آخرین اخبار طرح تعویض خودروهای فرسوده [به‌روزرسانی: آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان مرحله دوم]

یک‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
مطالعه 8 دقیقه
تعویض خودرو
ثبت نام پذیرفته‌شدگان مرحله دوم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده آغاز شد. برای اطلاع از شرایط و جزئیات این طرح این مطلب را تا انتها بخوانید.
تبلیغات

افزایش نرخ تورم و گران شدن قیمت ماشین در چند سال اخیر باعث شده بسیاری از افراد امکان خرید خودروی جدید یا به‌روز کردن ماشینشان را نداشته باشند. این موضوع باعث می‌شود افراد ماشین‌های چندساله و قدیمی بیشتری داشته باشند که هم مخارج استفاده از آن‌ها بالا است و دائماً خرج تعمیر روی دست صاحبانشان می‌گذارند و هم برای محیط زیست مضر هستند.

به همین دلیل دولت طرح‌هایی را در نظر می‌گیرد که به افراد برای تعویض خودروی فرسوده‌شان کمک کند. در این مطلب قصد داریم آخرین اخبار و اطلاعات درباره طرح تعویض خودروی فرسوده را برای شما شرح دهیم. به شما می‌گوییم این طرح چیست، چه شرایطی دارد و چطور می‌توانید برای استفاده از این طرح اقدام کنید.

این مطلب در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ به‌روزرسانی شده است.

ثبت نام مرحله دوم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده آغاز شد

روز گذشته (۲۸ مرداد ماه) اعلام شد که تعدادی از کسانی که در مرحله دوم طرح جایگزینی خودروی فرسوده متقاضی تعویض خودرو بودند، پذیرفته شده‌اند و اکنون می‌توانند برای تعویض خودرو ثبت نام کنند.

به گفته مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، در مرحله دوم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سامانه یکپارچه خودرو ۱۹ هزار متقاضی تأیید صلاحیت شده‌اند. سالاریه در خصوص پذیرفته‌شدگان مرحله دوم این طرح گفت:

برای این متقاضیان که محصولاتشان را از شرکت‌های سایپا، کرمان موتور، مدیران خودرو و فردا موتور انتخاب کرده‌اند، از سامانه‌هایی نوسازی ناوگان پیامک ارسال شده است.
- مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده

بنابراین، متقاضیان می‌توانند از یک ماه قبل از فصل تحویل خودرو با مراجعه به سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی www.nnhk.ir اقدام به ثبت نام و ایجاد صفحه شخصی به عنوان متقاضی کنند. در ادامه، از میان مراکز اسقاط موجود در سامانه نزدیکترین مرکز به محل سکونتشان را انتخاب و خودروی فرسوده را به این مرکز تحویل دهند تا به‌صورت سیستمی در فاز تحویل خودرو جایگزین قرار گیرند.

این نکته را در نظر داشته باشید که زمان ثبت نام برای این طرح از سوی سامانه ستاد نوسازی برای مقتاضیان پیامک می‌شود و تا پیش از ارسال پیامک امکان ثبت نام در سامانه ستاد برای متقاضیان فراهم نخواهد بود.

در حال حاضر امکان ثبت نام برای متقاضیانی که خودرو جایگزین خود را در تابستان و پاییز ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند در سایت ستاد فراهم شده است.

بنابراین، طبق اعلام ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده پذیرفته‌شدگان مرحله دوم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده باید بر اساس جدول زمان‌بندی در سامانه ثبت‌ نام کنند.

طرح تعویض خودرو فرسوده چیست؟

خرید یک ماشین جدید یا تعویض این تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها با مدل‌های جدید هم باید توسط دولت و شهرداری انجام شود و همین موضوع باعث می‌شود همواره تعداد زیادی از وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده در شهر وجود داشته باشد.

در راستای ساماندهی به این وضعیت و نوسازی خودروهای شخصی و غیر شخصی، دولت طرح تعویض یا جایگزینی خودروی فرسوده را در دستور کار قرار داده تا از این طریق هم به کاهش آلودگی کمک کند و مصرف بنزین وسایل نقلیه کمتر و در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود.

طرح تعویض خودروهای فرسوده ایده دولت است برای این که خودروهای جدید جایگزین خودروهای فرسوده شوند. این طرح اهداف زیست محیطی داشته و منظور از اجرای آن این است که خودروهای باکیفیت در شهر وجود داشته باشند تا هوای سالم‌تری داشته باشیم و سوخت کمتری مصرف شود.

با توجه به این که تمام اقشار جامعه توانایی تعویض خودرو یا خرید خودروی جدید را ندارند، دولت طرح تعویض خودروی فرسوده را در نظر گرفته تا به بعضی از افراد جامعه کمک کند که خودروی باکیفیتی را جایگزین اتومبیل قدیمی خود کنند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که وسایل نقلیه‌ای که پس از رسیدن به سن فرسودگی اقدام به جایگزینی نکنند، به‌صورت روزانه جریمه خواهند شد.

این طرح از زمان اجرایی شدن تا امروز تغییرات بسیاری داشته و نسبت به آنچه که قرار بود در ابتدا باشد تفاوت‌هایی کرده است. برای مثال، بنا بود برای فراهم کردن امکان تعویض خودرو به دارندگان خودروی فرسوده وام و تسهیلات ارائه شود تا به کمک آن بتوانند یک خودروی جدید و باکیفیت را جایگزین خودروی قدیمی و فرسوده خود کنند.

اما طرح اعطای وام و تسهیلات در حال حاضر اجرایی نمی‌شود و برای سال ۱۴۰۲ وامی برای تعویض خودروی فرسوده به متقاضیان ارائه نمی‌شود. تنها طرحی که در راستای کمک به تعویض خودروی فرسوده وجود دارد طرح جایگزینی است که در آن دارندگان خودروی فرسوده و متقاضی تعویض آن می‌توانند خودروی خود را واگذار کنند و یک خودروی جدید به‌عنوان جایگزین آن دریافت کنند. البته این متقاضیان بسته به خودرویی که انتخاب می‌کنند باید مابه‌التفاوت قیمتی خودروی فرسوده خود و خودروی جایگزین را پرداخت کنند.

البته این جایگزینی و مشمول شدن در طرح تعویض خودروهای فرسوده شرایطی دارد. یکی از شرایط سن خودرو است که در بخش بعد به آن می‌پردازیم.

سن فرسودگی خودروهای مختلف چقدر است؟

هر خودرویی نمی‌تواند در طرح تعویض و جایگزینی قرار بگیرد. برای این که یک خودرو در این طرح جای بگیرد اولین شرط این است که خودرو به عمر فرسوگی رسیده باشد. در حال حاضر گفته می‌شود که سن فرسودگی برای خودروهای سواری حدود ۲۰ سال است و خودروهایی که ساخت سال ۱۳۸۵ و قبل از آن باشند در طرح تعویض خودروی فرسوده قرار می‌گیرند.

سن دقیق فرسودگی خودروهای مختلف به شرح زیر است:

  • سن فرسودگی خودروهای سواری: ۲۰ سال
  • سن فرسودگی سواری‌های دولتی: ۱۵ سال
  • سن فرسودگی خودروهای تاکسی: ۱۰ سال
  • سن فرسودگی اتوبوس شهری: ۱۰ سال
  • سن فرسودگی اتوبوس‌های برون‌شهری: ۱۵ سال
  • سن فرسودگی خودروهای مینی‌بوس: ۱۵ سال
  • سن فرسودگی وانت: ۱۵ سال
  • سن فرسودگی کامیون کشنده: ۲۵ سال
  • سن فرسودگی موتورسیکلت: ۱۰ سال

چند نکته می‌تواند عمر فرسودگی خودروها را افزایش دهد. نکته اول این است که اتوبوس‌های درون‌شهری و برون‌شهری در صورتی که موتور یا بدنه را به‌طور کامل بازسازی کنند، ۵ سال به سن فرسودگی‌شان اضافه می‌شود. نکته دوم در خصوص تاکسی‌هاست که اگر کاتالیست خودرو و سیستم اگزوز را تعویض کنند یک سال به سن فرسودگی آن‌ها اضافه می‌شود. اتصال پالایشگر دوده استاندارد به خودروهای دیزلی هم عمر این خودروها را ۲ سال بیشتر می‌کند.

چنانچه عمر فرسودگی خودروی شما به سر آمده و تمایل دارید با استفاده از طرح جایگزینی خودروی فرسوده، خودروی جدیدی را جایگزین خودروی قبلی خود کنید لازم است شرایطی که دولت برای این طرح در نظر گرفته و همچنین، نحوه استفاده از طرح شرکت‌های ایران خودرو و سایپا برای تعویض خودرو را بدانید.

شرایط عمومی ثبت نام در طرح تعویض خودروی فرسوده

وزارت صنعت، معدن و تجارت فارغ از شرایطی که خودروسازان برای طرح تعویض خودروی فرسوده در نظر می‌گیرند، چند شرط عمومی تعیین کرده است که متقاضیان تنها در صورت برخورداری از آن‌ها می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند. این شروط عبارت‌اند از:

  • متقاضی باید گواهینامه دارای اعتبار داشته باشد
  • متقاضی باید در حساب وکالتی خود ۱۰۰ میلیون تومان پول داشته باشد
  • خودروی فرسوده حداقل مدل ۱۳۸۵ یا قبل از آن باشد
  • از آخرین خرید خودرو توسط متقاضی از شرکت‌های خودروسازی ۴۸ ماه (چهار سال) گذشته باشد
  • پلاک و سند خودرو باید به نام متقاضی باشد؛ وکالت‌نامه مورد قبول نیست
  • شرکت در این طرح فقط برای اشخاص حقیقی است و اشخاص حقوقی نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند

چنانچه متقاضی پلاک فعال دیگری به نام خود داشته باشد، مشکلی برای ثبت نام در طرح تعویض خودروی فرسوده ایجاد نخواهد کرد و این مسئله محدودیتی نخواهد داشت. علاوه بر این، شرکت ایران‌خودرو به‌عنوان یکی از شرکت‌های خودروسازی کشور چند شرط دیگر هم برای این طرح در نظر گرفته است که در ادامه به تفصیل توضیح داده خواهند شد.

شرایط ثبت نام در طرح تعویض خودروی فرسوده ایران خودرو

شرکت ایران‌خودرو برای طرح جایگزینی یا تعویض خودروی فرسوده علاوه بر شرایطی که توسط وزارت صمت برای این طرح در نظر گرفته شده است، چند شرط دیگر را هم در نظر دارد و متقاضیان فقط در صورتی که این شرایط را هم داشته باشند می‌توانند تقاضای استفاده از این طرح را داشته باشند و برای شرکت در قرعه‌کشی آن ثبت نام کنند. این شرایط در ادامه ذکر شده‌اند:

  • هر کد ملی مجاز به دریافت یک دستگاه خودرو خواهد بود؛ شرکت‌کنندگانی که در یک بخشنامه ثبت‌نام کرده و وجه مربوطه را پرداخت کرده‌اند، نمی‌توانند در طرح‌های همزمان یا بعدی شرکت کنند.
  • شماره تلفن همراهی که نام‌نویسی ثبت می‌شود باید به نام متقاضی باشد.
  • شرکت‌کنندگان منتخب در قرعه‌کشی این طرح مجاز به منتقل کردن امتیاز و حقوق مربوطه به اشخاص ثالث نیستند.
  • افراد منتخب باید در هنگام واریز وجه کد نمایندگی مربوط به استان محل سکونت خود را وارد کنند.

ایران‌خودرو این نکته را هم قید کرده است که افرادی که ماشین خود را تحویل می‌گیرند، باید تا حداکثر پنج ماه پس از تاریخ تحویل و یا طی کردن مسافت ۱۰۰۰ کیلومتر، برای سرویس ماشین خود به شرکت مراجعه کنند. در غیر این صورت، گارانتی ماشین باطل شده و هیچ گونه حقی برای مشتری وجود نخواهد داشت.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در طرح تعویض خودروی فرسوده

برای این که بخواهید در طرح تعویض خودروی فرسوده ثبت نام کنید تا در قرعه‌کشی شرکت کنید لازم است در سامانه یکپارچه خودرو اسم‌نویسی کرده و مدارکی را ارائه دهید. این مدارک عبارت‌اند از:

  • سند خودروی فرسوده خود که قصد تعویض آن را دارید
  • همه مستندات خودرو اعم از عوارض شهرداری، مالیات و پرداخت خلافی
  • ثبت تمام اطلاعات خودرو مانند رنگ، شماره شاسی و… در سامانه

سامانه یکپارچه فروش خودرو را در ادامه این مطلب، که مراحل ثبت نام را توضیح خواهیم داد، به‌طور کامل معرفی خواهیم کرد.

زمان ثبت نام و شرکت در طرح تعویض خودرو

امکان ثبت نام در طرح تعویض خودروی فرسوده مثل سایر طرح‌های مربوط به ثبت نام خودرو در بازه زمانی خاصی انجام می‌شود. این بازه زمانی از پیش تعیین‌شده نیست؛ بنابراین لازم است سایت‌ شرکت‌های خودروسازی، سامانه یکپارچه فروش خودرو و همچنین، اخبار خبرگزاری‌ها را پیگیری کنید تا از مهلت ثبت نام در این طرح مطلع شوید.

همچنین، در نظر داشته باشید که تعداد خودروهایی که به طرح تعویض خودروی فرسوده اختصاص داده می‌شود محدود است و بنابراین این خودروها از طریق قرعه‌کشی میان متقاضیان واگذار می‌شود. بنابراین، لازم است در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت نام کنید تا در صورت برخورداری از شرایط لازم و تأیید مدارکتان در قرعه‌کشی شرکت داده شوید.

در صورتی که متقاضیان ثبت نام‌کرده در این طرح در قرعه‌کشی برنده شوند و جزء منتخبان باشند می‌توانند مطابق با قوانین خودروی خود را تحویل داده و خودروی جدیدی دریافت کنند. لازم به ذکر است که متقاضی متناسب با قیمتی که خودروی فرسوده را به فروش می‌رساند، لازم است مابه‌التفاوت مبلغ خودروی جدید را پرداخت کند.

مراحل ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو

حالا که با شرایط طرح جایگزینی خودروی فرسوده آشنا شدید، لازم است پس از تکمیل مدارک گفته‌شده برای ثبت نام در این طرح اقدام کنید. ثبت نام برای شرکت در قرعه‌کشی این طرح صرفا به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود و مراحلی دارد که در ادامه این فرایند را برایتان توضیح داده‌ایم. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در حال حاضر امکان ثبت نام در این طرح وجود ندارد اما هر زمان که مهلت جدیدی برای ثبت نام اعلام شود، می‌توانید مراحلی را که در ادامه توضیح داده‌ایم انجام دهید.

برای ثبت نام در طرح جایگزینی خودروی فرسوده ابتدا وارد سامانه یکپارچه فروش خودرو به نشانی www.esalecar.ir شوید و پیش از اسم‌نویسی در طرح تعویض خودروی فرسوده، در این سامانه ثبت نام کنید.

سامانه یکپارچه خودرو

پس از ثبت نام در این سامانه، برای این که در طرح تعویض خودروی فرسوده ثبت نام کنید باید تمام اطلاعات فردی خود را به‌طور دقیق وارد کنید. همچنین لازم است اطلاعات خودروی فرسوده خود را اعم از شماره موتور، شماره شاسی و... را نیز در سامانه وارد و ثبت کنید.

پس از ورود این مشخصات و اطلاعات، روی گزینه «طرح تعویض خودروی فرسوده با نو» کلیک کنید. در ادامه، پس از گذراندن مرحله احراز هویت، ثبت نام شما در این طرح برای شرکت در قرعه‌کشی آن به پایان می‌رسد.

یادآوری می‌کنیم که ثبت نام شما در این طرح به منزله این نیست که می‌توانید خودروی فرسوده خود را تعویض کنید. شما با این ثبت نام در قرعه‌کشی شرکت داده خواهید شد و اگر در این قرعه‌کشی برنده و برگزیده شوید می‌توانید برای دریافت خودرو اقدام کنید.

در صورت برنده شدن در قرعه کشی تا دو ماه فرصت دارید که خودروی فرسوده خود را به مراکز اسقاطی تحویل دهید. در این طرح شما امکان دریافت وجه نقد در ازای تحویل خودروی فرسوده خود را ندارید. همچنین، نمی‌توانید لاشه خودروی فرسوده خود را دریافت کنید. فقط می‌توانید خودروی خود را تحویل دهید و خودروی جدیدی دریافت کنید.

البته این نکته را هم تکرار می‌کنیم که قیمت خودرویی را که در قرعه‌کشی برنده شده‌اید و جایگزین خودروی فرسوده‌تان شده است با قیمت تصویب‌شده در زمان واریز وجه مشخص می‌شود. در صورتی وجود تفاوت قیمت میان خودروی فرسوده با خودروی جدید، لازم است مابه‌التفاوت را هم پرداخت کنید.

پس از انجام قرعه‌کشی و اعلام اسامی برنده‌ها باید واریز وجه را انجام دهید. پس از وازیر، می‌توانید رنگ ماشین خود را انتخاب کنید. پس از انجام این مراحل زمان تحویل گرفتن خودرو به شما اعلام می‌شود و لازم است در زمان تعیین‌شده برای دریافت ماشین به نشانی که به شما اعلام می‌شود مراجعه کنید و خودروی خود را تحویل بگیرید.

سوالات متداول زومیت

  • سایت ثبت نام در طرح تعویض خودروی فرسوده چیست؟

    برای ثبت نام در طرح جایگزینی خودروی فرسوده به سامانه یکپارچه فروش خودرو مراجعه کنید.

  • شرایط استفاده از طرح تعویض خودروی فرسوده چیست؟

    خودروی فرسوده باید مدل سال ۱۳۸۵ و قبل از آن باشد؛ متقاضی باید گواهینامه دارای اعتبار داشته باشد؛ متقاضی باید در حساب وکالتی خود ۱۰۰ میلیون تومان پول داشته باشد؛ از آخرین خرید خودرو توسط متقاضی از شرکت‌های خودروسازی ۴۸ ماه (چهار سال) گذشته باشد؛ پلاک و سند خودرو باید به نام متقاضی باشد؛ وکالت‌نامه مورد قبول نیست.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات