اکثر نمایندگان مجلس خواهان بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در صحن علنی هستند

دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
باوجود تقاضای برخی نمایندگان برای بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در کمیسیون تخصصی، اکثر نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به طرح در صحن علنی هستند.
تبلیغات

طبق دستور جلسه مجلس شورای اسلامی، قرار بود طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی امروز ظهر، چهار مردادماه به درخواست برخی نمایندگان رسیدگی شود. درواقع قرار بود نمایندگان مجلس رای بدهند که آیا این طرح در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب شود (که در این صورت، شنیدن گفته‌های نمایندگان برای عموم مردم هم ممکن خواهد بود) یا طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، به‌صورت آزمایشی به اجرا دربیاید.

مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی می‌تواند اختیار بررسی برخی طرح‌ها را به کمیسیون‌های تخصصی بسپارد و در صورت تصویب اعضای کمیسیون مذکور و صلاح‌دید مجلس، طرح به‌مدت چندین سال به‌صورت آزمایشی اجرا و مشکلات آن اصلاح شود. پس از جنجال‌های فراوان حول بررسی طرح صیانت، مسئولان و کسب و کارهای مجازی هم طی روزهای اخیر اعتراض‌ها و مخالفت‌های خود را نسبت به آن عنوان کردند. وزیر ارتباطات هم طی نامه‌هایی به رئیس‌جمهور بعدی دولت و رئیس مجلس، خواستار اصلاح طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی شد.

حال به نظر می‌رسد با اعلام مخالفت‌های متعدد مردم و کسب و کارها، و البته شکل‌گیری کارزار مخالفت با طرح صیانت از حقوق کاربران، دیگر نمایندگان مجلس نیز نسبت به آن حساس شده‌اند. طبق تصویری که جلیل‌ رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تربت جام در کانال تلگرامی خود به انتشار گذاشت، امروز نمایندگان موافقت و مخالفت خود با نحوه بررسی طرح صیانت (در کمیسیون یا به‌صورت علنی) را به رای گذاشته‌اند. بر این اساس، ۱۴ نماینده رای به بررسی طرح در کمیسیون و ۴۰ نماینده رای به بررسی در صحن علنی داده‌اند تا بدین طریق بتوانند نظرات خود را در رابطه با آن اعلام کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز به‌صورت جداگانه، در توییتی، مخالفت با بررسی طرح صیانت از فضای مجازی در کمیسیون فرهنگی را اعلام کرد. ولی اسماعیلی پیشنهاد کرد که طرح صیانت در کمیسیون مشترک اجتماعی، فرهنگی و قضایی بررسی شود. وی نوشت:

ضمن تأکید بر مدیریت و صیانت فضای بهم‌ریخته مجازی کشور، پیشنهادم برای طرح مهم «صیانت از فضای مجازی» تشکیل کمیسیون مشترک اجتماعی، فرهنگی و قضایی است. اجرای اصل ۸۵ طرحی به این مهمی و پیچیدگی درست نیست و مخالف این اتفاقم.

مجتبی توانگر، نماینده مجلس و رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس نیز شب گذشته در توییتی گفت این طرح هیچ ارتباطی به خواسته‌های رهبری مبنی بر ساماندهی فضای مجازی نداشته و بررسی آن نیز هیچ فوریتی ندارد. توانگر نوشت:

اگر قرعه به نام‌ بنده باشد فردا می‌گویم؛ این طرح هیچ ربطی به فرمایش‌ها رهبری مبنی بر ساماندهی #فضای_مجازی ندارد. هیچ فوریتی ندارد و احتمالا شورای نگهبان نیز با آن مخالفت می‌کند. از همکاران هم می‌خواهم با آن مخالفت و در دامی که مقابل دولت آقای #رئیسی طراحی شده نیفتند.

احسان خاندوزی، نماینده مردم تهران نیز در حساب اینستاگرامی خود در مخالفت با طرح صیانت از فضای مجازی نوشت:

برای کاهش مخاطره و بهره‌برداری بهینه از ظرفیت فضای مجازی ایده‌های هوشمندانه بسیار بهتری نسبت به طرح فعلی مجلس وجود دارد که آسیب کم‌تری برای کسب و کارها ایجاد می‌کند.امیدوارم این طرح تصویب نشود.

طرح مجلس این هفته نیز همچون چند مرتبه‌ی دیگر، در دست بررسی قرار دارد و باید دید آیا فردا یا پس فردا درخصوص نحوه رسیدگی به آن تصمیم‌گیری خواهد شد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات