وزیر ICT: رگولاتوری در بررسی طرح صیانت از کاربران باید حضور فعال داشته باشد

چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
مطالعه 4 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با مدیران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که این سازمان باید به‌عنوان سازمان اعمال حاکمیت در حوزه ارتباطات، در بررسی طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی توسط مجلس حضور فعالی داشته باشد.
تبلیغات

یک ماه از روی کار آمدن عیسی زارع‌پور به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گذرد و هنوز به جز یک معاونت، آن‌ هم در بخش منابع انسانی، هیچ کدام از معاونت‌های دیگر خود را مشخص نکرده است. درحالی‌که مشخص نیست آیا او تصمیم دارد معاون‌های جدیدی برای زیرمجموعه‌های مهم این وزارتخانه مانند رگولاتوری، سازمان فناوری اطلاعات، شرکت ارتباطات زیرساخت، پست و سازمان فضایی مشخص کند یا از همان معاون‌های دولت گذشته در این سازمان‌ها و نهادها استفاده کند، دیداری با مدیران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌عنوان بازوی مقررات‌گذاری این وزارتخانه داشته است.

عیسی زارع‌پور در این دیدار اعلام کرده که سازمان تنظیم یا همان رگولاتوری، مغز متفکر و چشم بیدار ارتباطات کشور و بازوی حاکمیت در حفظ حقوق مردم است. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این دیدار، رئیس سازمان و معاونان گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در سازمان و چالش‌های پیش رو در حوزه رگولاتوری مطرح کردند.

زارع پور در این دیدار با اشاره به اینکه رگولاتوری ابزار اعمال حاکمیت وزارت ارتباطات در حوزه ICT است، به بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضا مجازی در کمیسیون ویژه مجلس اشاره کرد و گفت:

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ارائه نظرات کارشناسی در جلسات این کمیسیون در مجلس باید حضور فعال داشته باشد، ابزار اعمال حاکمیت ما در حوزه ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و نباید این ابزار دچار خدشه شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد که ضروری است در بررسی این طرح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور فعال داشته باشد و همه جوانب با تمرکز بر دیدگاه‌های کارشناسی مورد توجه قرار گیرد.

درخواست زارع‌پور از رگولاتوری برای حضور فعال در جلسات کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از کاربران در مجلس در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش روزنامه شرق در گزارشی اعلام کرد که محمدجواد نیک‌بین، نماینده کاشمر در مجلس، درباره طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی و نظر وزیر ارتباطات در مورد آن اعلام کرده بود که «وزیر ارتباطات در این زمینه مطیع مجلس است و هر‌چه را مجلس مصوب کند، می‌پذیرد و تاکنون پیشنهادی در این زمینه نداشته است.»

این خبر در حالی مطرح شد که وزیر ارتباطات ماه گذشته و در جلسه با بخش خصوصی برای اولین بار در مورد طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی اظهار نظر کرد و گفت برای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی نگرانی ندارد؛ چراکه معتقد است با تعامل خوب مجلس، دولت و فعالان این حوزه، می‌توان فضای مجازی را نظام‌مند کرد.

حال زارع‌پور مجدداً در دیدار با مدیران رگولاتوری تأکید کرده است که این نهاد نقش مهمی در بررسی و اظهار نظر در مورد این طرح در مجلس دارد. او در این زمینه گفت:

با افزایش کاربردهای ارتباطات و خدمات فناورانه پایه، نقش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و در کل نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر می‌شود؛ بنابراین باید تنظیم گری حوزه خدمات فضای مجازی و حوزه فناوری اطلاعات را تقویت کنیم.

او با تأکید بر اینکه اعمال حاکمیت به معنای حفظ حقوق مردم است، اعلام کرد: «اگر می‌خواهیم واقعاً حافظ حقوق مردم در فضای مجازی باشیم باید پرقدرت‌تر از گذشته در عمل ظاهر شویم و به اعتقاد من مجموعه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مغز متفکر این حوزه است.»

انتقاد به رشد اینترنت ثابت در کشور

وزارت دولت دوازدهم در حالی به پایان رسید و این نقطه پایان شروعی برای کار وزارت ارتباطات دولت سیزدهم شد که یکی از ضعف‌های وزارت ارتباطات دولت گذشته رشد و توسعه کند اینترنت ثابت در کشور بود. طبق گزارش رگولاتوری، ضریب نفوذ در بخش اینترنت سیار از ۱۰۰ درصد هم گذشته است؛ درحالی‌که ضریب نفوذ در بخش اینترنت ثابت با وجود ۱۷ دارنده پروانه FCP و شرکت مخابرات به ۱۲ درصد می‌رسد.

در جلسه دیدار وزیر ارتباطات با مدیران رگولاتوری، او با انتقاد به توسعه نامتوازن اینترنت ثابت و همراه در کشور گفت:

باید در دوره جدید هم توسعه دسترسی همراه و هم ثابت مورد توجه جدی قرار گیرد و در عین حال، نگاه و توجه ویژه‌ای به توسعه دسترسی ثابت از طریق فیبر نوری به منازل و بنگاه‌ها صورت گیرد؛ به گونه‌ای که مردم در دو سال آینده ثمرات آن را لمس کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سامانه‌هایی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور الکترونیکی کردن خدمات راه‌اندازی کرده یا در دست راه‌اندازی است، اعلام کرد: «آنچه واضح است در این سازمان کارهای خوبی انجام گرفته؛ اما پیوست مناسب اطلاع‌رسانی برای معرفی سامانه‌های کاربردی طراحی نشده است و هنوز بسیاری از این سامانه‌ها برای مردم ناشناخته‌اند؛ بنابراین باید سامانه‌های خدمات‌رسان را با طراحی پیوست رسانه‌های مناسب سریع‌تر تکمیل و در دسترس مردم قرار گیرد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات