وزیر ارتباطات: مشکل امروز اینترنت، عدم سرمایه‌گذاری در توسعه آن در سال‌های گذشته است

جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
مطالعه 5 دقیقه
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات در پاسخ به زومیت در مورد کاهش کیفیت و اختلال در شبکه اینترنت گفت که دلیل اصلی این مشکل، عدم سرمایه‌گذاری در شبکه ارتباطات در سال‌های گذشته است.
تبلیغات

به گزارش زومیت، عیسی زارع پور در حاشیه کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات، برای اولین بار در مقابل سؤال خبرنگاران بعد از نزدیک به دو ماه ایستاد و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ داد. او در پاسخ به زومیت که ادعا می‌شود از زمان تغییر دولت پهنای باند به کشور وارد نشده است، بدون اینکه پاسخ روشنی بدهد گفت: «ما یک مشکل کلانتری داریم که آن‌ هم این بوده که در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه در بخش ارتباطات به چند دلیل صورت نگرفته است.» او ادامه داد: «اولین دلیل آن مشکل تحریم‌ها بوده که به اپراتورها اجازه نداده تا تجهیزات خود را سریع‌تر وارد کشور کرده و شبکه خود را توسعه دهند. از سوی دیگر خود اپراتورها هم نتوانسته‌اند توسعه لازم را به خاطر عدم سرمایه‌گذاری روی شبکه خود ایجاد کنند.»

او دلیل دوم در این زمینه را بحث کرونا و غافلگیر کردن این صنعت معرفی کرد و گفت که با آمدن کرونا اکثر کارها آنلاین شد و از آموزش گرفته تا کارهای بانکی و خرید همه و همه توسط فضای مجازی صورت گرفت. زارع‌پور با بیان این مطالب گفت: «با آمدن کرونا میزان استفاده از ترافیک چند برابر شد آن هم در شرایطی که شبکه برای این حجم از استفاده آماده نشده بود.» زارع‌پور تأکید کرد:

کشور در زمینه ارتباطات در هسته شبکه خود با مشکلی مواجه نیست؛ اما باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها باعث شد ترافیک شبکه‌ اینترنتی افزایش پیدا کند و کاربران احساس خوبی از سرویس اینترنت خود نداشته باشند.

زارع‌پور اعلام کرد که ظرف چند روز آینده با افزایش ظرفیت در شبکه امیدوار است، مشکل کاهش و اختلال در شبکه اینترنت آن هم در برخی نقاط حل شود.

حدود ۲ ماه است که کاربران در شبکه‌های اجتماعی از کاهش سرعت اینترنت و اختلال‌های شدید در سرویس خود شکایت‌هایی می‌کنند. با بالا رفتن اعتراض‌ها و انتقاد‌ها از سرعت شبکه اینترنت در نهایت عیسی‌ زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پیامک یکی از کاربران که از کیفیت اینترنت شکایت کرده بود، مشکلات در شبکه زیرساخت را پذیرفت و وعده به بهبود کیفیت اینترنت داد. با این حال مشکلات در شبکه اینترنت ادامه داشت تا در نهایت برخی شرکت‌های اینترنتی در گفت‌وگو با زومیت اعلام کردند که دلیل کندی شبکه اینترنت، کمبود پهنای باند است. به گفته آن‌ها از زمان تغییر دولت به پهنای‌باند کشور اضافه نشده است.

در مقابل این ادعا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرد که در مورد کاهش ظرفیت پهنای باند چیزی نمی‌داند و این مسائل باید از سمت زیرساخت پیگیری شود. حسین فلاح جوشقانی، در گفت‌وگو با زومیت خبر داد که با افزایش میزان ظرفیت شبکه اپراتورها، مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت به‌زودی مشکل کندی اینترنت کاربرها حل خواهد شد.

حضور در مجلس برای بررسی طرح صیانت از کاربران

عیسی زارع‌پور در ادامه در پاسخ به ایرانا در مورد طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی و شروع بررسی این طرح از یکشنبه در کمسیون مشترک در این زمینه گفت: «ما یک نماینده برای حضور در این کمیسیون مشترک معرفی‌ کرده‌ایم و انشالله حضوری فعالی در این کمیسیون برای بررسی این طرح خواهیم داشت. البته هنوز طرحی وجود ندارد و یک پیش‌نویس در این زمینه آماده شده است.»

در کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی نمایندگانی از کمیسیون‌های مختلف حضور دارند، تا دغدغه‌ها کاربران و نمایندگان در این زمینه بر طرف شود. طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی وحی منزل نیست که امکان تغییر آن وجود نداشته باشد.

به گفته او این طرح یا پیش‌نویس نقاط ضعف و چالش‌هایی دارد که با بررسی و تعامل بین وزارت ارتباطات و مجلس حل خواهد شد. زارع‌پور مانند همیشه به قانون‌مند شدن فضای مجازی اشاره کرد و توضیح داد که دولت سیزدهم هیچ نگاه محدودسازی به فضای مجازی ندارد و با تعامل مجلس سعی می‌کند طرحی را آماده تصویب کند که به بهتر شدن وضعیت فضای مجازی در کشور و بهتر شدن زندگی مردم با کمک فناوری‌های روز کمک کند.

پیش از این زارع‌پور در دیدار با مدیران رگولاتوری اعلام کرده بود که این سازمان باید به‌عنوان سازمان اعمال حاکمیت در حوزه ارتباطات، در بررسی طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی توسط مجلس باید حضور فعالی داشته باشد.

پای‌بند به قانون

حدود یک ماه پیش عیسی زارع‌پور با حضور در یک برنامه تلویزیونی و در پاسخ به مجری که چرا در شبکه‌های مجازی به عنوان وزیر ارتباطات حضور ندارد، اعلام کرد که او علاقه و زمان لازم برای حضور در شبکه‌های اجتماعی را ندارد و با اعلام یک شماره تلفن (۰۹۱۲۲۹۹۶۳۲۱) توضیح داد که مردم به جای شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با ارسال پیامک به او مشکلات خود را بیان کنند.

همچنین او در گفت‌وگویی دیگر گفته بود حاضر نیست در رسانه‌های که فیلتر شده‌اند، فعالیت کند و قانون را دور بزند. حالا امروز (۲۳ مهر ماه) او در پاسخ به زومیت در مورد این انتخاب گفت:

من هیج‌وقت نگفته‌ام که آدم رسانه‌ای نیستم و این لفظ به اشتباه در بین کاربران جا افتاده است. من از پیام‌رسان‌های قانونی استفاده می‌کنم، چون وزیر یک کشور هستم که باید به قانون عمل کند.

او در پاسخ به این سؤال که آیا برای حضور خودش در شبکه‌های فیلتر شده برنامه یا طرحی در نظر دارد تا این محدودیت‌ها رفع شود، گفت: «تصمیم‌گیری در مورد فیلتر شدن یا نشدن سرویسی دست وزارت ارتباطات نیست چون ما یک عضو از کمیته فیلترینگ هستیم، البته که این صحبت هم به معنی این نیست که اختیاری نداشته باشیم.» او تأکید کرد که نگاه دولت سیزدهم حداکثر استفاده از ظرفیت‌های پلتفرم‌هایی است که می‌توانند به بهتر شدن زندگی مردم کمک کنند: «ما به دنبال مسدودسازی نیستیم اما این فضا باید قانون‌مند شود، چون تمام زندگی مردم از خرید اینترنتی گرفته تا آموزش و استفاده از خدمات بانکی این روزها از طریق فضای مجازی و پلتفرم‌ها صورت می‌گیرد.» او در پایان گفت که از سوی دیگر باید بتوانند فضای مجازی را شفاف کنند تا حقوق مردم در آن رعایت شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات