اسنپ و تپسی ملزم به پرداخت اختلاف هزینه سفرها در زمان قطعی بنزین شدند

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
اسنپ و تپسی با دستور دولت ملزم به بازگرداندن مبالغ اضافی دریافتی از مسافران در روزهای قطعی سامانه هوشمند سوخت شدند.
تبلیغات

شش هفته پس از دور جدید افزایش سفرهای تاکسی‌های اینترنتی، قیمت‌ها بار دیگر تحت تأثیر حمله سایبری به سامانه سوخت، افزایش یافتند. سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت سراسر کشور از ۱۱ صبح روز گذشته، چهار آبان قطع شد. در پی این اختلال، قیمت درخواست‌های سفر تاکسی‌های اینترنتی هم در مقاطعی با افزایش شدید همراه شد. مشکل سوخت‌گیری در تمام پمپ‌های بنزین درنهایت امروز، ۱۲ آبان به روال سابق بازگشت و در این روزها، قیمت‌ها افت و خیز زیادی را تجربه کرده‌اند.

اسنپ، چهارشنبه ۵ آبان اعلام کرد که به‌دلیل این اتفاق، کمیسیون دریافتی خود از کاربران راننده را برای یک روز، بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. تپسی هم اعلام کرد ما به تفاوت هزینه بنزین دولتی و آزاد را به رانندگان فعال تپسی می‌پردازد و سفرها را به‌صورت دستی قیمت‌گذاری می‌کند. تاکسی‌های اینترنتی سپس تصمیم گرفتند برای سفرهای کاربران در روز سه‌شنبه، ۴ آبان ۱۴۰۰ در تهران، تخفیف درنظر گرفته یا اختلاف هزینه سفرها در آن روز را به کاربران بپردازند.

باوجود این اقدامات، امروز (۱۲ آبان) معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد تنظیم بازار دستور داد که اسنپ و تپسی تمامی مبالغ افزایش قیمت خود در هفته گذشته را به کاربرانشان بازگردانند و این مبلغ را از حساب رانندگان نیز کسر نکنند. ظاهرا به همین دلیل است که امروز اسنپ برای بار دوم خبر داده که تخفیفی به کاربران خود در سراسر کشور می‌دهد که در روز سه‌شنبه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۷ عصر با اسنپ سفر داشتند و متحمل هزینه بیشتری نسبت به روزهای قبل شدند. محمد خلج، مدیرعامل اسنپ توضیح داد: «تلاش ما همواره بر این است که بتوانیم به عنوان بازوی کمکی بخش حمل‌ونقل شهری در کشور سهم موثری داشته باشیم. انتظارمان از دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه این است که با حمایت و تعامل بیشتر به ما این فرصت را بدهند تا سیستم قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی بتواند نقش به‌سزایی در بحث تنظیم بازار ایفا کند و نهایتا امکان ارائه خدمت با کیفیت و‌مناسب برای کاربرانمان فراهم شود.»

البته اظهارنظرها در این خصوص همچنان ادامه دارد و معاون عمرانی استانداری تهران نیز گفته است که افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی درحال بررسی است و برخی از این افزایش‌ها غیرقانونی است. عبدالرضا چراغعلی در گفت‌وگو با ایرنا گفت در روزهای اخیر به‌دلیل نقص در سیستم پمپ‌بنزین‌ها، کرایه برخی تاکسی‌های اینترنتی افزایش یافته اما این افزایش نباید همیشگی باشد و این موضوع در دست بررسی قرار گرفته است.

چراغعلی درخصوص افزایش کلی قیمت تاکسی‌های اینترنتی نیز گفته است:

موضوع افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی ازسوی شهرداری و سایر ارگان‌های مربوطه در حال بررسی است اما طبق گزارشاتی که ارسال شده، برخی از این افزایش قیمت‌ها غیرقانونی است.سالی یک بار با مصوبه شورای شهر و با تأیید فرمانداری، افزایش قیمت تاکسی‌ها اجرا می‌شود و باید در این زمینه اتحادیه مربوطه که نظارت بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی دارد پاسخگو باشد.

پیش از این در زومیت دلیل افزایش قیمت‌ سفر تاکسی‌های اینترنتی از اواخر شهریور تا مهرماه را بررسی کرده بودیم. اسنپ در این خصوص به زومیت اعلام کرد مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت روزهای اخیر، تغییر فصل است؛ تپسی گفت افزایش میزان تقاضا برای سفر، قیمت‌ها را در ساعات اوج درمقایسه‌با تابستان افزایش داد؛ مدیرعامل ماکسیم نیز اعلام کرد که افزایش قیمت جزئی به‌صورت مقطعی رخ داده و علت آن هم تعطیلات بوده است.

آیا شما خواننده زومیت امروز و دیروز همچنان با قیمت‌های بالای سفر با تاکسی‌های اینترنتی مواجه می‌شوید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات