنید، تبلیغ یا پیوندی را برای فروشگاه x در وب‌سایت، وبلاگ یا شبکه‌ی اجتماعی خود نمایش می‌دهید:

مشتری روی پیوند وابسته منحصربه‌فرد شما کلیک می‌کند.

سپس در فروشگاه x اقدام به خرید می‌کند.

تراکنش با موفقیت انجام می‌شود.

فروشگاه x خرید را تأیید می‌کند.

درنهایت به شما مبلغ کمیسیون پرداخت می‌شود.

نرخ کمیسیون و میزان پرداختی بسته به شرکت و پیشنهاد متفاوت است. در بدترین حالت، حدود ۵ درصد از فروش را به دست خواهید آورد؛ اما اگر فرآیند خوب پیش برود، حتی می‌توانید تا ۵۰ درصد درآمد کسب کنید. همکاری در فروش با توزیع مسئولیت‌های بازاریابی و ایجاد تعامل بین مشتری و فروشنده فعالیت می‌کند و درآخر سهمی از سود را برای مشارکت‌کنندگان به ارمغان می‌آورد. این اثر سودآور، به سه بخش کلیدی تقسیم‌بندی می‌شود که وجود هرکدام وابسته به دیگری است: فروشنده یا سازنده‌ی محصول، تبلیغ‌کننده و مصرف‌کننده.

همکاری در فروش

فروشنده: فروشنده، شخصی است که محصولی برای عرضه داشته و نیازی به مشارکت فعال در بازاریابی ندارد و می‌خواهد با پرداخت هزینه به سایت‌های وابسته برای تبلیغ محصولات خود، به مخاطبان جدیدی دست یابد و از این طریق فروش محصولات خود را افزایش دهد.

تبلیغ‌کننده: تبلیغ‌کننده می‌تواند فرد یا شرکتی باشد که با تبلیغ محصول فروشنده به شیوه‌ای جذاب سعی می‌کند مشتریان بالقوه را در مورد ارزش محصول موردنظر ،جذب و متقاعد کند تا درنهایت آن را خریداری کنند. اگر مصرف کننده در نهایت محصول را بخرد، تبلیغ‌کننده بخشی از درآمد حاصل را دریافت خواهد کرد. این شرکت‌ها یا افراد معمولاً مخاطبان بسیاری دارند و دارای جایگاه یا نام تجاری مشخصی هستند.

مصرف‌کننده: مصرف‌کننده شاید مهم‌ترین بخش این فرآیند را تشکیل می‌دهد. برای این‌که سیستم وابسته کار کند، باید فروش وجود داشته باشد و مصرف‌کننده یا مشتری کسی است که این امر را محقق می‌کند. درواقع مشتری یا مصرف‌کننده سیستم همکاری در فروش را به گردش در می‌آورد. بدون فروش، هیچ کمیسیون و درآمدی برای تقسیم وجود ندارد.

مزایای همکاری در فروش

افیلیت مارکتینگ

چرا باید یک فروشنده‌ی وابسته باشیم؟ مهم‌ترین سوال درمورد فرآیند همکاری در فروش شاید همین باشد. اینکه آیا واقعا می‌توان از این طریق به درآمد کلان رسید؟ آیا ارزش امتحان‌کردن را دارد؟ آیا با ریسک همراه است؟ بیایید درمورد مزایای مشارکت در فروش کمی صحبت کنیم.

بدون نیاز به پشتیبانی

فروشنده‌ها و شرکت‌هایی که محصولات یا خدمات مختلف را ارائه می‌دهند، باید با مصرف‌کنندگان خود معامله کنند و مطمئن شوند که از خریدشان رضایت دارند. به لطف ساختار بازاریابی وابسته یا همان همکاری در فروش هرگز نباید نگران پشتیبانی مشتری یا رضایت او باشید. تمام کاری که بازاریاب وابسته باید انجام دهد این است که فروشنده را با مصرف‌کننده مرتبط کند. فروشنده پس از دریافت کمیسیون خود از فروش، به هرگونه شکایت مصرف‌کننده رسیدگی خواهد کرد و وظیفه‌ی پشتیبانی مشتریان به‌عهده‌اش خواهد بود.

درآمد منفعل

اگر از افرادی هستید که حضور در دفتر کار را دوست ندارید، افیلیت مارکتینگ راه‌حلی عالی است. می‌توانید کمپین‌هایی راه‌اندازی کنید و بدون بیرون‌آمدن از خانه به‌واسطه‌ی انجام تبلیغات درآمد کسب کنید.

مقرون‌به‌صرفه بودن

بسیاری از کسب‌وکارها برای تامین مالی فروش محصولات به هزینه‌های اولیه و جریان نقدی نیاز دارند. بااین‌حال، بازاریابی وابسته را می‌توان با هزینه محدود، به‌سرعت و بدون دردسر انجام داد. بنابراین، نیازی نیست نگران هزینه‌های غیرمنتظره باشید و شروع فرآیند نسبتا ساده خواهد بود. برای ثبت‌نام در اکثر سامانه‌های همکاری در فروش و شروع فعالیت، به هزینه‌ی خاصی نیاز نخواهید داشت.

استقلال کافی

از آنجایی که اساساً درحال تبدیل‌شدن به فردی فریلنسر هستید، در تعیین اهداف خود به‌اندازه‌ی کافی استقلال خواهید داشت. این روند کاری، به شما امکان می‌دهد هرزمانی که تمایلی به ادامه‌ی کار نداشتید، مسیر خود را تغییر دهید و ساعات کاری را خودتان تعیین کنید. بدین‌ترتیب، از محدودیت‌ها و مقررات شرکت‌ها و تیم‌های بد، دور خواهید بود.

پاداش‌های مبتنی‌بر عملکرد

با داشتن شغلی معمولی، می‌توانید ساعت‌ها در هفته کار کنید و حقوق ثابتی را به دست آورید. یکی از مزیت‌های همکاری در فروش این است که حقوقتان صرفا براساس عملکردی که دارید تعیین می‌شود. تقویت مهارت‌های مرور و نوشتن کمپین‌های جذاب به بهبود مستقیم درآمد شما منجر خواهد شد و درنهایت برای کاری که انجام می‌دهید، دستمزد کافی دریافت خواهید کرد.

انواع پلتفرم‌های فعال در زمینه مشارکت در فروش

اینفلوئنسری در حال تبلیغ لوازم آرایش

شرکت‌های وابسته معمولا تبلیغ محصولات را به یک شیوه محدود نمی‌کنند. چندین کانال بازاریابی وجود دارد که می‌توانند آن‌ها را برای بازاریابی محصولات خود به کار گیرند.

اینفلوئنسرها

اینفلوئنسر به‌عنوان تولیدکننده‌ی محتوا بر تصمیمات خرید بخشی از مردم تأثیر بسزایی دارد. این شخص در موقعیت بسیارخوبی برای بهره‌مندی از بازاریابی وابسته قرار دارد و دارای دنبال‌کننده‌های چشمگیر است؛ بنابراین به‌راحتی می‌تواند از طریق پست‌های رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و سایر تعاملاتی که با دنبال‌کنندگان خود دارد، مشتریان را به سمت محصولات فروشنده هدایت کند و درآخر سهمی از سود به دست آمده را دریافت کند.

    وبلاگ‌نویس‌ها

    وبلاگ‌نویس‌ها نیز در بازاریابی وابسته نقش مهمی را ایفا می‌کنند. شخص نویسنده، با تحلیل کامل محصول یا خدمات، بررسی جامعی می‌نویسد و برند را به شیوه‌ای قانع‌کننده تبلیغ می‌کند و از این طریق ترافیک را به سایت فروشنده باز می‌گرداند. وبلاگ‌نویس به دلیل تأثیری که در انتشار اخبار ارزشمند درمورد محصول ارائه می‌کند، میزان فروش فروشنده را افزایش می‌دهد و پاداش می‌گیرد.

    وب‌سایت‌های رسانه‌ای بزرگ

    این وب‌سایت‌ها که مخاطبان زیادی را با خود همراه کرده‌اند، محصولات را از طریق بنرها و پیوندهای وابسته به مخاطبان انبوه خود تبلیغ می‌کنند. در واقع شیوه‌ای برتر را برای نمایش محصولات پیش می‌گیرند و درنهایت نرخ تبدیل را بهبود می‌بخشند و درآمد بالایی را هم برای فروشنده و هم برای شرکت وابسته به ارمغان می‌آورند. برای مثال، Amazon Associates یکی از شناخته‌شده‌ترین سایت‌های خارجی وابسته به آمازون محسوب می‌شود که بیشترین سهم بازار از شبکه‌های وابسته (۴۶/۱۵ درصد) را به خود اختصاص داده است.

    نکات مهم در سیستم همکاری در فروش

    مقایسه A و B

    برای موفقیت در زمینه‌ی همکاری در فروش و ترغیب مشتری به خرید محصولاتی که تبلیغ می‌کنید، موارد مهمی را باید در نظر بگیرید:

    انتخاب درست محصول

    شما به‌عنوان همکار فروش این توانایی را دارید که محصولات یا برندهای موردعلاقه‌ی خود را انتخاب و به دیگران معرفی کنید؛ بنابراین مطمئن شوید که کمپین‌های شما حول محور محصولات ارزشمندی قرار دارند که مصرف‌کنندگان از آنها لذت می‌برند. سعی کنید خودتان را جای مخاطب قرار دهید؛‌ چه محصول و برندی توجهتان را جلب خواهد کرد؟

    بررسی محصولات

    روی بررسی محصولات و خدماتی که در حوزه‌ی تخصصی شما قرار دارند تمرکز کنید و سپس به‌واسطه‌ی رابطه‌ای که با مخاطبان خود ایجاد کرده‌اید، مزایای هر محصول را به‌طور دقیق بررسی کنید و با محتوای دقیق و واضح، به‌ آن‌ها توضیح دهید که چرا از خرید این محصول سود می‌برند. همچنین، مقایسه‌ی محصول با محصولات هم‌رده نیز می‌تواند مفید باشد.

    استفاده از منابع مختلف

    به‌جای اینکه صرفا روی ایمیل یا یکی از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ تمرکز کنید، وقت خود را صرف کسب درآمد با وبلاگ، رسانه‌های اجتماعی، کانال‌های تلگرامی و مجموعه‌ای از پلتفرم‌ها کنید. با آزمایش انواع استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ درنهایت خواهید دید که مخاطبان شما به کدام یک بیشتر پاسخ می‌دهند. بهتر است از این تکنیک به‌صورت مکرر استفاده کنید.

    انتخاب دقیق محصول

    مهارت‌های بازاریابی شما هرقدر هم خوب باشد، از محصولی بد و بی‌کیفیت کمتر از محصولی ارزشمند درآمد خواهید داشت. بد نیست قبل از تبلیغ درمورد محصولی جدید، برای شناخت مزایا و معایب آن وقت بگذارید و ببینید آیا مشتریان چنین محصولی را می‌پسندند یا خیر. علاوه‌براین، قبل از شروع همکاری با فروشنده، با دقت درمورد او تحقیق کنید؛ زیرا وقت شما به‌اندازه‌ی کافی ارزشمند است و نباید آن را صرف محصولات نامرغوب و فروشنده‌های غیرقابل اعتماد کنید.

    استراتژی‌های خود را تقویت کنید

    از آنجاکه رقابتی جدی میان همکاران فروش جریان دارد، همواره خود را در جریان استراتژی‌های جدید قرار دهید تا از قافله عقب نمانید و بتوانید جایگاه خود را در حوزه‌ی رقابت تثبیت کنید. می‌توانید از تکنیک‌های بازاریابی جدید بهره ببرید و به‌طور مداوم این روش‌ها را به‌روز کنید تا درآمد خود را افزایش دهید.

    سایت‌های همکاری در فروش ایرانی

    اگر تصمیم خود را گرفته‌اید و می‌خواهید در راه کسب درآمد از طریق افیلیت مارکتینگ قدم بردارید، وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که با بررسی شرایط دقیق هرکدام می‌توانید کار خود را شروع کنید. درادامه به برخی از این وب‌سایت‌ها اشاره می‌کنیم.

    میمارکت

    می مارکت

    می‌مارکت با بیش از ۷۰۰۰ وبمستر فعال و ۱۵ سال سابقه‌ی فعالیت، سامانه‌ی همکاری در فروش دیگری است که می‌توانید برای کسب درآمد روی آن حساب کنید. بلاگرها، اینفلوئنسرها، صاحبان وب‌سایت یا کانال‌های تلگرامی، کانال‌های یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی، همگی از افرادی هستند که می‌توانند از طریق این سامانه درآمد کسب کنند. نکته‌ی قابل‌توجه درمورد می‌مارکت این است که به محض ثبت خرید و ارسال کالا از فروشگاه، پورسانت تعیین‌شده به حساب شما واریز خواهد شد و نیازی نیست تا مراحل بعد صبر کنید. ازسوی‌دیگر با معرفی افرادی به عنوان زیرمجموعه، میمارکت ۱۵درصد از درآمد زیرمجموعه‌ را به عنوان پاداش به حساب شما واریز خواهد کرد. این درحالی‌ است که مبلغ مذکور از درآمد زیرمجموعه کسر نخواهد شد.

    سبز گستر

    سایت سبز گستر

    سیستم همکاری در فروش سبزگستر به شما امکان می‌دهد تبلیغات این فروشگاه را در شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت اختصاصی خود به کاربران ارائه دهید و پورسانت هر کالای فروش‌رفته را به‌صورت جداگانه دریافت کنید. به‌محض ثبت سفارش ۷۰ درصد از این مبلغ در پنل شما قرار خواهد گرفت و پس از تأیید نهایی، باقی مبلغ به آن افزوده خواهد شد. برای شروع همکاری، باید ثبت نام کنید و پس از ساخت فروشگاه اختصاصی و دستیار همکار، تبلیغات را شروع کنید. درنهایت می‌توانید پورسانت هر محصول را در پنل خود ببینید.

    سایت‌های همکاری در فروش خارجی

    Amazon Associates

    Amazon Associates یکی از برنامه‌های بازاریابی برای ناشران واجدشرایط است که آن‌ها را قادر می‌سازد از ترافیک خود به‌نحوی برای دستیابی به درآمد بهر‌ه‌مند شوند. ابزارهای مختلفی برای ایجاد پیوند در دسترس است که ناشران برای کسب درآمد، با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند. فرآیند همکاری در فروش آمازون در سه مرحله‌ی ساده انجام می‌شود: ثبت نام، توصیه و کسب درآمد.

    CJ

    CJ یکی از شرکت‌های تبلیغاتی آنلاین متعلق به شرکت Publicis است که در صنعت افیلیت مارکتینگ و در اکثر نقاط جهان فعالیت می‌کند. این پلتفرم که پیش‌تر با Commission Junction شناخته می‌شد، بیش از ۲۰ سال است که به افراد کمک می‌کند تا به صورت آنلاین درآمد کسب کنند. از مزیت‌های CJ می‌توان به رابط کاربر پسند، دسترسی به مجموعه وسیعی از محصولات و ساختار کمیسیون قابل اعتماد آن اشاره کرد.

    Awin

    Awin یکی از بزرگترین شبکه‌های افیلیت مارکتینگ در جهان محسوب می‌شود که دسترسی به طیف گسترده‌ای از محصولات و برندها را فراهم می‌کند. علاوه‌براین، Awin دسترسی به مجموعه‌ی وسیعی از ابزارها و منابع را برای بهینه‌سازی کمپین‌ها، پیگیری کلیک‌ها و بهبود درآمد در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در آوین پس از اینکه پیوندهای وابسته خود را تبلیغ کردید، می‌توانید برای ماه‌ها یا حتی سال‌های آینده از فروش‌هایی که از طریق آن پیوندها ایجاد می‌شود، کمیسیون دریافت کنید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات