دیوان عدالت رای بر عدم‌ انحصارطلبی اسنپ ‌فود داد

سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
شورای رقابت با شکایت چیلیوری، رأی به انحصارطلبی اسنپ‌فود داده بود. حال و پس از یک سال، دیوان عدالت اداری رأی شورای رقابت مبنی بر انحصارطلبی اسنپ‌فود را رد کرد.
تبلیغات

سال پیش و با شکایت چیلیوری، سرویس سفارش غذای آنلاین، جنجال‌های فراوانی در مورد انحصارطلبی اسنپ‌فود راه افتاد. چیلیوری توانست در سه مورد از پنج مورد شکایت خود، رأی شورای رقابت را به‌دست آورد. این سه مورد شامل «وادار کردن اشخاص دیگر به استنکاف از معامله و یا محدود کردن معاملات آن‌ها با رقیب»، «معامله با طرف مقابل با این شرط که طرف مذکور از انجام معامله با رقیب امتناع ورزد» و «ایجاد مانع به‌منظور مشکل کردن ورود رقبای جدید یا حذف بنگاه‌ها یا شرکت‌های رقیب در یک فعالیت خاص» می‌شدند.

بر همین اساس، اسنپ فود در مهرماه محکوم به پرداخت جریمه‌ی یک میلیارد ریالی شد. حال پس از یک سال، دیوان عدالت اداری با بازنگری در رأی شورای رقابت، تصمیم به ابطال آن گرفته است. به گزارش اسنپ فود، دیوان عدالت دلیل رأی شورای رقابت را به‌دلیل عدم وجود مدارک و مستندات لازم برای اثبات اتهام‌ مذکور وارد ندانست. بنابراین و به تشخیص دیوان عدالت اداری، اسنپ‌فود هیچ‌گونه انحصاری بر بازار ندارد و شرایط رقابت سالم را رعایت کرده است.

در حکم دیوان عدالت اداری آمده است: «...طرف شکایت صرفا با توسل به اظهارات کلی و بدون ارائه‌ی مدارک و اسناد مثبت وقوع تخلف از سوی خواهان، مبادرت به صدور حکم کرده و هیچ‌گونه مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد، لذا رأی صادره واجد ایرادات شکلی و ماهوی مؤثر است.»

رأی دیوان عدالت درحالی صادر می‌شود که چیلیوری با شیوع ویروس کرونا، در اسفندماه سال گذشته خبر از پایان فعالیت خود داد و نتوانست در بازار سفارش آنلاین غذا باقی بماند. چیلیوری آن زمان در اطلاعیه‌ی خود اعلام کرد که علاوه‌بر شیوع کرونا، اقدامات انحصارگرایانه‌ی ادامه‌دار اسنپ‌فود باعث تعطیلی این کسب‌و‌کار شده است.

مدیران اسنپ‌فود در اظهارنظرهای پیشین خود با ابراز استقبال از وجود رقیب در فضای کسب‌و‌کار، اذعان می‌کردند که برخی اوقات واژه‌ی «رقابت»، «انحصار» برداشت می‌شود؛ درحالی‌که «این رویکرد درنهایت به ‌نفع مشتری نیست؛ چرا که اگر رقابت برای گرفتن سهم بازار بیشتر در بین نباشد، اصل رضایت مشتری و کیفیت برای صاحبان کسب‌وکارها به‌عنوان اولویت در نظر گرفته نمی‌شود.»

زومیت پیش از این در گزارشی، به بررسی ادعای انحصارطلبی در حوزه‌ی سفارش آنلاین غذا پرداخت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات