قطع مکرر برق اپراتورها را در ارائه سرویس‌دهی با مشکل مواجه کرد

دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
قطع برق باعث عدم دسترسی به اینترنت طی روزهای اخیر شده است. اپراتورها می‌گویند تکرار قطع برق در بازه‌های زمانی کوتاه، سرویس‌دهی را مختل می‌کند و به تجهیزات‌شان نیز آسیب می‌زند.
تبلیغات

قطع برق در روزهای اخیر باعث عدم دسترسی به اینترنت تلفن همراه و اختلال در آنتن‌دهی شبکه شده است. از آنجا که باتری اضطراری سایت‌های BTS اپراتورها تنها برای چند ساعت محدود شارژ دارد و قطع برق به‌صورت مکرر و در فواصل زمانی کوتاه رخ داده، امکان شارژ مجدد آن‌ها فراهم نشده است.

روز گذشته مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات، خبر از خاموشی بیش از ۲۰۰۰ دکل مخابراتی دراثر قطع برق داد. جمال هادیان در توییتی نوشت:

قطعی برق باعث خاموشی بیش از دو هزار دکل مخابراتی اپراتورها در سراسر کشور شده است. هر دکل فقط تا دو ساعت توان تأمین برق را دارد؛ وقتی خاموشی سه ساعته شد؛ خاموشی تجهیزات اجتناب‌ناپذیر است. ضمن تعامل با وزارت نیرو و با همکاری اپراتورها، مشکل به‌زودی حل خواهد شد.— seyyed Jamal hadian (@jamal_hadian) May 23, 2021

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید اپراتورهای سیار به‌دلیل قطع برق ملزم شده‌اند تا امکانات دیزل ژنراتور و باتری‌های پشتیبان برای تأمین برق آنتن‌ها و سایت‌های BTS را تقویت کرده و در صورت نیاز، کمبود یا اختلال در باتری‌ها را رفع کنند.

از وزارت نیرو و شرکت توانیر درخواست کردیم در صورت امکان، قطعی برق به حداقل رسیده و در طول یک روز چند بار تکرار نشود. همچنین برنامه زمان‌بندی قطعی برق به‌طور شفاف اعلام شود تا اپراتورها متناسب با آن برنامه‌ریزی‌های لازم را برای مدیریت و تأمین برق سایت‌ها و پایداری ارتباطات انجام دهند.

مجید حقی اضافه کرد که زمان شارژ مجدد باتری‌های پشتیبان برق پس ازتخلیه شارژ، نسبتا طولانی (حدود ۱۰ تا ۱۵ ساعت) است؛ به‌علاوه، تجهیزات یکسوکننده اپراتورها باید هم برق سایت‌ها را تأمین و هم باتری‌ها را شارژ کند؛ درنتیجه قطعی متناوب در بازه‌های زمانی کوتاه باعث شده تا تجهیزات پشتیبان برق سایت‌ها نیز برای رفع مشکل کافی نباشند.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که اپراتورها می‌گویند باتری‌های پشتیبان سایت‌های‌شان به‌دلیل قطعی‌های مکرر توان نگه‌داری شارژ را ندارند و برخی اپراتورها هم می‌گویند به‌دلیل مشکلات مالی، اصلا توان تهیه این تجهیزات را ندارند.

در همین زمینه، ایرانسل ضمن اعلام اینکه از باتری‌های پشتیبان و دیزل ژنراتور برای سایت‌های ارتباطی خود استفاده می‌کند، گفته است قطع مکرر برق باعث شده تا فرصت شارژ این باتری‌ها فراهم نشود؛ به‌علاوه، تجهیزات ارتباطی سایت‌ها در معرض آسیب شدید و جدی قرار گرفته است. به‌گزارش روابط‌عمومی ایرانسل، این شرکت ابراز امیدواری کرده که با تلاش‌ و پیگیری‌های مراجع مربوطه ازجمله وزارت نیرو، مشکل قطعی برق هرچه سریع‌تر حل شود.

بااین‌حال شرکت مخابرات می‌گوید به‌دلیل مشکل نقدینگی این شرکت و عدم توانایی مالی برای نوسازی تجهیزاتی نظیر دیزل ژنراتورهای برق نمی‌تواند کیفیت ارتباطات را در روزهای قطع برق تأمین و تضمین کند. مدیرعامل مخابرات امروز به خبرنگار زومیت گفت دلیل اصلی اختلالات موجود حوزه ارتباطی طی روزهای اخیر، قطع برق متوالی و روزانه در مناطق مختلف کشور است. مجید سلطانی اضافه کرد که به‌منظور حل این مشکل لازم است تعرفه‌های مخابراتی اصلاح شود و حاکمیت حمایت بیشتری را به توسعه و بهینه‌سازی تجهیزات مخابراتی اختصاص دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات