ثبت نام وام ضروری بازنشستگان ۱۴۰۲ + همراه با آموزش تصویری

شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
مطالعه 7 دقیقه
وام بازنشستگان کشوری
ثبت نام وام ضروری بازنشستگان کشوری چه شرایط و مراحلی دارد؟ در این مطلب تمام شرایط و کلیه مراحل ثبت نام برای این وام را توضیح داده‌ایم.
تبلیغات

صندوق بازنشستگی کشوری از امروز، ۶ خرداد ۱۴۰۲، سامانه ثبت نام اینترنتی وام ضروری بازنشستگان کشوری را فعال کرد. با فعالیت این سامانه برای این گروه از افراد، بازنشستگان واجد شرایط از امروز تا پایان سال می‌توانند برای دریافت وام ثبت نام کنند.

البته این سامانه از گذشته برای ثبت نام دیگر وام‌ها و تسهیلات مالی، مانند وام ازدواج، تسهیلات خرید سهام و... فعال شده است و از تاریخ ششم خرداد ۱۴۰۲ امکان دریافت وام ضروری برای بازنشستگان کشوری را نیز با شرایط جدید فراهم کرده است.

وام ضروری بازنشستگان کشوری چیست؟

صندوق بازنشستگی کشور برای وام ضروری که در سال ۱۴۰۲ به بازنشستگان کشوری واجد شرایط تعیین‌شده در نظر گرفته مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال، معادل ۳۰ میلیون تومان، را در نظر گرفته است. این وام بازپرداخت ۳۶ ماهه دارد و با کارمزد سالانه چهار درصد به حساب متقاضیان واجد شرایط واریز می‌شود.

این وام بازنشستگی پیش از این، یک مرحله دیگر هم داشته و به متقاضیان واجد شرایط اعطا شده است. این مرحله جدید اعطای وام ضروری به بازنشستگان است که از امروز ثبت نام وام ضروری بازنشستگان مرحله دوم آغاز شده است.

بازنشستگان کشوری برای ثبت نام به منظور دریافت وام ضروری صندوق بازنشستگان کشوری نیازی به مراجعه حضوری به بانک نداشته و با ثبت نام در سامانه‌ خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند. پیش از این که سامانه مذکور را به شما معرفی کنیم و مراحل ثبت نام را آموزش دهیم، لازم است توضیح دهیم که بازنشستگان باید چه شرایطی داشته باشند تا مشمول این طرح شوند و بتوانند این وام را دریافت کنند.

شرایط دریافت وام ضروری بازنشستگان

صندوق بازنشستگی کشور چندین شرط را ذکر کرده است که بازنشستگان کشوری تنها در صورت برخورداری از این شروط می‌توانند نسبت به دریافت وام ضروری بازنشستگان اقدام کنند. این صندوق در توضیح درباره این وام نوشته است که:

بازنشستگان و موظفین محترم مشترک صندوق بازنشستگی کشوری می توانند با توجه به شرایط و ضوابط زیر اقدام به ثبت درخواست وام ضروری خود نمایند. پس از اعلام اسامی متقاضیان واجد شرایط، مبلغ وام بر اساس اولویت تعیین‌شده به شماره حساب متقاضی نزد بانک صادرات ایران واریز می‌گردد.

در مجموع ۱۱ شرط برای دریافت این وام ضروری از سوی صندوق بازنشستگی کشور ذکر شده است که در ادامه تمام این شروط را ذکر کرده‌ایم:

۱. مبلغ وام ۳۰۰ میلیون ریال (۳۰ میلیون تومان) است و فقط به حساب متقاضی در بانک صادرات، که در سیستم احکام درج شده و از این حساب حقوق بازنشستگی/وظیفه دریافت می‌کند، واریز خواهد شد.

۲. تسویه حساب مربوط به وام‌های ادوار گذشته تاثیری در اولویت‌بندی و یا احراز شرایط دریافت وام ایجاد نخواهد کرد.

۳. متقاضیانی که از تاریخ صدور حکم بازنشستگی آن‌ها کمتر از یک سال گذشته، مجاز به ثبت نام نیستند.

۴. وراث ذکوری که تا سه سال آینده از لیست وظیفه‌بگیری حذف می‌شوند، مجاز به ثبت نام نیستند.

۵. متقاضیانی که حکم ترمیم سال جاری برای آنان صادر نشده، مجاز به ثبت نام نیستند.

۶. فقط یکی از وراث وظیفه‌بگیر با رضایت سایر وراث وظیفه‌بگیر می‌تواند از وام استفاده کند. بنابراین، سایر وراث باید پس از ورود به لینک سامانه تعهد وراث و تکمیل آن، رضایت خود را از دریافت وام توسط متقاضی اعلام کنند.

۷. «بازنشسته» متقاضی که علاوه بر حقوق بازنشستگی خود به‌همراه سایر وراث از حقوق وظیفه استفاده می‌کند، برای امکان بهره‌مندی یک نفر از وراث وظیفه‌بگیر از تسهیلات وام ضروری، توصیه می‌شود «بازنشسته» متقاضی، از «دفتر کل بازنشستگی» خود اقدام به ثبت نام نماید.

۸. «وظیفه‌بگیر» متقاضی که علاوه بر این که به‌تنهایی از دفتر کل اول حقوق وظیفه دریافت می‌کند، به اتفاق وراث دیگر از دفتر کل دوم نیز حقوق وظیفه دریافت می‌کند. توصیه می‌شود «وظیفه‌بگیر» متقاضی، از «دفتر کل اول» اقدام به ثبت نام کند تا امکان ثبت نام یک نفر از مابقی وراث وظیفه‌بگیر از «دفتر کل دوم» فراهم شود.

۹. ذکر شماره دفتر کل بازنشستگی، شماره ملی، شماره حساب بانک صادرات ایران و شماره تلفن همراه الزامی است.

۱۰. ثبت نام در سامانه، حقی را برای پرداخت وام به متقاضی ایجاد نخواهد کرد.

۱۱. پس از اتمام مهلت ثبت نام، سوابق متقاضیان از جمله مجموع وام‌های دریافتی، بهره‌مندی از سایر تسهیلات، میزان حقوق و... مورد بررسی و اولویت‌بندی قرار گرفته و بر اساس میزان اعتبار تخصیصی توسط بانک عامل، «واجدین شرایط» تعیین و اسامی در سامانه اعلام می‌شود.

در خصوص شرط ششم، که به وراث وظیفه‌بگیر مربوط می‌شود، این سه نکته نیز اشاره شده است:

  • برای تکمیل مشخصات در سامانه تعهد وراث برای وظیفه‌بگیران بیش از یک نفر الزامی است.
  • فقط در صورت تکمیل و تائید مشخصات در سامانه تعهد وراث درخواست ثبت نام کننده در لیست متقاضیان وام ضروری قرار خواهد گرفت.
  • درخصوص تعهد وراث صغیر و محجور، تنها از طریق سامانه مدیریت‌های استانی و با ارائه مستندات (قیم‌نامه، حکم سرپرستی صادره توسط دادگستری) قابل تائید است.

نحوه ثبت نام وام ضروری بازنشستگان

اگر از شرایطی که صندوق بازنشستگی کشور برای ثبت نام وام صندوق بازنشستگی کشوری ۱۴۰۲ اعلام کرده، برخوردار هستید می‌توانید نسبت به ثبت نام در سامانه مربوط به این وام ثبت نام کنید و برای دریافت این وام درخواست دهید.

برای ثبت نام در سامانه باید ابتدا وارد درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری شوید. برای این کار می‌توانید در قسمت URL مرورگر خود نشانی www.sabasrm.ir را وارد کنید و دکمه جست‌وجو را بزنید.

در صفحه‌ای که به شما نمایش داده می‌شود، در بخش منوی بالای صفحه و در بخش «تسهیلات مالی« روی گزینه «وام ضروری» کلیک کنید. با انتخاب این بخش، به صفحه‌ای مربوط به وام ضروری بازنشستگان کشوری هدایت می‌شوید که در آن ضمن توضیح شرایط دریافت این وام، گزینه «ثبت نام» و «دیدن نتایج» نیز در اختیار شما قرار دارد. اگر قصد دارید برای دریافت وام درخواست دهید، باید روی گزینه «ثبت نام» کلیک کنید.

سامانه صندوق بازنشستگی مرحله دوم
مرحله اول
سامانه صندوق بازنشستگی
مرحله دوم

اگر پیش از این در در درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری ثبت نام نکرده‌اید و حساب کاربری ندارید، نمی‌توانید برای دریافت وام ضروری ثبت نام کنید. بنابراین، لازم است در قسمت پایین صفحه جدیدی که به شما نمایش داده می‌شود، روی گزینه «ثبت نام» کلیک کنید. با انتخاب این گزینه، صفحه جدیدی به شما نشان داده می‌شود، کد ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و روی گزینه «ارسال رمز یک بار مصرف» کلیک کنید.

سامانه صندوق بازنشستگی
ایجاد حساب کاربری
سامانه صندوق بازنشستگی
ثبت نام در سامانه

در مرحله بعد و در صفحه جدید رمزی که به شما نمایش داده می‌شود، رمزی را که به شماره موبایل شما پیامک شده است، وارد کنید تا حساب کاربری شما ساخته شود. حالا که در سامانه حساب کاربری دارید، می‌توانید برای دریافت وام ضروری ثبت نام کنید.

در ادامه، مراحل ثبت نام وام صندوق بازنشستگی کشوری ۱۴۰۲ را توضیح داده‌ایم. البته پیش از این که اقدام به ثبت نام کنید لازم است چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • از مرورگرهای مطمئن و بروز مانند گوگل کروم و فایرفاکس استفاده کنید
  • در حفظ و نگهداری رمز (گذرواژه) خود دقت نمایید
  • رمز عبور خود را در فواصل زمانی کوتاه تغییر دهید
  • هرگز نام کاربری و گذرواژه خود را در اختیار دیگران قرار ندهید
  • پس از انجام و پایان کار از سیستم خارج شوید

ضمن در نظر داشتن این نکات، می‌توانید مراحل ثبت نام در سامانه را آغاز کنید. برای این کار سه راه پیش رو دارید: ۱- رمز ثابت: نام کاربری و رمز عبور؛ ۲- شناسایی دو عاملی: پیامک؛ ۳- شناسایی سه عاملی: دفتر کل، کد ملی و شماره حساب.

پس از ورود به سامانه با هر یک از سه روش بالا، وارد حساب کاربری خود بخش پیشخوان می‌شوید. در این بخش لازم است در قسمت «تسهیلات مالی» بخش «وام ضروری» را انتخاب کنید.

در ادامه، شما صفحه شرایط دریافت وام را می‌بینید که در قسمت پایین این صفحه باید روی گزینه «ادامه ثبت نام» کلیک کنید. در مرحله بعد هم لازم است ثبت نام خود برای دریافت وام را ثبت کنید.

صندوق بازنشستگی کشوری
مرحله اول
صندوق بازنشستگی کشوری
مرحله دوم

در صورتی که برای ثبت نام وام صندوق بازنشستگی کشوری اقدام کرده‌اید و حالا می‌خواهید بدانید نتیجه ثبت نام شما و درخواستتان برای دریافت وام چه بوده است، می‌توانید از امکان دیدن نتایج که در این سامانه وجود دارد، استفاده کنید.

برای این کار لازم است در صفحه اصلی و در بخش «تسهیلات مالی» گزینه «وام ضروری» را انتخاب کنید و در همان صفحه که شرایط دریافت وام نوشته شده است، پایینتر از قسمت ثبت نام، روی گزینه «لینک نتایج» کلیک کنید. با این کار در صفحه جدیدی که به شما نمایش داده می‌شود، می‌توانید نتیجه درخواست و زمانی را که برای تخصیص وام به شما اعلام شده است، مشاهده کنید.

سامانه صندوق بازنشستگی

سوالات متداول زومیت

  • مبلغ وام ضروری بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

    مبلغ این وام ۳۰ میلیون تومان است، دوره بازپرداخت ۳۶ ماهه و کارمزد سالانه چهار درصد دارد.

  • سامانه ثبت نام وام ضروری بازنشستگان کشوری چیست؟

    برای ثبت نام وام ضروری بازنشستگان کشوری به سامانه درگاه خدمات الکترونیکی کشوری به نشانی www.sabasrm.ir-/sb-urgent-loan مراجعه کنید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات