در رویداد مداریو اعلام شد: تاکنون ۷۵ میلیون نسخه الکترونیکی صادر شده است

پنج‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
مطالعه 5 دقیقه
پاندمی کرونا باعث رشد بسیاری در سلامت کشورهای مختلف شده است. در ایران نیز امروز و در پنل رویداد آنلاین تحول دیجیتال در حوزه سلامت مداریو اعلام شد که صدور نسخه الکترونیکی با جهش بزرگی به حدود ۷۵ میلیون نسخه رسیده است.
تبلیغات

مداریو، سرویسی آنلاین ثبت پرونده الکترونیک سلامت، امروز ۱۸ شهریور رویداد تحول دیجیتال در حوزه سلامت را برگزار کرد. در رویداد امروز، جمعی از مدیران استارتاپ‌های سلامت کشور و فعالان این حوزه گرد هم آمدند تا درباره مشکلات موجود در حوزه نسخه الکترونیکی و پرونده سلامت گفت‌وگو کنند. طبق اطلاعات ارائه‌شده در این رویداد، از شروع پاندمی کرونا تاکنون، تعداد نسخه الکترونیک تولیدشده در جهان ۶۹/۵ درصد افزایش یافته‌ است.

در ایران و تا ابتدای مرداد ۱۴۰۰ نیز، صدور نسخه الکترونیکی با جهش بزرگی به حدود ۷۵ میلیون (۲۰ درصد کل نسخ صادرشده) رسید. همین موضوع نشان‌‌دهنده تغییر روال‌های کاری پزشکی و ورود جدی‌تر فناوری به حوزه سلامت و البته لزوم حرکت به‌سوی الکترونیکی‌شدن روال‌ها است.

رویداد مداریو با حضور آرش برهمند، ژوبین علاقبند، مدیرعامل پدیدار و مسعود یوسف نژاد

به‌گفته علیرضا کیان‌پور، پژوهشگر تحول دیجیتال، تحول دیجیتال به‌معنی تغییر در مدل کسب‌و‌کار و ایجاد تحول در تجربه مشتری است. کیان‌پور افزود هنوز در کشورمان تحول در تمامی اجزای صنعت را شاهد نیستیم. وی تأکید کرد باید ساختاری یکپارچه از داده و نگه‌داری از داده‌های بیماران داشته باشیم تا این تحول رخ دهد.

کیان‌پور اعتقاد دارد استفاده از فناوری در دوران کرونا به کاهش هزینه‌ها منجر شد و بر کاهش خطاهای پزشکی نیز تأثیر گذاشت. باید سازمان سیاست‌گذاری برای یکسان‌سازی ساختار داده داشته باشیم که سلامت و فناوری را در‌کنار‌هم قرار دهد و از استارتاپ‌های حوزه سلامت حمایت کند.

شاهین طبری، مدیرعامل پلتفرم راهکارهای سلامتی «پدیدار»، نیز بر لزوم توجه به نهادها و صنف‌های فعال سنتی حوزه سلامت در زمان ایجاد تحول اشاره کرد. به‌گفته طبری، در زمان ایجاد تحول دیجیتال معمولا به دغدغه این شبکه‌های پیچیده توجه نمی‌شود؛ درحالی‌که باید با شناخت این اکوسیستم وارد مرحله تحول شد.

وی افزود با اینکه سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان مقررات خاص و مهم خود را دارند، برای حوزه سلامت نمی‌توانند تصمیم کلی بگیرند؛ چراکه در مسئله سلامت پای نهادهایی همچون بیمه هم دخیل است و بدون اطلاعات دقیق چنین نهادهایی نمی‌توان برنامه‌ریزی‌های درست و مؤثر برای کشور طراحی کرد.

طبری در پاسخ به پرسش زومیت مبنی بر اینکه «اگر خودتان جای دولت باشید، برای بسترسازی و ارائه سرویس‌های حوزه سلامت دیجیتال ازسوی بخش خصوصی، چه می‌کنید؟» گفت:

نیمی از مشتری‌های ما سازمان‌های دولتی هستند و تعامل زیادی با آن‌ها داریم؛ بنابراین، همیشه شاهد هستم که مدیران دولتی ابراز تمایل زیادی برای ایجاد تغییر می‌کنند؛ درصورتی‌که بسیار کم به این صحبت‌ها عمل می‌شود. با اینکه عطش زیادی برای تغییر وجود دارد، شرایط این سازمان‌ها به‌قدری پیچیده است و هر تغییری روی فرایندهای دیگر تأثیر می‌گذارد که درعمل همه‌چیز به‌کُندی پیش می‌رود.

به‌باور طبری، موضوع این است که با‌‌توجه‌‌به تغییر و تحولات سریع دنیا، سازمان‌ها باید بارها‌و‌بارها خود را به‌روزرسانی کنند و با شرایط تطبیق دهند؛ اما این بازسازی و هماهنگی با نهادهای نظارتی، در سازمان‌های دولتی بسیار کُند اتفاق میفتد. او درادامه گفت: «اگر من جای دولت بودم، قطعا تمام تلاشم را صرف ایجاد این تعامل می‌کردم.»

سوال مسعود یوسف نژاد، خبرنگار زومیت از مدیرعامل پدیدار در رویداد مداریو

سؤال دیگر زومیت از مدیرعامل پدیدار درباره ارائه راهکارهای بیشتر در این پلتفرم با هدف کاهش خطاهای پزشکی و افزایش تشخیص درست پزشک بود. طبری در‌این‌باره توضیح داد که برخی کارها انجام شده است؛ مثلا موضوع تداخل دارویی به‌دلیل اتصال به سازمان بیمه سلامت بررسی می‌شود؛ اما درحال‌حاضر کارکردی برای اطلاع‌رسانی به پزشکان درباره شرایط و سابقه بیمار اختصاص داده نشده است و این کار به داده‌کاوی بیشتر نیاز دارد.

ژوبین علاقبند: برای شروع کسب‌وکارهای نو به دریافت مجوزهای متعدد نیازی نیست

در‌ادامه این پنل حنان حاج‌محمودی، مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت، اعلام کرد که خوشبختانه زیرساخت نسخه الکترونیکی و پرونده پزشکی کاملا در بیمه مهیا شده است. او در همین زمینه اشاره کرد که اکنون ۵۰ درصد نسخ آزمایشگاهی به‌صورت وب‌سرویس برای وزارت بهداشت ارسال می‌شود. 

به‌گفته‌ حاج‌محمودی، مسئله تبادل اطلاعات بیمارها با بیمه‌ها به‌دلیل گردش مالی بسیار بزرگ پرونده سلامت با همت بیمه‌ها شکل گرفته و در مؤسسات هم پیاده‌سازی شده است و اکنون تنها بحث‌های ارزش افزوده باید اضافه شود و فعالان خصوصی و شرکت‌ها وارد شوند. به‌گفته او، اکنون امضای الکترونیکی هم در سازمان نظام پزشکی درحال پیاده‌سازی است؛ امضایی که حکم نماد اعتماد را برای احراز پزشکان دارد و باید به‌تدریج سخت‌افزارهای مربوط به این موضوع در مطب‌ها جای‌گذاری شود.

ژوبین علاقبند، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری لیان و رئیس هیئت‌مدیره دکتردکتر، نیز در این پنل اعلام کرد که رگولاتوری صنعت سلامت در کشور بسیار ریشه‌دارتر و قدیمی‌تر از برخی صنایع ازجمله حمل‌ونقل است و همین باعث شده تحول دیجیتال در آن دیرتر رخ دهد. بااین‌حال، فعالیت استارتاپ‌های حوزه سلامت در ایران و سختگیری‌های رگولاتوری شباهت زیادی به حوزه حمل‌ونقل دارد که تحولات اساسی آن در زمان مدیریت او در اسنپ رخ داد.

ژوبین علاقبند، مدیر گروه سرمایه لیان، مدیر قبلی اسنپ در رویداد پرونده سلامت مداریو

براساس اظهارات علاقبند، کشور از نظر سرمایه‌گذاری وضعیت مناسبی ندارد؛ حال‌آنکه عطش و فضای گسترده‌ای برای پیاده‌سازی ایده‌های نو در ایران وجود دارد. او دراین‌باره به اسنپ اشاره کرد که سرمایه خارجی به آن تزریق شد و اکنون فعالان حوزه دیجیتال منتظر نتایج برجام و بسترسازی حاصل از آن هستند.

علاقبند افزود در دوره مدیرعاملی او در اسنپ امور مختلفی بدون دریافت مجوزها آغاز شد و پس از جا‌افتادن خدمات در میان مردم، جلسه‌هایی با نهادهای سیاست‌گذار برگزار شد. او معتقد است برای شروع کسب‌وکارهای نو به دریافت مجوزهای متعدد نیازی نیست و صاحبان کسب‌وکارها اقدامات متحول‌گرایانه خود را بدون داشتن این نگرانی‌ها باید آغاز کنند و با بزرگ‌شدن سرویس خود، مجوز رگولاتور را هم دریافت کنند؛ چرا‌که قطعا در چنین مرحله‌ای، دیگر حاکمیت نمی‌تواند جلو خدمت‌رسانی کسب‌وکار را بگیرد و جامعه را از خدماتش محروم کند.

مداریو سرویسی آنلاین برای ثبت پرونده الکترونیک سلامت (EHR) و مدیریت مطب و کلینیک پزشکان است. سامانه مداریو به سازمان‌های متعددی، ازجمله سازمان بیمه سلامت، سازمان بیمه تأمین اجتماعی، سازمان نظام پزشکی کل کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متصل است و تمام نیازهای نرم‌افزاری مطب، پرونده پزشکی، ارتباط با نظام پزشکی برای احراز هویت پزشک و ارسال نسخه به بیمه سلامت و کمیته امداد را پوشش می‌دهد. همچنین، مداریو تأییدیه ارسال نسخ الکترونیک به وزارت بهداشت را دریافت کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات