وزیر ارتباطات: اینترنت حق‌الناس است

شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
«سیاست دولت ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت و ترافیک خارجی کاربران نیست.اینترنت حق‌الناس است.» این جمله‌ای است که امروز (۲۷ آذر) وزیر ارتباطات در اولین نشست خبری خود در مورد وضعیت نه چندان مناسب اینترنت اعلام کرد.
تبلیغات

اختلال و کیفیت پایین اینترنت در کشور ماه‌هاست که ادامه دارد؛ برخی آن را به کاهش پهنای باند بین‌الملل توسط دولت و به‌جای آن اضافه کردن به پهنای باند داخلی ارتباط می‌دهند؛ اتفاقی که عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آن را رد کرد.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وزارت ارتباطات پهنای باند را کاهش داده و آن را به پلتفرم‌های داخلی اختصاص می‌دهد؛ گفت: «سیاست ما در وزارت ارتباطات این نیست. اعتقاد من این است که اگر سرویس‌دهنده داخلی باکیفیت باشد و نیاز مردم را برطرف کند می‌تواند مشترکان خود را پیدا کند و ما نیز از این مسئله حمایت خواهیم کرد.»

وی تأکید کرد: «البته حمایت به‌معنای ایجاد محدودیت برای ترافیک اینترنت نیست. اکنون در حوزه مسیریاب با وجود نسخه‌های خارجی، اما پلتفرم‌های بومی توانسته‌اند جایگاه خوبی را به دست بیاورند. اگر سرویس‌دهنده، سرویس خوبی به سرویس ارائه دهد قطعا می‌تواند به موفقیت دست پیدا کند.»

افزایش سرعت اینترنت به کمک فیبرنوری

زارع‌پور درباره کیفیت شبکه اینترنت کشور اعلام کرد که در تلاش برای توسعه پروژه فیبرنوری هستند که به دنبال خود افزایش سرعت اینترنت را می‌آورد. به باور او زمانی که کلمه فیبر نوری به میان می‌آید یعنی قرار است سرعت اینترنت تا چند گیگ افزایش پیدا کند و حتی در برخی موارد سرعت به نامحدود برسد. او توضیح داد:

زارع‌پور: توسعه اینترنت ثابت به اینترنت همراه ارجحیت دارد

سیاست ما در وزارت ارتباطات این است که شبکه بسیار پرسرعت و باکیفیت و امن در سراسر کشور راه‌اندازی کنیم. اتفاقی که در سال‌های گذشته رخ داده است متاسفانه اتفاقات خوبی نبوده و ما در حوزه توسعه اینترنت ثابت دچار مشکلاتی هستیم که این مشکلات هم محدود به چند ماه گذشته نیست. چند روز قبل یکی از مراجعی که سرعت اینترنت کشورها را منتشر می‌کند، خبر داد که در سه ماه گذشته ما وضعیت ثابتی را از حیث سرعت اینترنت داشتیم درحالی‌که اکنون اینترنت همراه ما رتبه ۷۰ را در بین ۱۴۰ کشور دارد. در عین حال در حوزه اینترنت ثابت وضعیت خوبی نداریم.

به باور او این وضعیت یک‌شبه و با اعمال سیاست‌های وزارتخانه در دوره او رخ نداده و همه می‌دانند که در ۱۰ سال گذشته در حوزه توسعه اینترنت ثابت خوب عمل نشده و اکنون شاهد اثرات اتفاقات آن سال‌ها هستیم.

شبکه زیرساخت مشکلی ندارد

زارع‌پور توسعه اینترنت ثابت را دارای ارجعیت دانست و گفت: «اکنون توسعه اینترنت ثابت به همراه ارجحیت دارد. تلفن همراه روی فرکانس ارائه می‌شود و ما از این نظر دارای محدودیت هستیم و اگر بیش از ظرفیت از آن انتظار داشته باشیم تقاضا بالا می‌رود و کندی شبکه را به دنبال خواهد داشت.» زارع پور ادامه داد: «ظرفیت شبکه ثابت به این صورت نیست و جهت‌گیری کشورهای پیشرفته به این صورت است که نسبت دسترسی ثابت به سیار خیلی بیشتر است. درحالی‌که در کشور ما این مسئله برعکس است و باعث شده به شبکه تلفن همراه فشار وارد شود.»

زارع‌پور با اشاره به لایه‌های شبکه ارتباطی گفت:

ما چهار لایه برای شبکه ارتباطی کشور داریم. لایه ابتدایی لایه دسترسی است که از منزل یا محل کار به مخابرات می‌رسد. بعد از آن شبکه داخل شهر، پس از آن داخل استان و سپس شبکه بین‌المللی است. بخش زیادی از این مسیر در اختیار بخش خصوصی و اپراتورهای مختلف است که شبکه‌های شهری و غیر شهری در دست آن‌ها است.

براساس توضیحات او، آنچه در اختیار وزارت ارتباطات است شبکه مادر کشور بوده که شرکت ارتباطات زیرساخت متولی آن است. او تأکید کرد هیچ مشکلی در حوزه شبکه زیرساخت وجود ندارد و ۳۴ ترابیت بر ثانیه ظرفیت در این زمینه در اختیار دارند که امیدوار است تا سال ۱۴۰۱ بتوانند ۲۰ ترابیت بر ثانیه به این ظرفیت اضافه کنند و ظرفیت شبکه را ۷۰ درصد افزایش دهند.

زارع‌پور با اشاره به کندی‌های چند وقت اخیر اینترنت گفت:

در بخش گیت وی بین‌الملل نیز مشکلی نداریم. البته در دو ماه اخیر قطعی‌هایی داشتیم که به دلیل مشکلات فیبرهای دریایی است که دچار پارگی شدند و ترمیم آن‌ها نیز به طول انجامید. بخشی از نارضایتی‌هایی که در خصوص کیفیت اینترنت در این مدت وجود دارد، به همین دلیل است. برای رفع این مشکلات از اساس، نیاز به تحقق شبکه ملی اطلاعات داریم. نکته اساسی که قصد دارم به آن اشاره کنم مأموریت ویژه‌ای برای رصد کیفیت و سرعت اینترنت است که به رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور محول شده است.

او تأکید کرد که معتقد است که اینترنت حق‌الناس است و باید در وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا از حق مردم دفاع کنند. وزیر ارتباطات درباره تصمیمات بلند مدت برای بهبود کیفیت اینترنت خاطرنشان کرد: «برنامه ما این است که پروژه فیبرنوری در تمام نقاط کشور را دنبال کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد مردم به محض رسیدن به خانه یا محل کار از اینترنت خانگی استفاده می‌کنند و فشار از روی شبکه موبایل برداشته خواهد شد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات