وزیر نیرو بابت قطع برق از مردم عذرخواهی کرد

سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
وزیر نیرو با اشاره به گرمای زودهنگام هوا و کاهش بارندگی به‌عنوان دلیل اصلی قطع برق، بابت خاموشی‌های اخیر از مردم عذرخواهی کرد.
تبلیغات

وزیر نیرو امروز، ۴ اردیبهشت، با اشاره به دلایلی که نشان‌دهنده سختی در تأمین برق توسط این وزارت‌خانه است، از مردم بابت قطع برق عذرخواهی کرد. رضا اردکانیان گرمای زودهنگام هوا و کاهش بارندگی را دلایل اصلی قطع مکرر برق اعلام کرد. به گزارش ایسنا، اردکانیان افزود به‌زودی اطلاعات دقیق و کارشناسانه در این خصوص در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

به گفته وزیر نیرو، ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی در بخش برق ۸۵ هزار و ۳۱۳ مگاوات است و از این مقدار، حدود ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های آبی و ۷۳ هزار و ۳۱۳ مگاوات ظرفیت نصب‌شده بقیه نیروگاه‌های حرارتی، اتمی، تجدیدپذیر و تولید پراکنده است. اردکانیان می‌گوید مطابق محلی که نیروگاه غیر آبی در آن واقع شده است، در تابستان حدود ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت عملی وجود دارد؛ درنتیجه در بهترین حالت، مجموع تولید عملی کشور با احتساب راندمان نیروگاه‌ها، حدود ۶۰ هزار مگاوات سالانه است.

به گفته وزیر نیرو، کاهش ۵۵ درصدی بارش‌ها نسبت به سال قبل باعث شد تا نیروگاه‌های آبی ۳۵۰۰ مگاوات کاهش ظرفیت عملی داشته باشند. پیش‌بینی وزارت نیرو، بر ۵۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت عملی در تابستان سال جاری بود؛ حال آنکه با توجه به افزایش یک میلیونی مشترکان در سال گذشته، نیاز به تولید ۲۰۰۰ مگاوات بیشتر ایجاد شد و درنهایت، ۲۵۰۰ مگاوات واحد جدید وارد مدار شد؛ اما باز هم کشور با کمبود مواجه شد. وزیر نیرو گرمای زودرس را دلیل این کمبود عنوان می‌کند.

رضا اردکانیان دلیل دیگر خاموشی‌ها را استخراج غیر مجاز رمزارز بیان کرد. به گفته وی، استخراج رمزارزها اتفاقی خارج از محاسبه بود. وزیر نیرو با اشاره به اینکه برق مصرفی واحدهای مجاز رمزارز ۳۰۰ مگاوات است، می‌گوید طبق بررسی با همکاری وزارت ارتباطات و مطالعات در سطح دنیا، در مجموع انرژی الکتریسیته‌ای که در دنیا برای استخراج رمزارز مصرف می‌شود، بیش از ۱۰ درصد متعلق به ایران تخمین زده شده است. درواقع بررسی وزارت نیرو نشان می‌دهد که مصرف برق ماینینگ در ایران حدود ۲۰۰۰ مگاوات است که ۳۲۱ مگاوات آن دارای مجوز است. اردکانیان تصریح کرد:

بر اساس گزارش‌هایی که از نیروی انتظامی دریافت می‌شود، در اماکن مختلف واحدهای تولیدی متروکه در یک پوشیدگی حضور دارند و این اتفاق غیرمترقبه برای وزارت نیرو بود. البته وزارت نیرو از توسعه نظام‌مند این کار استقبال می‌کند و امسال نیز سعی کردیم با تشویق متقاضیان استخراج رمزارز آن‌ها را به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر سوق دهیم. هدف ما این بود که افراد با احداث نیروگاه‌ تجدیدپذیر، اقدام به احداث رمزارز کنند و کمبود برق آن‌ها را وزارت نیرو تأمین کند و در ازای وجه با آن‌ها تهاتر انرژی داشته باشیم؛ یعنی در زمانی‌که نیاز داریم بتوانیم از نیروگاه‌های آن‌ها استفاده کنیم.

اردکانیان اضافه کرد دو ماه اول سال، همواره با افزایش مصرف برق همراه بود؛ امسال نیز اوج بار در فروردین و اردیبهشت رخ داد و در خانه‌ها ۴۰ هزار مگاوات برق مصرف شد؛ بالاترین اوج بار هم ۵۵ هزار مگاوات بود که تمام آن به استخراج رمزارز مربوط نمی‌شود. به گفته وزیر نیرو، ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه اتمی که در دوره تعمیرات بود، اوایل دیروز وارد مدار شد و طی روزهای آتی به ظرفیت نهایی خود می‌رسد؛ به‌علاوه، واحدهای بخار که دوره تعمیرات سالیانه را طی می‌کنند، به‌تدریج وارد مدار می‌شوند و نهایتا تا ۱۵ خرداد اکثریت واحدهایی که به تعمیرات سالیانه رفتند به مدار بازمی‌گردند.

وزیر نیرو اضافه کرد این وزارت‌خانه به دلایل مالی و اختصاص نیافتن سرمایه موردنیاز نتوانست تمام ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید را امسال عملیاتی کند بااین‌حال وی اظهار امیدواری کرد که اختلال در برنامه‌ها طی روزهای آینده رخ ندهد و خاموشی اتفاق نیفتد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات