اسنپ و تپسی ۵ میلیارد تومان کرایه اضافی در روزهای اختلال سوخت‌گیری را بازگرداندند

شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
دستیار معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام کرد مبالغ اضافی اخذشده از کاربران اسنپ و تپسی در روزهای اختلال در سامانه سوخت، به آن‌ها بازگردانده شده است.
تبلیغات

سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور، از صبح روز ۴ آبان قطع شد. پس از آن مشخص شد که علت این اختلال، حمله سایبری بوده است؛ به همین دلیل سامانه سوخت تا چند روز بعد متصل نشد و سوخت‌گیری تنها با بنزین نرخ آزاد میسر بود. در دو روز ابتدایی اختلال، به‌دلیل به‌هم‌خوردن نسبت عرضه و تقاضا، گاهی اوقات قیمت سفر با تاکسی‌های اینترنتی به‌طرز عجیبی بالا رفت. علاوه‌براین، در مدتی که سوخت‌گیری با کارت هوشمند سوخت قطع شد، رانندگان به‌دلیل اختلاف قیمت بنزین، تمایل کمتری به مسافرگیری داشتند. همین دو موضوع باعث شد تا اسنپ و تپسی اقداماتی برای کنترل بهتر شرایط انجام دهند.

نخست اسنپ اعلام کرد کمیسیون دریافتی خود از کاربران راننده را به‌مدت یک روز، بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و بخشی از منابع مالی شرکت را نیز در قالب طرح‌ تشویقی اختصاص می‌دهد تا رانندگان را تشویق به فعالیت کند و درخواست‌های بیشتری با قیمت مناسب به سفر تبدیل شوند. تپسی هم اعلام کرد ما به تفاوت هزینه بنزین دولتی و آزاد را به رانندگان فعال تپسی می‌پردازد و سفرها را به‌صورت دستی قیمت‌گذاری می‌کند.

تاکسی‌های اینترنتی سپس تصمیم گرفتند برای سفرهای کاربران در روز سه‌شنبه، ۴ آبان ۱۴۰۰ در تهران، تخفیف درنظر گرفته یا اختلاف هزینه سفرها در آن روز را به کاربران بپردازند. تپسی ۸ آبان اعلام کرد اختلاف هزینه سفر همه کاربرانی را که روز سه‌شنبه و در ساعات اولیه ایجاد اختلال در سامانه سوخت‌رسانی، با افزایش ناگهانی هزینه سفر مواجه شدند، پرداخت خواهد کرد. اسنپ نیز ۱۲ آبان اعلام کرد به کاربرانی که روز ۴ آبان از ساعت ۱۲ ظهر تا ۷ عصر با اسنپ سفر داشتند و متحمل هزینه بیشتری نسبت به روزهای قبل شدند، ۲۰ درصد تخفیف اعطا می‌کند.

با اینکه تپسی اعلام کرده بود مبلغ اضافی را بازخواهد گرداند، ۱۲ آبان، معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه ستاد تنظیم بازار دستور داد که اسنپ و تپسی تمامی مبالغ افزایش قیمت خود در هفته گذشته را به کاربرانشان بازگردانند و این مبلغ را از حساب رانندگان نیز کسر نکنند. درنهایت دستیار معاون اول رئیس‌جمهور ۲۰ آبان اعلام کرد که اختلاف کرایه اخذشده از کاربران در روزهای اختلال در سامانه هوشمند سوخت، به حساب مسافران بازگردانده شد. کاوه اشتهاردی در توییتی نوشت:

با مصوبه ستاد تنظیم بازار و به دستور معاون اول رئیس جمهور ۲ شرکت تاکسی اینترنتی کرایه اضافه‌ای که هم‌زمان با روزهای اختلال در سامانه سوخت از ۶۰۸ هزار نفر دریافت کرده بودند به حساب مسافران خود بازگرداندند.این جریمه از حساب اسنپ و تپسی پرداخت شده و ارتباطی به رانندگان ندارد.

اشتهاردی همچنین گفت عدد پرداختی دو شرکت به مسافران بیش از ۵ میلیارد تومان اعلام شده است. به‌علاوه این مبلغ در مکاتبات، به‌عنوان جبران هزینه مازاد و استرداد مابه‌التفاوت ذکر شده است.

پیگیری زومیت از اسنپ بابت این موضوع ادامه دارد و درصورت دریافت پاسخ، این مطلب به‌روزرسانی خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات