نماینده مجلس: برای پیگیری تخلف اپلیکیشن‌های داخلی قانون‌گذاری می‌کنیم

چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
عضو هیئت رئیسه مجلس در حساب توییتر خود نوشت باید قانون‌گذاری در اکوسیستم استارت‌آپی را به‌گونه‌ای انجام بدهیم که تخلف‌های اپلیکیشن‌های داخلی قابل پیگیری باشد.
تبلیغات

سیدمحسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس، با اشاره به شکایت‌های زیادی که از عملکرد سوپراپلیکیشن‌ها وجود دارد؛ اذعان کرد باید به‌گونه‌ای قانون‌گذاری کنیم که تخلف‌ اپلیکیشن‌های داخلی قابل پیگیری باشد. دهنوی در توئیتی نوشت:

طبق گزارش‌هایی که مردم به بنده فرستاده‌اند و بررسی‌های خودم در فضای مجازی، روزانه شکایات زیادی از سوپراپلیکیشن‌ها به وجود می‌آید. وجود کسب‌وکارهای استارت‌آپی که باعث تسهیل در تبادل خدمات گوناگون برای شهروندان شده، در برخی موارد نیز تبدیل به ضد اهداف اولیه‌اش گشته است. در این ماجرا نیز پای یک معضل همیشگی وجود دارد: «انحصار»

دهنوی با اشاره به «یکی از سوپراپلیکیشن‌ها» که پس از تسخیر بازار سفارش غذای آنلاین دچار افت محسوس در کیفیت خدمت‌رسانی شده است، گفت: «باید نهادی نقش رگولاتوری را ایفا کند و پناهگاه افراد شاکی و ضرر دیده باشد.» به نظر می‌رسد منظور او، پلتفرم اسنپ‌فود باشد که دو سال قبل با شکایت چیلیوری به پرداخت جریمه‌ی یک میلیارد ریالی محکوم شد. در نهایت با بردن شکایت اسنپ‌فود به دیوان عدالت اداری این حکم باطل شد و فعالیت چیلیوری هم حول و حوش صدور همین حکم و به‌ دنبال شیوع ویروس کرونا متوقف شد

عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه توییت خود به تلاش‌های فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان برای پشتیبانی از کسب‌وکارهای نوپا و همراهی با اپلیکیشن‌های پرمخاطب و رونق اقتصاد دیجیتال اشاره کرد. او گفت: «برخی سوپراپلیکیشن‌ها نیز با ارتقای کیفیت خدمات‌دهی به مشتریان و تلاش برای تصاحب بازارهای بین‌المللی، جهش تولید فناوری‌بنیان را رقم زده‌اند.»

دهنوی در پایان تأکید کرد که این موضوع در مجلس و به‌ویژه فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. او گفت:

باید به گونه‌ای قانون‌گذاری کنیم که تخلفات اپلیکیشن‌ها قابل پیگیری باشد. با حمایت صحیح و ریل‌گذاری‌های مناسب، جوانان خلاق ایرانی می‌توانند آینده درخشانی را با توسعه اقتصاد دیجیتال برای کشورمان رقم بزنند.

این موضوع در حالی از سوی محسن دهنوی بیان می‌شود که تابستان سال ۹۹، شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌‌ای برای تنظیم‌گری فضای رقابتی اکوسیستم استارت‌آپی کشور و با عنوان «سیاست‌ها و الزامات کلان حمایت از رقابت و مقابله با انحصار سکوهای فضای مجازی» تصویب کرد. این مصوبه به‌صورت واضح، شورای رقابت را به‌عنوان تنظیم‌گر حوزه معرفی کرد و به آن اختیارات گوناگونی، از ورود به قرار‌داد استارتاپ‌ها تا قیمت‌گذاری خدمات آن‌ها اعطا کرد. باید دید آیا مجلس همانند طرح صیانت، قصد ورود جدی‌تر به عرصه انحصار استارتاپ‌ها که دارای نهادهای قانون‌گذار مختص خود است دارد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات