رئیس رگولاتوری: اینترنت به خاطر قطع کابل دریایی هنوز با اختلال همراه است

سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
مطالعه 3 دقیقه
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ادامه دار بودن کندی و اختلال در شبکه اینترنت را به رفع نشدن مشکل کابل دریایی که تقریبا ۱۰ روز پیش قطع شده بود ارتباط داد.
تبلیغات

۱۶ آذر معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت بعد از افزایش اعتراض کاربران به کندی اینترنت اعلام کرد که ۴۳۰ گیگابایت از ظرفیت پهنای باند بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت به علت قطع کلاس دوم فیبردریایی متعلق به شرکت GBI در محدوده دریایی بین قطر و امارات دچار قطعی و اختلال شده است. در آن زمان او اعلام کرده بود که با توجه به قطعی به وجود آمده در این مسیر دریایی و زمان‌بر بودن بازیابی مجدد آن اقدامات فوری برای تأمین ظرفیت جایگزین از سایت مسیرها در دستور کار این شرکت قرار گرفته است. زیرساخت وعده داده بود که با تلاش‌های بسیار به‌زودی ظرفیت‌های جدید برای تأمین این بخش از ترافیک آماده بهره‌برداری است.

حالا اما صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی، گفته است که کار رفع مشکل کابل دریایی قطع شده اخیر هنوز تمام نشده است. عباسی در این زمینه توضیح داده است:

زمانی که یک کابل دریایی قطع می‌شود، وصل کردن آن بسیار زمان بر است و نمی‌توان به سرعت ظرفیت از دست رفته را از طریق همان کابل بازگرداند. تأثیر قطعی این کابل دریایی تنها در ساعات پیک مشهود بوده است. در دو سه روز اخیر تلاش شده ظرفیت اضافه‌ای از کانالهای دیگر به شبکه اینترنت کشور اضافه شود تا کار ترمیم کابل قطع شده به پایان برسد.

عباسی با بیان اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت کار تأمین اینترنت بین‌الملل مورد نیاز کاربران را از طریق چندین لینک دریایی و زمینی انجام می‌دهد گفت:

وقوع چنین اتفاق‌هایی دور از انتظار نیست و حتی در صورت بروز چنین مشکلاتی تلاش می‌شود تا با تأمین از طریق لینک‌های دیگر، اختلالی در کاربری اینترنت کشور ایجاد نشود.

رئیس رگولاتوری یادآور شده است که با هدف رفع مشکل ایجاد شده برای کاربران اینترنت بین‌الملل در ساعت‌های پیگ، ظرفیت‌های جایگزین تأمین شده است. این اظهارات عباسی در حالی مطرح می‌شود که اعتراض‌های کاربران و همچنین سرویس رادار ابر آروان نشان می‌دهد که اینترنت اپراتورهای مختلف در شهر‌های گوناگون، در برخی ساعت‌های روز با اختلال شدید همراه است.

اختلال اینترنت

تقریبا از شهریورماه سالی جاری اینترنت کشور با اختلال و کاهش سرعت اینترنت همراه بوده است. در آن زمان عیسی زارع‌‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پیامک یکی از کاربران که از کیفیت اینترنت شکایت کرده بود، مشکلات در شبکه زیرساخت را پذیرفت و وعده به بهبود کیفیت اینترنت داد. بعد از این اتفاق او به رگولاتوری، زیرساخت و اپراتورهای ارتباطی خواست که برای پیگیری دقیق و رسیدگی سریع به موضوع دستور داد. در نهایت ۲ ماه بعد رئیس رگولاتوری در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرد که بعد از شکایت کاربران ۵۰ لینک به میزان پهنای باند کشور اضافه شده است؛ اما بازهم کاربران از سرعت و کیفیت اینترنت خود شکایت‌هایی مطرح کردند. در چند ماه گذشته پیگیری‌های زومیت در مورد اختلال در اینترنت پاسخ‌های متفاوتی از سوی برخی مدیران و کارشناسان از جمله جلوگیری از ورود پهنای باند ،ایجاد اختلال در آدرس‌های فیلتر‌شکن‌ها و همچنین کمبود و واردات طولانی تجهیزات دلیل کیفیت پایین اینترنت را به دنبال داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات