درخواست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از رئیسی: طرح صیانت از حقوق کاربران را متوقف کنید

یک‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
سازمان نصر با ارسال نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، خواستار توقف طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در مجلس شد.
تبلیغات

پس از اعتراض‌های فراوان مردم و متخصصان فضای مجازی درخصوص طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که در دستور کار بررسی نمایندگان مجلس قرار دارد، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از رئیس جمهور منتخب، خواستار توقف طرح و بررسی همه جانبه‌ی آن «در فضایی کارشناسانه و مصلحت‌خواهانه» شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، اعضای هیأت مدیره‌ی سازمان نصر خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب اذعان کردند که طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» فضا را برای کاربران و کسب‌وکارهای فضای مجازی مخدوش خواهد کرد و اکنون اصرار عجیبی برای تصویب عجولانه آن پیش از آغاز به کار دولت جدید وجود دارد.

سازمان نصر در نامه خود تأکید می‌کند که تاکنون نگرانی‌های گسترده‌ای ازسوی «فعالان و دلسوزان نظام اعم از متخصصان بخش خصوصی، مدیران دولتی، نمایندگان مجلس و قوه قضائیه و صاحب‌نظران عرصه فناوری اطلاعات در خصوص ایرادات بزرگ طرح» ابراز شده و  چالش‌های پیش رو و آسیب‌های پیدا و پنهان آن از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هم مطرح شده است؛ بااین‌حال، اصلاحات بسیار کمی در طرح داده شده که خود به «افزایش تصدی­‌گری و تحمیل هزینه­‌های بی‌مورد به بیت­‌المال» منجر می‌شوند.

به‌علاوه سازمان نصر یادآور شده که برخی نمایندگان مجلس قصد دارند به‌جای ارائه طرح مذکور در صحن علنی مجلس (که امکان پیگیری آن برای عموم مردم ازطریق رادیو به‌راحتی وجود دارد)، آن را مبتنی بر اصل ۸۵ قانون اساسی به‌صورت آزمایشی اجرا کنند. درادامه این نامه می‌خوانیم:

اجازه دهید صریح و بی‌پرده خدمت شما عرض کنیم که روی دیگر این طرح، نه صیانت از کاربران در فضا مجازی، که مخدوش کردن فضا برای کاربران و کسب‌وکارهای فضای مجازی بوده و در خوش­بینانه‌­ترین حالت می‌توان اظهار داشت که عدم درک درست مختصات فنی و اقتصادی زیست‌­بوم دیجیتال و فضای مجازی موجب تهیه چنین طرح فاجعه­‌باری شده است.چرا در طلیعه دولت سیزدهم چنین طرح بحث‌برانگیز و آسیب‌زننده‌ای بدون در نظر گرفتن ملاحظات جدی دلسوزان و صاحب‌نظران باید تصویب شود؟ چرا دولت جدید باید در ایام تحویل قوه مجریه با تصویب قانونی درخصوص فضای مجازی که به‌ تعبیر مقام معظم رهبری «یک بخش حقیقی از زندگی مردم شده» مواجه شود که فاقد پشتوانه اجرایی و ظرفیت‌های مناسب جاری‌سازی و نگاه واقع‌بینانه، عزت‌مندانه و مقتدرانه در بهره‌گیری از فرصت‌های این عرصه و فائق آمدن بر چالش‌های مترتب بر آن باشد؟

اعضای هیأت مدیره‌ی سازمان نصر به رییسی یادآور شده‌اند که درخصوص شبکه ملی اطلاعات و به سامان رساندن فضای مجازی کارهای کمی انجام شده است و اصرار بر طرحی مشکل‌دار، کشور را در «تحقق اهداف کلان صیانت کاربران در فضای مجازی و تحقق حکمرانی سایبری» عقب می‌اندازد.

مگر می­‌شود حتی تخصصی‌ترین امور فنی مترتب بر فضای مجازی را به کمیسیونی عریض و طویل، به بزرگی کابینه دولت و شورای‌ عالی فضای مجازی سپرد و از آن انتظار چابکی و کارآمدی داشت؟ گویا تدوین‌کنندگان این طرح گمان کرده‌­اند ازدحام دستگاه‌ها و نهادها در یک کمیسیون و آن هم در عالی‌ترین سطوح مدیریتی رافع نیازها و چالش‌های پیچیده و پرتغییر فضای مجازی است. همچنان از فرمایش‌ها رهبر انقلاب وام می‌گیریم که «حرکت ما در مواجهه با فضای مجازی می‌تواند با حزم و تدبیر باشد یا ... به صورت سهل‌اندیشانه باشد! یعنی انسان پیچیدگی کار را نبیند، آن پیچ‌­های کار و مشکلات کار را انسان توجّه نکند؛»

سازمان نصر با اشاره به اینکه در پیش‌نویس فعلی طرح مجلس برای فضای مجازی، به ۳۰۰ هزار کسب‌و‌کار کوچک و متوسط و مشاغل خانگی فعال در شبکه­‌های اجتماعی بی‌اعتنایی شده یا تداوم فعالیت پلتفرم‌های بین­‌المللی منوط به پذیرش شرایط سختی شده است، اعلام شده که این‌ها تنها بخش کوچکی از آسیب بزرگ این طرح بر پیکره شکننده اقتصاد کشور است. سازمان نصر درانتها درخواست کرده که جلوی تصویب عجولانه طرح مجلس تا زمان بررسی دقیق‌تر آن در دولت جدید گرفته شود.

ما اعضای هیات مدیره و نمایندگان منتخب نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران باور داریم تصویب این طرح با محتوای فعلی، کاربران حقیقی و حقوقی را در برزخی بزرگ و حاکمیت و دولت را نیز با چالشی بزرگتر گرفتار خواهد کرد و لذا از عاقبت تصویب این طرح به خدا پناه می‌­بریم. بر این اساس در گام نخست، ایرادات جدی این طرح را طی هفت بند در بیانیه مورخ هشتم تیرماه خود خطاب به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عنوان کردیم، که به پیوست تقدیم حضرتعالی شده است. لکن گویا اراده تصویب این طرح به هر شکل ممکن و در کوتاه‌ترین زمان، قوی‌تر از هر صدای خیرخواهانه و عاقبت‌اندیشی است. در گام دوم از حضرتعالی مجدانه تقاضا می‌کنیم درخواست توقف طرح مذکور در مجلس و فرصت دادن به بررسی همه‌جانبه این طرح بن‌افکن و زیان­‌بار با حضور نمایندگان بخش خصوصی، دولت جدید و البته نمایندگان همسو یا مخالف طرح در فضایی کارشناسی و مصلحت‌خواهانه را به طریق مقتضی صادر فرمایید.امید است با درایت امیدبخش جنابعالی زمینه بهره‌گیری هوشمندانه و درست از ظرفیت‌های بی بدیل فضای مجازی و البته فائق آمدن بر چالش‌ها و نگرانی‌های مترتب بر آن، که همواره مورد تأکید حضرتعالی هم بوده است، فراهم شود. ان شاءالله.

با نزدیک شدن زمان تحویل دولت به رئیس‌جمهور بعدی، خواسته‌های دیگری نیز درخصوص فضای مجازی مطرح شده است. در همین زمینه، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران با انتقاد از برخورد دولت فعلی، از رییسی درخواست کرد تا اجرایی کردن اینترنت ملی و بومی را برای مقابله با فضای مجازی آلوده در دستور کار قرار دهد.

به نقل از تسنیم، خاتمی گفت:

مقابل فرهنگ عاشورایی، ثروت، شهوت و فضای آلوده مجازی است که جوانان و نوجوانان ما را از فرهنگ اصیل عاشورایی و شهادت دور می‌کند. فضای مجازی آلوده دقیقاً قتلگاه اخلاق و منش جوانان ماست. البته ما هیچ‌گاه مخالف فضای مجازی نبوده‌ایم و نیستیم و برخی‌ها به غلط عنوان می‌کنند که نظام انقلاب اسلامی با فضای مجازی مخالف است؛ ما با فضای مجازی آلوده مخالفیم و همواره موافق فضای مجازی پاک هستیم؛ در دهه محرم سال گذشته فضای مجازی پاک حاکم شد و دقیقاً ما طرفدار همان فضای مجازی هستیم.

خاتمی همچنین گفت در تمام کشورهای توسعه‌یافته، استفاده از اینترنت برای جامعه هدف محدود شده است؛ او مثال زد که «در کشور روسیه خبری از فضای مجازی کشور آمریکا نیست.» وی مدعی شد که باوجود تذکر چندباره‌ی رهبر معظم انقلاب درخصوص ایجاد اینترنت ملی، دولتمردان ما تاکنون اقدامی در این راستا نکرده‌اند. او افزود:

انتظار و مطالبه نخست ما از رئیس‌جمهور منتخب این است که توصیه ولایت را جدی بگیرد و هرچه سریع‌تر این پروژه مهم را اجرایی کند. ...آمریکا و بیگانگان دقیقاً می‌خواهند که شبکه ملی اینترنت در کشور اجرا نشود و به‌راحتی بتوانند توسط فضای مجازی روی جوانان ما تأثیر بگذارند؛ وقتی از طریق فضای مجازی جوانان ما را از خدا دور می‌کنند و آن‌ها را با شهوت آشنا می‌کنند، معلوم است که دیگر آن جوانان اعتقادی به فرهنگ عاشورا و شهادت نخواهند داشت.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات